G5 Aardlus brom als TFT monitor aanstaat?

Hallo allemaal,

Ik heb 8 juli mijn nieuwe G5/2x2gHz nieuw model gekregen! Ik heb hiervoor een paar jaar met een G4/400 gewerkt. Ik heb op de DVI poort van de G5 een AG Neovo X-174 TFT scherm. Als ik de MAC aanzet krijg ik een enorme bron op mijn speakers. Mijn analoge audio output heb ik aangesloten op een kleine Mackie mengtafel. Precies zoals het was met de G4. De audio output van de G4 was altijd zo goed als schoon/stil, geen brom.
Nu kwam ik er per ongeluk achter (drukte per ongeluk op het aan/uit knopje van mijn TFT)dat alle brom verdwijnt als de TFT uitstaat! zodra ik hem weer aandruk hoor je de brom en ook een soort geluid dat van laag naar hoog pitched.

Ik heb dus niet het probleem dat mijn G5 zelf herrie maakt zolas ik al heb gelezen op het internet maar echt een aarde probleem.

Help!

Greetz,
M-Jay

Hmm, Klinkt vreemd! Heb je zowel de g5 als het scherm op hetzelfde stopcontact(groep) zitten? Ik heb weleens gehoord dat als je 1 van de stekkers in het stopcontact andersom erin steekt, dat dat kan helpen met fase c.q. aardlus problemen... Bij mij ging dat toen over videobewakingscamera's waarvan het beeld op z'n kant stond, en het hielp toen wel ondanks dat het wisselstoom is! Als dat allemaal niet werkt zou ik toch even gaan expirimenteren met een andere leen-DVI-monitor om te checken of het dan ook zo is.

suc6

Dit is een heel bekend probleem. Deze G5's zouden niet meer verkocht moeten worden. Er zijn al diverse fora op geluidstechniek sites aan geweid. Het is een probleem met de voeding van de G5, die onder willekeurige omstandigheden een brom over het analoge geluidssignaal veroorzaakt. Dit gebeurt ook wanneer je er een andere geluidskaart in stopt. Het is geloof ik iets met inductiespanning. Kijk op http://www.soundonsound.com/sos/may04/articles/applenotes.htm?session=ed8dbc41b59d6eded4035c1c8c796be0 voor informatie over deze fout in de G5.[/url]

Ik heb dus niet de problemen die overal worden besproken... als ik mijnTFT uitzet dan is de brom weg. Geluid is dan super strak. Wat je overal ziet staan op de verschillende forums gaat echt over de voeding en dat die geluidje maakt en zo.

Maar daar heb ik geen last van.

Ik ga wel FF proberen mijn Mackie megtafel op een andere groep te zetten of FF een ongeaarde doos gebruiken.

M-Jay

M-Jay, bij audio/video gebruik moet je altijd maar één aardpunt gebruiken. Ook als je geen computer gebruikt, maar bijvoorbeeld alleen een tape-recorer/mengtafel/microfoon combinatie. Het veiligste aardpunt is je mengtafel, die zit namelijk als een spin in je audio-web en geeft de aarde door via de aard-mantels van je audio snoeren. Professionele audio apparatuur heeft bijna altijd een ground-lift schakelaar, een mac niet. Gebruik dus voor je g5 een ongeaard stopcontact en zorg ervoor dat de ground-lift schakelaar van je mackie op aarde staat via een geaard stopcontact. Je monitor mag dus ook niet geaard zijn.

Als een andere monitor(die kan natuurlijk gewoon kapot zijn…) of het bovenstaande niet helpt, dan kun je de CHUD tools van apple eens proberen, in de systeemvoorkeuren kun je dan via het paneel hardware de nap functie van je g5 uitzetten.

P.S. Het geluid dat van laag naar hoog pitched, verandert/vermindert dat als je de muis ingeklikt houdt?

Dit gaat alleen op als je je G5 via een gebalanceerde kabel op je mengtafel hebt aangesloten en niet bijvoorbeeld via de digitale ingang op je G5. Kijk uit met het ongeaard aansluiten van je G5. Op het zelfde stekkerblok prikken met even lange voedingskabels (ongeveer dan... niet dertig meter en 50 centimeter), werkt altijd. In een live situatie, waar zaken door een lange multikabel van elkaar gescheiden zijn zou je inderdaad je mengtafel als enige aarden. Dat is hier dus niet het geval.

Ik gebruik al een tijdje een AARDLUSFILTER. tussen je g5 en je amplifier 8)

oplossing: 9,95 €

Suck6 !!! :wink:

[img:bddfdf96da]http://www.bishoff.nl/aardlusfilter.jpg[/img:bddfdf96da]

Gans, M-jay zegt dat hij de analoge uitgang gebruikt, niet de digitale. Verder is een computer, dus ook een g5, dubbel geisoleerd. Aarde aan de g5 is dus niet noodzakelijk voor audio gebruik. De enige belangrijke aarde is die van de mengtafel, anders kan een zanger die via een microfoon aan deze tafel verbonden is een schok oplopen. Je suggestie dat de g5 "eigenlijk niet verkocht mag worden door iets met inductiespanning" getuigt niet van enig inzicht in audio, electriciteit en de g5. Verder is het ook geen oplossing voor het probleem van M-Jay. Verder vindt ik het vreemd dat je zegt dat een gezamelijke aarde in een live situatie wel mag, in een studio niet. Electriciteit gedraagt zich namelijk niet "anders" doordat muzikanten op een podium staan i.p.v. de eigen studio. Een multikabel heeft naar mijn weten ook geen "magische" ingrediënten die meer of minder aardpunten noodzakelijk maakt.

[quote:39d2793013]Op het zelfde stekkerblok prikken met even lange voedingskabels (ongeveer dan… niet dertig meter en 50 centimeter), werkt altijd [/quote:39d2793013]
Waar ligt de grens bij deze octopus constuctie? 10 centimeter, 10 meter? Dat dit “altijd” werkt is vaak meer mazzel dan wijsheid.

Probeer eens je monitor wat verder weg te zetten van diverse apparatuur en kijk of het scheelt.

[quote:c65e86f570="buurman"] P.S. Het geluid dat van laag naar hoog pitched, verandert/vermindert dat als je de muis ingeklikt houdt?[/quote:c65e86f570]

Nee, dit geluid maakt hij alleen maar als ik mijn TFT aanschakel, tot een bepaalde toonhoogt en dan is het weg of onhoorbaar. Niet echt storend dus duurt maar iets van 10-20 sec.

M-jay

Probleem opgelost!

Ongeaarde stekkerdoos genomen daar de TFT in geprikt en weg brom!
Thanx Buurman!

Greetz,
M-Jay