G4 zoekt even naar opstartschijf - PRAM batterij vervangen?

Mijn 2001 G4 houdt vrij plotseling de instellingen voor opstartschijf niet meer vast. Ik selecteer dus de systeemmap in het regelpaneel "Opstartschijf" (waar anders) Maar na de herstart is een tiental seconden het "?/floppy icoontje" zichtbaar, wat erop duidt dat-ie een geblessde systeemmap zoekt. Vindt die uiteidelijk wel en na controle van het regelpaneel "opstartschijf" blijkt dat-ie de instellingen "vergeten" is en er de facto geen schijf/partitie geselecteerd is. Dit doet zich vooral voor onder OS 9.2.2 en als ik van OS 10.2.6 herstart naar 9.2.2. Van 9 naar X gaat het nagenoeg beter. De partities zijn overigens netjes zichtbaar in SysteemProfiel en ik heb niet de indruk dat het aan een IDE kabel ligt of zo. Nu heb ik onlangs de PRAM een aantal keren gereset en ik begrijp deze actie een aanslag op de batterij betekent. De batterij is zo'n 2,5 jaar oud. Is mijn vermoeden juist? Of is er iets anders aan de hand?

:?

Één van de symptomen als de batterij op is, dat er ook andere instellingen vergeten worden. Dit moet je inmiddels ook opgevallen zijn. Je geeft aan dat de batterij 2,5 jaar oud is, maar hoelang zat de batterij in de computer voordat je hem kreeg ? (mits je niet tussentijds de batterij vervangen hebt, dat is me niet helemaal duidelijk uit je vraag). Ik zou toch eerst maar eens de batterij vervangen, dat kunnen niet de kosten zijn.

Er zouden inderdaad ook problemen moeten zijn met de andere instellingen, dat is ook enigzins het dilemma ("Illogical captain") De batterij is zo oud als de machine (voorjaar 2001) en een nieuwe aanschaffen is idd peanuts. Misschien dat ik m'n HD even initialiseer en er een vers OS 9 opzet, kijken of dat helpt.

[quote:1a09e920da="Zora la rousse"]Één van de symptomen als de batterij op is, dat er ook andere instellingen vergeten worden.........kosten zijn.[/quote:1a09e920da] idd.een van de instellingen die vastgehouden wordt is de datum.als die terugspringt naar [color=darkred:1a09e920da]1970[/color:1a09e920da] is je batterij op of maakt slecht kontakt.

Ik ben er achter. Hij zal naar de reparateur moeten. Kort voordat het lachende Mac icoontje verschijnt is een klik hoorbaar (klinkt als een relais) waarna de machine verder opstart. Geen idee wat het zou kunnen zijn, de HD zelf (WD 1200JB) is vrijwel nieuw, dus dat lijkt me uitgesloten.

:?

Vandaag had ik een zgn. "Aha erlebnis". De jumpersetting van de main HD is de oorzaak. Ik realiseerde me ineens dat de ellende eigenlijk begonnen is toen ik onlangs m'n defecte slave HD (Maxtor) moest verwijderen om 'm op te sturen i.v.m. garantie. Toch maar een nieuwe WD 800 JB "retail" gekocht en die vandaag bijgeplaatst. Bij het bestuderen van de documentatie op de site van Western Digital bleek dat bij het verwijderen van de slave de jumper op de main WD eveneens verwijderd had moeten worden ("single" positie) Nu de IDE controller weer een slave HD "ziet" is alles weer normaal. Probleem verholpen (feel a bit stupid though)

[img:4d5fc28d18]http://support.wdc.com/images/drives/jumpers/jumpers.gif[/img:4d5fc28d18]