G4 vs Centrino

Yo :),

Ik zit er over na te denken mijn Intel Centrino laptop in te ruilen voor een PowerBook G4. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een benchmark utility waar ik het verschil kan zien.

Het gaat mij voornamelijk om Macromedia Studio 8 en Adobe CS2, dit zijn de zwaarste programma’s die ik gebruik.

God!, weer zo'n Apple met peren vergelijken topic .

Houd lekker je centrino notebook want het verschil tussen een G4 en een rappe intel is te verwaarlozen, ik denk zelfs dat de intel de G4 er nog wel uit rent.

Mits je natuurlijk windows een beetje fatsoenlijk ondehoud en configt. Daarnaast hebben de programma’s die jij op noemt veel meer aan een grote hoeveelheid geheugen dan aan een paar hrz’en processor snelheid.

De Sony Vaio van mijn vriendin is sneller dan iedere powerbook die ik tot nu toe ben tegen gekomen. Helaas voor haar is ie niet zo mooi en gaat ie gemiddeld 1,5 uur minder lang mee op een accu maar ach je kan niet alles hebben.

[quote:01bc5f68c6="jeroenimo"]God!, weer zo'n Apple met peren vergelijken topic .[/quote:01bc5f68c6]

Mijn vraag is welke sneller is in de applicaties die ik het meest gebruik, wat is daar nu appels en peren aan?!?!!?

[quote:ce8900a7dd="Kremers"]Yo :), Het gaat mij voornamelijk om Macromedia Studio 8 en Adobe CS2, dit zijn de zwaarste programma's die ik gebruik.[/quote:ce8900a7dd] Dat is niet echt zwaar dus (Illustrator is dan het zwaarst denk ik, dat programma is altijd de stroop van Adoop geweest). Gaat vast prima!

wacht tot de intel macs er zijn :p

[quote:a570030221="Granny Smith"]wacht tot de intel macs er zijn :p[/quote:a570030221] Je moet dan wel wachten op CS3 want Adobe zal nog even wachten met het herschrijven van hun software voor Intel Mac's. Hun software zal dus veel sneller lopen op een Centrino met Windows dan op een Centrino met Mac OS X die een G4 emuleert!

Dus je kan best nog even verder werken op je Centrino en dan als de software geschikt is voor Intel Mac’s de overgang maken :slight_smile: Dan kan je in één klap zowel Mac OS X als Windows (indien dit nog nodig is) draaien op één en hetzelfde toestel :slight_smile:

[quote:e9938ab407="Kremers"]Mijn vraag is welke sneller is in de applicaties die ik het meest gebruik, wat is daar nu appels en peren aan?!?!!?[/quote:e9938ab407] Omdat de processoren totaal verschillend zijn, en verschillende voor- en nadelen hebben, dus bij sommige filters is een Centrino misschien sneller, en op sommige fronten een G4/G5. 1 Ding kan ik je sowieso garanderen, de G4's en G5's zullen met meerdere programma's tegelijk in ieder geval beter werken, ze zijn op dat gebied veel verder ontwikkeld.

[quote:36984ad58d="unSOUND"][quote:36984ad58d="Kremers"]Mijn vraag is welke sneller is in de applicaties die ik het meest gebruik, wat is daar nu appels en peren aan?!?!!?[/quote:36984ad58d] Omdat de processoren totaal verschillend zijn, en verschillende voor- en nadelen hebben, dus bij sommige filters is een Centrino misschien sneller, en op sommige fronten een G4/G5. 1 Ding kan ik je sowieso garanderen, de G4's en G5's zullen met meerdere programma's tegelijk in ieder geval beter werken, ze zijn op dat gebied veel verder ontwikkeld.[/quote:36984ad58d]Dus : Apple's met peren ;)

[quote:718a13af9d="unSOUND"][quote:718a13af9d="Kremers"]Mijn vraag is welke sneller is in de applicaties die ik het meest gebruik, wat is daar nu appels en peren aan?!?!!?[/quote:718a13af9d] Omdat de processoren totaal verschillend zijn, en verschillende voor- en nadelen hebben, dus bij sommige filters is een Centrino misschien sneller, en op sommige fronten een G4/G5. 1 Ding kan ik je sowieso garanderen, de G4's en G5's zullen met meerdere programma's tegelijk in ieder geval beter werken, ze zijn op dat gebied veel verder ontwikkeld.[/quote:718a13af9d]

Dat is dus ook niet waar. De reden dat multitasking op een Mac veel lekkerder gaat is dat MacOSX daarin veel verder is ontwikkeld dan Windows en heeft verder weinig te maken met de CPU waar het OS op draait.

