Toch die 2x 450 eruithalen en er een upgrade dual 1.2 of hoger inzetten +2gig ram en een snellere schijf (raptor met pci>serial ata kaart). Dat zo ongeveer het maximum wat je erin kan zetten.
[size=7:f1151a1a48]En onzinnig want processor upgrades zijn duur. En de rest van je systeem is wel verouderd, dus netto resultaat is lager dan je denkt.[/size:f1151a1a48]
Herschreven: Processor upgrades zijn duur. En de rest van je systeem is ook verouderd dus let wel op dat je je niet rijk rekent!
Video kaart vervangen, kan? Waarom? Merk je dat je een langzame video kaart heb?
Processor upgrades zijn idd. Maar als je vind dat het onzin is ga dan eerst maar eens naar de resultaten kijken op xbench, voordat je dat roept! Ondanks een langzame bus is er voldoende winst te boeken.
Wat je voorstelt is een totale pimp van het systeem. Processor upgrade ± 350 dollar (en dan nog shipping en invoerrechten). Meer geheugen, video kaart en een andere harde schijf. Das een hoop en kost veel geld. Als je het allemaal optelt dan is het soms beter om een snellere mac te kopen. (je oude levert immers nog geld op) En dan is het beetje onzinnig…
Dat je een Cube opvoert, dat kan ik nog wel begrijpen aangezien het een klassieker is. En dat is de Dual 450 niet.
Maar goed je weet het beter dus laat ik het hier verder bij… sorry als ik op je … heb gestapt.
[quote:173aafcea4="Meneer Guggenheimer"]
En invoerrechten en shipping.
En dan heb je waarschijnlijk voor dat bedrag een mooie snellere mac op tweedehandsmac.nl :P[/quote:173aafcea4]
Voor zover ik weet worden er over “computer onderdelen” geen invoerrechten geheven.
Overigens vraag ik me ook af of het economisch te verantwoorden is, maar dat kan de topicstarter zelf beslissen.
[quote:3494bca040="Meneer Guggenheimer"]Waarom doe je zo 'agressief'?
Wat je voorstelt is een totale pimp van het systeem. Processor upgrade ± 350 dollar (en dan nog shipping en invoerrechten). Meer geheugen, video kaart en een andere harde schijf. Das een hoop en kost veel geld. Als je het allemaal optelt dan is het soms beter om een snellere mac te kopen. (je oude levert immers nog geld op) En dan is het beetje onzinnig…
Dat je een Cube opvoert, dat kan ik nog wel begrijpen aangezien het een klassieker is. En dat is de Dual 450 niet.
Maar goed je weet het beter dus laat ik het hier verder bij… sorry als ik op je … heb gestapt.[/quote:3494bca040]
Sorry ik bedoel het niet agressief hoor. Ik laat alleen maar zien wat er maximaal in kan. Of dat het waard is , is idd maar de vraag en in grote mate afhankelijk wat je voor de onderdelen moet betalen.
"opvoeren" van een G4 is zeker geen onzin. Je kunt jezelf wel afvragen of je een 100 MHz busspeed machine niet beter eerst kunt "inruilen" voor een 133 MHz busspeed machine, en daarna de dual-upgrade uitvoeren.... Met wat passen en meten en wat geluk kost je dat 85 euri meer, maar je hebt dan nog wel wat. :wink:
[quote:724c098212="Torz"] Sorry ik bedoel het niet agressief hoor. Ik laat alleen maar zien wat er maximaal in kan. Of dat het waard is , is idd maar de vraag en in grote mate afhankelijk wat je voor de onderdelen moet betalen.[/quote:724c098212]
Ok, :D,
Ik zal mijn taal gebruik aan passen in orginele reply!
Ik heb ook een dual 450 hier staan. Doet nu dienst als machine voor de kinderen. Dat klinkt erg als een luxeprobleem, maar ik heb hem gehouden als 'backup' als mijn eigen machine er uit valt. Je weet maar nooit...
