G4 naar G5 met of zonder PCI?

Binnenkort wordt m'n oude trouwe G4 400 mhz eindelijk vervangen door een snelle G5 (de nieuwe 2x2Ghz). In de G4 zitten nu twee PCI kaarten, een Radeon Mac Editie 32 mb en een Orange Grappler 906F Scsi kaart. Kunnen deze mee naar de G5? Las dat PCX neerwaarts compatibel is maar wil dat wel zeker weten natuurlijk! 8)

Iemand tips hieromtrent?

Moet gewoon werken. En als je het echt zeker wilt weten ga je naar je dealer toe en vraag je of je het even mag testen. Mag denk ik wel opzich onder begeleiding van een medewerker. :)

Thanx, die dealer is niet echt meegaand wat dat betreft. Probeerde me ook al twee 20" schermen aan te smeren omdat die ADC zijn.

Waarom zou je de Radeon Mac Editie 32 mee willen nemen? In de G5 zit een veel betere grafische kaart. Of mis ik nu iets?

Hmmm een dealer die niet meewerkt, die valt voor mij onder de noemer; geldwolf. Een beetje dealer geeft z'n klanten medewerking en anders advies. Dat ontbreekt er nog weleens aan qua service bij dealers.

Andere dealer zoeken zou ik zeggen.
Je bent nog niet aan de koop gebonden zolang je hem niet binnen heb.
Gewoon afzeggen en verder zoeken.

Je wilt toch wel wat waar voor je geldt.
Als ie nu al zo moeilijk doet,
wat gebeurt er als je net een maandje buiten garantie zit en er een probleem optreed?

De videokaart zou ik lekker laten zitten. De G5 heeft een kaart die twee schermen kan aansturen... De SCSI kaart ben ik niet zo zeker van. Mijn Adaptec past er niet in (ook fysiek niet, is een oude PCI config die nog wel voor OSX wordt ondersteund...) Bij http://www.orangemicro.com/updatescsi.html zijn ze een paar modelletjes achter met hun verklaring over compatibiliteit. SCSI is een zorgenkind onder OSX en PCI-x is maar deels backwards compatible.

Die scsi wil eventueel wel laten vallen, dient enkel om een oude Agfa scanner aan te sturen. Die Radeon kaart stuurt nu een tweede Sony 20" monitor aan (gewoon VGA). Als ik de Sony en mijn LaCie 22" op dezelfde videokaart aansluit wordt het Vram geheugen verdeeld over de twee monitors en dat vind ik nogal jammer.

[quote:bf7b9ae7d6="Hanton"]Die scsi wil eventueel wel laten vallen, dient enkel om een oude Agfa scanner aan te sturen. Die Radeon kaart stuurt nu een tweede Sony 20" monitor aan (gewoon VGA). Als ik de Sony en mijn LaCie 22" op dezelfde videokaart aansluit wordt het Vram geheugen verdeeld over de twee monitors en dat vind ik nogal jammer.[/quote:bf7b9ae7d6]

Toch lijkt me dat de prestaties van een twin-kaart hoger liggen dan met een aparte oude kaart. PCI kaarten ondersteunen in ieder geval van huis uit geen Quartz Extreme en de AGP slots kunnen veel meer data aan dan de PCIkaarten.

Ik heb een LaCie 19" en een Iiyama 17" aan mijn kaart hangen en heb niks te klagen over de prestaties. (G5 1,6)

PCI-X mag dan wel backwards compatible zijn, maar dat is slechts een bus-type. De kans is groot dat je kaarten het niet doen of defect raken of zelfs je G5 defect maken.

Vraag dus altijd bij de fabrikant van je kaart of hij in de G5 kan. Zet er bij welke G5 je gaat kopen, want verschillende G5’s hebben verschillende eigenschappen qua PCI bussen.

Inderdaad onze digi001 is ook waardeloos geworden doordat de G5 de PCI kaart daarvan niet ondersteund. En bij IT-pro hebben ze ons ook al gewaarschuwd het niet te proberen omdat ze al veel defecte G5's hebben binnengekregen van digi001 eigenaars die tegen alle waarschuwingen toch de PCI kaart in de G5 hebben willen rammen.

Dank voor de vele tips! Misschien moet ik beide kaarten toch achterwege laten en de monitors op 1 videokaart plaatsen (met de aanschaf van een extra ADC > VGA adapter). Wellicht de simpelste oplossing en zo kan ik m'n tijd in iets nuttigers steken :)

Zou ik zeker doen. En dan hou je je G4 weer over voor andere dingen ernaast.