Als ik in de situatie van TS zat zou ik inderdaad gewoon even wachten tot de intel Macs beschikbaar komen, Rosetta (de PPC emulator in MacOSX-x86) is sneller dan je zou verwachten.

Who cares, bij het woord 'Intel" krijg ik al braak neigingen dan maar langzamer :P

[quote:0992f0af97="Macian"]Who cares, bij het woord 'Intel" krijg ik al braak neigingen dan maar langzamer :P[/quote:0992f0af97]

dat heb steve jobs ook hoor :stuck_out_tongue:

[quote:74026a9e4c="larridon"]Hun software zal dus veel sneller lopen op een Centrino met Windows dan op een Centrino met Mac OS X die een G4 emuleert![/quote:74026a9e4c]

Da’s niet helemaal waar Larridon; op de Macfreakdag een poosje geleden hebben we een
Intel PC met OSX erop gedraait. We hebben toen een aantal tests gedaan tussen osx86
en de gewone OSX op een nieuwe iMac (met iSight).
Zelfs in de betafase, op een niet speciaal voor Apple gemaakte IntelMac, was de emulatie
een heel stuk sneller dan de iMac :smiley:

We hadden o.a. het volgende gedaan;
Photoshopbestand van [b:74026a9e4c]50x50 cm op 300dpi[/b:74026a9e4c]. Filter->render->clouds, en daarna
filter->blur->radial blur (settings allemaal op maximaal). De iMac deed er [b:74026a9e4c]±1.37[/b:74026a9e4c] minuten over,
en de Intel deed er [b:74026a9e4c]toen al 1.15[/b:74026a9e4c] minuten over! Kun je voorstellen hoe veel sneller dat
nog gaat lopen als OSX86 af is, en de IntelMac er is!

Ps.: Die intel was een gewoon simpel kantoormachine. Geen werkstation/beest :wink:
Dus zelfs op die emulatie gaat het als een trein lopen! Ik zou zelf niet wachten op de
Intel-PowerBook… die komt pas over ongeveer jaar namelijk. Volgend jaar zijn eerst
de consumentenmachines aan de beurt (Mini, iBook… misschien iMac?), en daarna
de pro-machines (PowerBook en PowerMac). Zo kun je eigenlijk blijven wachten :wink:

Anders ergens een osx versie downloaden voor de intel. Heb het hier ook op een centrino draaiende gehad, en dat loopt echt als een speer! De pakketten die ik gebruik lopen er op. Opstarten gaat snel.

Het gat mij er om dat het niet al te veel langzamer is, als ik een klein beetje aan snelheid moet inleveren vind ik het verwaarloosbaar.

Het gaat mij met name om MacOS X, Windows is gewoon klote :stuck_out_tongue:

Over de release: Ik heb wat op google gezocht en daar kwam ter sprake dat de Intel Powerbook in januari al uit zou kunnen komen. Maar goed, dat blijft natuurlijk gissen.

De PowerBook niet hoor Kremers ;) Er zijn geruchten dat de iBook / Mini in januari al uitkomt, maar de Powerbook laat nog wel even op zich wachten... de Pro-machines zijn namelijk veel later pas aan de beurt.

Maar als je een piepklein snelheidsverschil niet zo erg vindt, dan zou ik zéker
gewoon lekker een Macje kopen. :wink:

Nou, ben ik even blij dat ik toch gewacht heb :D Heb net de MacBook Pro besteld

[quote:1f7d0f0398="Kremers"]Nou, ben ik even blij dat ik toch gewacht heb :D Heb net de MacBook Pro besteld[/quote:1f7d0f0398]Gefeliciteerd :mrgreen: Nu nog even wachten.

[quote:99d37ecedd="Macian"]Who cares, bij het woord 'Intel" krijg ik al braak neigingen dan maar langzamer :P[/quote:99d37ecedd] Voor jou geen Mac meer in de toekomst? :P En Kremers, gefeliciteerd! Vette bak hoor.