G5 crasht regelmatig

Enkele maanden geleden kocht een vriend van mij een Dual 1.8 met 160 GB SATA HD, 512 MB RAM, Pioneer 106 DVD en Nvidia Geoforce 64MB VRAM. Hij gebruikt zijn computer voor muziekbewerking. Randapparatuur is gekoppeld via Firewire en Audio Logic Pro en Finale 2004 zijn geinstalleerd. Het systeem is Panther 10.3.4, voorzien van alle laatste updates. Maar de computer bleef regelmatig hangen. Er werd nog 512 MB RAM bijgestoken omdat we eerst dachten aan een geheugenprobleem. We hebben de G5 getest met disk utility, Apple Hardware Test en Techtool Pro 4. Ook permissions gerepareerd en gescand op virussen met Virex. Er werd niets gevonden. RAM, Schijf, CPU, moederbord, VRAM zouden allemaal OK zijn. Maar meer dan 10 keer per dag crasht de G5. Meestal in Finder gerelateerde bewerkingen zoals bij dubbelklikken van de harde schijf, openen van vensters of verslepen van vensters. De muis reageert niet meer en we moeten de harde methode gebruiken. (de aan/uit toets), want ook force-quit gaat niet meer. :cry: Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

TIA

had ik ook - maar nu ik geheugen eruit heb gehaald gaat het beter. Zorg dat er hetzelfde geheugen inzit, dus alles bv 400 mhz. Bij mij bleek er verschil te zitten in de verschillende modulen..

succes,
peter

krijg je een kernel panic (blauw scherm met in 6 talen dat je je computer uit moet zetten) of krijg je een draaiende strandbal?

In mijn geval kreeg ik soms dat grijze scherm, maar ook soms maar een deel van dat scherm (het rolt als het ware van boven naar beneden, maar er verscheen maar 10 cm) soms bevroor gewoon alles. Het vreemde vond ik wel dat het vaak gebeurde bij bv het openen van mapjes oid - nooit tijdens hele zware photoshop bewerkenen...

Een vriend van mij had het ook. De comp crashde gewoon in de finder stand als er ff niets mee werd gedaan. Hij is er mee terug geweest . Maar er is nooit iets gevonden. Nieuw moederboard is er toen in gezet. Nu na weer een paar crashes werkt hij weer wel goed. Nooit weten we waar dit vandaan is gekomen.

Succes

[quote:1ecdf04afd="colpolyp"]krijg je een kernel panic (blauw scherm met in 6 talen dat je je computer uit moet zetten) of krijg je een draaiende strandbal?[/quote:1ecdf04afd] neen, de muis kan gewoon niet meer bewegen...

zou ook zeer goed mogelijk kunnen zijn dat het aan de firewire-randapparatuur ligt. Zeker bij firewire geluidsapparatuur. Ken soortgelijke problemen i.c.m http://www.m-audio.nl/firewire_audiophile.htm Kwestie van experimenteren met eerst aanzetten van mac of firewireapparaat, laatste drivers, enz.

[quote:7299aca76c="scab"]zou ook zeer goed mogelijk kunnen zijn dat het aan de firewire-randapparatuur ligt. Zeker bij firewire geluidsapparatuur. Ken soortgelijke problemen i.c.m http://www.m-audio.nl/firewire_audiophile.htm Kwestie van experimenteren met eerst aanzetten van mac of firewireapparaat, laatste drivers, enz.[/quote:7299aca76c] De apparatuur is inderdaad deze Audiophile FireWire Audio/MIDI-Interface. Maar ook als we ze uitschakelen en loskoppelen krijgt de G5 zijn kuren. Anderzijds heb ik eens de info over de drivers opgezocht en er wordt inderdaad geklaagd dat ze niet stabiel zijn bij MacOSX. We zullen de laatste versie eens uitproberen.

Dank aan jullie allemaal voor de snelle respons.
MHF
:apple:

Vorig jaar ook zo'n geintje gehad. Mijn eerste Appel (G5 1,6GHz) begon na 2 weken, nadat OSX 10.3 geinstalleerd was ook spontaan te crashen, met als enige uitweg de uit/aan-knop.

