G4 tower-users

Heb jij een G4 toren? Heb je die uitgebreid en zo ja met wat. Ik vraag me namelijk af hoe makkelijk je bijvoorbeeld een HD of andere geluidskaart oid er in kan bouwen. Enige ervaring?

Ik ben van plan er een te kopen als ik m’n studie heb afgerond.

Geluidskaart geen ervaring mee... maar andere HD erin pleuren is een eitje :P :wink: :D

Geheugen 'effe' bijprikken, SCSI kaart erin, videokaartje vervangen, HD extra erbij... Allemaal een fluitje van een eurocent....

CD-Rw erin, ram bijprikken, nieuwe videokaart, nieuwe HD, allemaal echt TE simpel :D

Trek open tieft in. Echt een eitje ja.

[img:8811877733]http://macbuyersguide.com/hardware/system/pics/G4-opencase.jpg[/img:8811877733]

Ik had een G4 tower en vind het nog steeds het meest vooruitstrevende model om uit te bouwen in vergelijking bvb met een PC. Alles wat ik er heb ik gestoken gebeurde op minder dan 10 min. Combodrive, PCI card, Ram.

[img:e65dd68a70]http://macbuyersguide.com/hardware/system/pics/G4-opencase.jpg[/img:e65dd68a70] Als ik deze G4 zie dan moet ik toch denken dat er niet zo veel in kan, waar worden de HD's eigenlijk geplaatst?

Een paar weken geleden had ik een middag met verschillende G4's gewerkt. Ik vond wel dat ze behoorlijk wat (ventilatie)herrie maaktte, natuurlijk niet zo erg als die XServe die ze daar hadden staan. :x

Klopt. Ik heb zelf een Quicksilver Dual 1Ghz. en die maakt al een hoop herrie, maar de windtunnel modellen zijn helemaal lawaaierig. Alsof je op de startbaan van Schiphol staat. Gelukkig is er wel iets aan te doen. Voor de MirrorDriveDoors is zelfs een omruilregeling voor de interne voeding en fans.

Harde schijven zijn niet zo groot hoor! En er is genoeg plaats voor 4 schijven!

[img:977cb6e67e]http://web.macosx.nl/~igor.jacobs/G4-opencase1.gif[/img:977cb6e67e]

[quote:23dd67ee2a="boelie"] Als ik deze G4 zie dan moet ik toch denken dat er niet zo veel in kan, waar worden de HD's eigenlijk geplaatst?[/quote:23dd67ee2a]

Er is plaats genoeg in die G4 om voldoende bij te proppen hoor, als ik me niet vergis is een G4 Tower iets groter dan de meeste PC behuizingen.

Tsja pc's, volgens mij kent iedereen mijn polici daarover wel (delen we die?).

Waar ik aan zat te denken is dat als je bijvoorbeeld een zip en een superdrive installeerd, dan is de ruimte aan de voorkant toch vol?

Op dit moment heb ik een 700 mhz ibook en volgens de tests van macworld is deze bijna even snel als een gelijksoortige G4 imac. Dit komt natuurlijk omdat de tests gemaakt zijn m.b.v. photoshop-bewerkingen. Daarom zit de fout bij adobe; die heeft zijn software niet geoptimaliseerd voor een G4.

Omdat alles op dit moment soepel werkt heb ik nog geen behoefte om een G4-toren te kopen, waarschijnlijk als de G5 uitkomt plus een jaartje er bij zodat het acceptabel is om er één te kopen :smiley:

Het enige 'serieuze' nadeel die ik zie aan de G4 towers is dat de externe schijfstations alleen een 5 1/4 (CD/DVD) en 3 1/2 (ZIP, tape?) kan bevatten.

Er mochten er gerust twee 5 1/4 bays zijn. Een gemiste kans van Apple, of een design-compromis?

TLM

De huidige PowerMacs, hebben twee nissen voor optische-schijfeenheden [img:595d645168]http://a772.g.akamai.net/7/772/51/b17a6733076df1/www.apple.com/nl/powermac/images/superdrive_drives08102002.jpg[/img:595d645168]

Hoe zit het eigenlijk met snelheid? Uit recente tests van adobe blijkt dat de g4 niet zo heel veel sneller is dan de g3. Dat komt natuurlijk door adobe, die moeten hun software eens beter gaan schrijven.

Maar hoe zit het met andere software? Final cut pro en bijvoorbeeld een dvdtje omzetten naar divx? Laatst had ik the bourne identity omgezet en daar deed m’n 700 mhz ibook zo’n 7 uur over. Ik heb dat 's nachts laten doen, dus ik weet het niet helemaal zeker.

Waar heb je dat mee gedaan? dvd naar divx omzetten? wil ik namelijk ook wel eens proberen, ff kijken hoelang het duurt op mijn iBook 800.

zoek bij versiontracker de volgende software op: 0SeX en DivXRay2 Met 0SeX (ik weet niet of het een nul of een o is) kun je de chapters selecteren die je wilt rippen, incl ondertiteling en angels. Dit wordt in 1 bestand op je mac gezet. Duurt niet zo lang (half uurtje of zo). Vervolgens codeer je dit bestand m.b.v. divxray2. Onder video kun je instellen hoe groot het bestand wordt (geweldige functie) of hoe hoog de kwaliteit van de rip wordt.

Bedankt, dat zal ik ff gaan proberen dan. Ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.