G3 geheugen en airport

Hoi,

Ik heb sinds gisteren een oude iMac G3 400mhz. Een kennis wilde hem wegdoen, dus ik heb hem gratis gekregen. Er zit 128 mb geheugen in. Wat voor geheugen kan ik hier bij plaatsen? Ik heb begrepen dat het 100Mhz SDram moet zijn, maar kan ik er ook gewoon ‘ordinair’ pc SDram geheugen in stoppen?
En ik zou hem ook graag in m’n draadloze netwerk willen hangen. Nu heb ik hem aan de onderkant open gemaakt, en ik zie dat er een slot is voor een airport-kaartje. Maar ik ben er nog niet achter welk type airport kaart er in gaat. Heeft iemand een tip? Ik heb al wat gelezen over een eventuele adapter die nodig zou zijn, maar ik kom er niet uit.
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,

Bugs74

Welkom op het forum!!

Oud Airport kaartje! Dus niet het Airport Extreme kaartje.

Voor wat betreft het geheugen: kijk op www.mailamac.nl en je vindt heel snel wat voor geheugen je moet hebben. Kopen bij mailamac is wat anders want laatst hadden ze het gewoon niet.

www.condor-computers.nl (zeist heeft het vrij voordelig)

Ik denk dat je er verstandig aandoet om 512mb bij te plaatsen dan kan je Tiger draaien!!

succes

als je een 54mb netwerk hebt, zou ik een usb netwerk oplossing nemen. anders gaat de snelheid terug naar 11mb zodra de imac aan staat. [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58007]kijk hier voor geheugen specificaties[/url] en welkom op het forum.

daan.

Realiseer je wel dat je niet genoeg hebt aan 'een airport kaartje'. Er moet namelijk ook een houder bijgeleverd worden en dat is vaak niet het geval. Het gaat om een printplaatje met connector waar het airport kaartje in kan en die twee samen prik je dan in je imac

Let dus goed op!

Ook bij chipmunk uitgebreide informatie over oude Macs en veel onderdelen te bestellen:

http://www.chipmunk.nl/Uitbreiden/iMac-SlotLoading.html

Welkom op het forum! Wat geheugen betreft: pc100 of pc133. Raad zelf pc 133 aan, zijn sneller en meestal ook nog goedkoper ook... Airport kaartje zou ik intern doen, als je hem via usb laat gaan(usb 1.0) heb je dezelfde snelheid, maar wel een usb poort bezet, het is wrscnlijk wel een goedkopere oplossing je hebt voor een airport kaartje namenlijk een airport cart adapter nodig die nog boven op de prijs van de airport kaart komt... totaal prijs voor airport intern is dan ongeveer 100-120 euro...

suc6!

Hartelijk dank voor de reacties, en vooral zo snel! Super! Ook leuk om zo enthousiast onthaald te worden als nieuwe Mac gebruiker. Ik ben niet helemaal nieuw, want mijn vader heeft altijd een Mac gehad, zolang ik mij kan herinneren, maar vanaf dat ik op mezelf woon heb ik al een Windhoos-machine. Toen ik het aanbod kreeg om gratis een Mac op te halen, werd ik gelijk weer enthousiast! Heerlijk systeem! De twijfel die ik had is nog niet helemaal opgehelderd. Er wordt gezegd dat ik een oud Airportkaartje nodig heb, maar een ander zegt dat ik ook zo'n adapter nodig heb. Moet ik nou wel of geen adapter hebben? :? En als ik dan wel een adapter nodig heb, waar is dat slot dan ooit voor bedoeld? :? Wat zijn voor- en nadelen van USB-draadloos? Ik heb USB-poorten genoeg (8-poorts hub) dus dat maakt niet uit. Ik ga nog even op zoek naar geheugen, ben benieuwd of ik wat kan vinden. Alvast bedankt voor de reacties.

Ok, voor de duidelijkheid nog een poging :)

Er zijn twee soorten airport kaarten; Airport en Airport Extreme. De airport kaart is van PCMCIA formaat (soort creditcard grootte). Voor de eerste iMacs met de mogelijkheid tot het gebruik van Airport is een kaarthouder nodig die zelf weer in die connector van je iMac past.

Kaart en kaarthouder los en samen: http://stratton.homeunix.net/web_images/airport_card.jpg

Vragen? :slight_smile:

't is me nu duidelijk, bedankt! Ik ga nu wel twijfelen, want het is natuurlijk wel een dure oplossing. Voor x86 pc's heb je voor €25 al een draadloos kaartje. Is een USB oplossing niet goedkoper? Weet iemand een Wlan USB-dongle die ook door Mac ondersteund wordt? Zo'n airport is natuurlijk wel een mooie en degelijke oplossing, maar de prijs staat me een beetje tegen. Ik kan op marktplaats.nl en 2ehandsmac.nl niet zo snel iets goedkoops vinden. Tips zijn welkom!

Groet,

Bugs74