Ik heb lang en breed overwogen of ik hem zou upgraden en het uiteindelijk niet gedaan. Een echte speedbump voor een dual krijg je pas boven de 1.ghz en liefst een dual. Zowel het systeem als Photoshop gebruiken de tweede processor op een zinvolle manier. Maar dual-upgrades met cache (verkijk je daar niet op) zijn nog best prijzig. Ook kunnen in je G4 geen echt grote harddisks, en nog even en je kunt niet eens meer onder de 120 Gb krijgen. Dus moet je daar ook iets aan doen. Snelle videokaart? Een snelle AGP kaart is ook duur. Dus voordat je het weet zit je 500-800 euro te stoppen in een machine die geen 3 jaar meer 'bij' blijft, gezien de ontwikkelingen bij Apple. En dus de investering niet waard.
Kijk rond op Marktplaats, tweedehandsmac en macwereld naar een mooi tweedehands G5je en je kunt weer een flinke tijd meelopen. Hoewel de intel-switch wellicht ook daar wel zijn sporen na zal laten en het systeem op een gegeven moment niet meer mee kan lopen met nieuwe OS-versies. Wanneer dat gat gebeuren is koffiedik kijken…
En via het tweedehands circuit(worlwide) kun je soms used/of nieuw vrij goedkoop een proc.update vinden, dan wordt het een stuk aantrekkelijker. Waar het uiteraard omgaat is zodanig te investeren dat je nog x tijd langer je machine kan gebruiken, waardoor je niet om het jaar een forse investering in een nieuwe machine hoeft te doen. BIj een G4 type gigabit is het idd de vraag of het zinvol is, maar dat hangt af van de prijs van de update componenten. Bij een quicksilver wordt het zinvoller.
ik ga in overweging nemen of ik t wel of niet moet doen.
Wat ik inelkgeval ga doen is nog maar eens iets werk geheugen bij plakken (kan nog iets)
en t systeem er weer eens schoon op zetten.
Alle onzin er af halen en nog meer er af halen.
Dat scheelt wat zoektijd en daar valt ook nog wel wat winst te behalen.
Tweedehands heeft voor mij niet zin omdat ik dat niet kan aftrekken.
En nieuw schrijf ik in 3 jaar af… dat klinkt leuk maar moet t eerst wel even dokken.
Er komen ook net twee nieuwe digi camera’s aan en… even pas op de plaats.
ik ga kijken wat ik er uit halen kan.
Hij draait al sinds het begin stabiel en wegdoen vind ik zonde
Even voor het archief, omdat ik het zelf op de site bijna niet weer kon vinden:
http://eshop.macsales.com/benchmark/index.cfm
Als je daar je machine op zoekt kun je zien wat een upgrade voor zin heeft vergeleken met andere upgrades en nieuwe machines. De test die je belangrijk vindt kun je kiezen tot maximaal vijf testen.
Jammer dat de eMac er niet bij staat, want dat zijn rappe machientjes voor weinig geld.
Ik zou mijn prioriteit ook bij de camera’s neerleggen, daar moet je immers het geld mee verdienen. Je kunt ook meer uit de Powermac halen door batchgewijs te bewerken (dus de machine het werk laten doen als je er niet achter zit, voor zover je dat nog niet gebruikt), of door een andere en slimmere manier van werken. Snelheid van werken zit 'm niet alleen in de computer.
In het geval van 'toch maar even door met de oude machine' is een upgrade een heel goede tijdelijke oplossing. Maar stop er dan niet teveel geld in.Videokaart is volgens mij niet veel mis mee, en een [url=http://eshop.macsales.com/shop/accelerators/OWC-Mercury-Extreme/]1GHz+ van $ 199,-[/url] met 2mb L3 cache is dan de investering wel waard. Hij wordt er in ieder geval sneller van. Mocht ik mijn machine weer voor eigen gebruik uit het stof moeten halen dan denk ik dat ik die er ook snel in ga zetten...