G4 processor upgrade

Betreft : Sonnet Crescendo G4 voor PCI PowerMacs.

Wie heeft een dergelijke upgrade en wat zijn de ervaringen?

Ik heb zelf een G4/400 upgrade geïnstalleerd in een PowerMac 7300/166.
Ik kan me voorstellen dat het niet zo rendabel is om een G3 te upgraden, maar dit is toch wel een mooie sprong, is 't niet?

'k Moet zeggen dat het een enorm verschil was. Alles werkt snel en stabiel. Ik draai nu OSX 10.2.4 , zonder problemen.
Alleen vind ik hem een beetje traag.
Ik heb op dit moment natuurlijk van alle software de laatste versie, wat weer wat zwaarder doorweegt op een 400’tje. Misschien ook wat weinig RAM (225 Mb). Misschien is OSX ook wel wat trager dan OS9.
Maar de stabiliteit van OSX maakt alles goed. Dit ding draait zonder problemen een maand aan een stuk : programmaatje open, dicht , open, dicht, crash programma, crash ander programma (allemaal beta’s), opnieuw programmaatjes openen enz… Hij blijft draaien.

Mijn bevindingen in combinatie met de Sonnet G4 upgrade:

-onder OS9 draait ie toch wel sneller. Of is het normaal dat OSX wat langzamer is.
-VPC6 onder OS9 : bijna zo snel als een Pentium III (iiiieeeek)
-VPC6 onder OSX : traaaaaaaaaaag, veeeeeel te traag
-SCSI : Externe toestellen worden niet herkend (waaronder ook mijn CD-schrijver. Truukje : Alle toestellen aanzetten vooraleer te starten/herstarten. Eens opgestart kunnen ze terug af. Nadien werken ze perfect.
Tiens…tiens… Is dat normaal?
-Safari klapt wel eens dicht, vooral als ie even naar de achtergrond moet. Ok, het is een beta, maar ik hoor van anderen dat die dergelijke problemen niet hebben.

Misschien zijn het allemaal problemen die niets met de upgrade te maken hebben.
Wat is jullie ervaring?

Waarschijnlijk komt de grote vertraging, om dat er weining Grafische rekenkracht in het apparaat zit, (X is idd langzamer dan 9)

Ik heb een XLR8 G4/400 in een PowerMac 7500 gestopt. Het geheugen heb ik met 512 Mb extra opgekrikt naar 576 Mb. Draait als een tierelier en is inderdaad supersnel. (Vorige processoren: 601@100, 603@150, 604e@233)

Slechts twee problemen mee gehad:
1.
Bij het installeren had ik de bestaande 1 Mb L2 cache niet verwijderd, ook al stond in de handleiding dat het moest. Ik hoopte daarmee L3 cache te krijgen.
Maar helaas, de Mac weigerde gewoon om op te starten. Na verwijderen van de L2 cache DIMM deed 'ie het wel.

De machine is sindsdien ook superstabiel, terwijl die dat voorheen absoluut niet was. Ik heb dan ook het vermoeden dat mijn L2 cache sowieso een beetje crappy was.

Ik heb een keer de PRAM gezapt en dat heb ik geweten.
Ergens in dat geheugen wordt een stukje code gezet om de XLR8 kaart te kunnen laten werken. Die was dus ook weg.
Ik heb vervolgens de oude 604e processor erin kunnen stoppen om de boel weer werkend te krijgen.
Handleiding gelezen en daar stond het hele verhaal netjes in vermeld. Na PRAM zappen moet je via een boot floppy weer even die code laden. En die boot floppy moet je meteen aanmaken nadat je de kaart heb geinstalleerd.

Moraal van het verhaal: RTFM en doe ook wat ze zeggen…

Die upgrade kaarten zijn zeer leuke dingen, zeker aangezien ze meer L2 en L3 cache hebben dan de G4's die worden verkocht door Apple. Dit maakt ze al een stuk sneller aangezien G'tjes geheugen zuipers zijn. :wink:

Heb namelijk ook nog twee PM's 7500 en wilde ze eigenlijk als server in gaan zetten onder OSX dus deze test en info is meer dan welkom.

Voldoende cachegeheugen is absoluut belangrijk zoals nu mijn ervaring is op mijn TiBook-800 met 1 MB level-3 cache.

Maar de snelheid van de systeembussen op het moederbord van deze oudere Mac’s is nogal laag zodat vertraging ontstaat tussen de processor en het werkgeheugen cq cache, daarom zit hier een permanente bottleneck zodat nog snellere G4’s niet veel zullen toevoegen aan de snelheid.

Maar de stabiliteit van 10.2.4 maakt heel veel goed om deze als server in te zetten na upgrade met een G4-processor.

Groet…