G3 vs G4

Watis het verschil tussen G3 en G4 of is het gewoon de naam ?

Ik geloof dat de G4 wat sneller is ;) in ieder geval heeft ie een Velocity engine en die heeft de G3 niet..

Een iBook G3 800 heb ik men aangeschaft met 256mb.

En geloof me, zwaar genoeg voor men web toepassingen.
Photoshop 7, Dreamweaver, iTunes, iChat, msn, mail en enkele andere kleine programs. staan open en ik kan mooi doorwerken.

Voor het zwaardere werk (3D & video) koop ik me dan (september) een Dual 1,2 Ghz G4 (bij apple ix rond de €1450) een G5 is te duur voor me :slight_smile:

Hopelijk verkopen ze de G4’s nog in sept.

Als ik dan zelf ramm heugen ga steken in men ibook , kan dat dan kwaad voor garantie ofzo , want het ramm op de mac site is pokke duur ?

Als je je mac openschroeft vervalt de garantie. Durf je het niet aan laat je geheugen dan elders bijzetten. Maar je hoeft er niet voor dorgeleerd te hebben om het zelf te doen.

Apple legt het zelf netjes uit, met filpje en al: http://www.info.apple.com/usen/cip/index.html

Het verschil tussen G3 en G4 is alleen de altivec processor. Die wordt voor grafische toepassingen zwaar gebruikt. Niet zo heel veel programma’s maken er gebruik van: photoshop, iTunes, Maya (3D pakket) en Quake III en wellicht inmiddels nog een paar. Maar je normale programma’s en het besturingssysteem hebben er geen baat bij.

Meer geheugen maakt vooral programma’s die met grote bestanden weken een stuk sneller omdat het hele document uit het geheugen wordt gelezen en niet stukje bij beetje van en naar je HD moet worden geschreven.

Je kan ook geheugen kopen bij de pc boer maar dat zou ik niet doen, meestal van slechte kwaliteit. Koop het maar bij [url]www.mailamac.nl[/url] goed en niet duur

mailamac.nl is idd erg goed, ik heb het geheugen voor m'n iBook er ook vandaan. Heel makkelijk zelf te installeren en dat levert geen gevaar op voor je garantie.

[quote:f7c550f50c="kenmasters"]... zelf te installeren en dat levert geen gevaar op voor je garantie.[/quote:f7c550f50c]

Zeker weten ??

Mijzelf was ook vanplan daar geheugen te kopen.

Maar aan de telefoon zij de apple verkoper, echt maar 128 mb ?
waarop hij me ene mooi prijsje gav voor wa extra 128 mb.

256mb heb ik, en ik klaag niet.

Altijd het maximale aan geheugen kopen wat in het slot past. Een iBook heeft maar 1 slot om uit te breiden. Koop je nu 128 Mb erbij, dan heb je over een jaar weer te weinig. Kun je dan nieuw geheugen kopen en die 128 Mb weggooien.

Heb mijn iBook ook meteen voorzien van een 512 Mb uitbreiding.

als je een ibook koopt voor al je toepassingen. daarom heb ik maar voor 256mb gekozen en dan nog een Dual 1,2 G4.

Als je dan toch een laptop wilt voor al je toepassingen dan zou ik wachten tot na 16/09/03 wie weet komen er updates voor de ibooks/powerbooks & prijsverlagingen door de studente kortingen in de maand september.

Ik weet dat ik toch wacht tot dan :slight_smile:

[quote:1d5e80bdf4="konijn"][quote:1d5e80bdf4="kenmasters"]... zelf te installeren en dat levert geen gevaar op voor je garantie.[/quote:1d5e80bdf4]

Zeker weten ??[/quote:1d5e80bdf4]

In ieder geval in de VS vervalt de garantie niet. Zie
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=13946

Check ff of dit ook in NL geldt.

Zeker weten, het staat in het boekje en zelfs beschreven onder je toetsenbord dus dat mag je echt zelf. Je kunt het uiteraard door Apple laten doen als je wilt...