Uiteindelijk is door Appel hier ter plekke (aan huis) een nieuw moederbord en processor
geplaatst. Daarna nooit meer een probleem.

(BTW best wel interessant om zo’n G5 in onderdelen op je bureau te zien liggen)

[quote:0a1fd6d1e0="Peter Fitskie"]Vorig jaar ook zo'n geintje gehad. Mijn eerste Appel (G5 1,6GHz) begon na 2 weken, nadat OSX 10.3 geinstalleerd was ook spontaan te crashen, met als enige uitweg de uit/aan-knop.

Uiteindelijk is door Appel hier ter plekke (aan huis) een nieuw moederbord en processor
geplaatst. Daarna nooit meer een probleem.

(BTW best wel interessant om zo’n G5 in onderdelen op je bureau te zien liggen)[/quote:0a1fd6d1e0]

mss intressant om de nummers van die moederborden is op te schrijven… kan wat gestoei schelen als mensen zulke problemen hebben…

:apple:

Het ligt bijna altijd aan of het geheugen, verschillende bankjes en snelheden) of aan de fonts.

Welke FireWire apparatuur is er geinstalleerd. Ik heb problemen gehad met mijn M-audio FW410, maar dat waren panics en het kwam door verkeerd installeren. Een panic scherm is bij mijn weten donkergrijs en niet blauw. Haal ook eens als het extra gemonteerde geheugen eruit om te kijken of ie dan nog bevriest.

Mij is net hetzelfde overkomen met een G5 1.6... Die crashte soms 5 maal per dag en dan 3 dagen niet... na een drietal telefoontjes met het Apple Care Center hebben ze iemand langs gestuurd om het hier ter plaatse te komen troubleshooten (gelukkig had ik reeds bij aankoop een AppleCare contract genomen) De conclusie was al vrij snel dat het logicboard defect was. Op een halfuurtje was het vervangen, en sindsdien draait hij al een week als een zonnetje... Het blijft een lastig probleem dat niet zou mogen voorvallen met een machine in die prijsklasse, maar toch netjes en correct opgelost van Apple!

[quote:f7ea69a87c="vogel"]Welke FireWire apparatuur is er geinstalleerd. Ik heb problemen gehad met mijn M-audio FW410, maar dat waren panics en het kwam door verkeerd installeren. Een panic scherm is bij mijn weten donkergrijs en niet blauw. Haal ook eens als het extra gemonteerde geheugen eruit om te kijken of ie dan nog bevriest.[/quote:f7ea69a87c] FireWire Audiophile Mobiele FireWire Audio/MIDI-Interface met 4 in- en 6 uitgangen http://www.m-audio.nl/firewire_audiophile.htm Over de drivers zijn er volgens Versiontracker inderdaad klachten...

In system.log (waarschijnlijk bij bevriezen) en panic.log (bij de fijne donkere schermen met tekst en uitleg) kun je vinden wat er fout gaat. Je moet een beetje tussen de unix-geek-nerd dingen doorlezen om te vinden wat je zoekt.

We hebben de eerste 2 geheugenmodules eruit gehaald en voorlopig draait hij stabiel. (deze zaten erin bij aankoop - bij ITPro in Gent) De 2 die later werden geinstalleerd blijken geen problemen te geven. Het zal dus waarschijnlijk aan het type van geheugen liggen. Nochtans werd dit niet gedetecteerd door Apple Hardware Test en ook niet door Techtool Pro. Hartelijk dank voor de hulp! :D :wink: :D

Vandaag was het toch weer hetzelfde liedje. Hij crashte weer. En nu heeft mijn vriend hem terug gebracht naar de winkel waar hij werd gekocht. Eerlijk gezegd heeft dit mijn kooplust voor een nieuwe G5 een beetje bedorven. Je betaalt zoveel geld en het toestel is dan niet stabiel. Ik werk al meer dan 10 jaar met een mac en dat heb ik nog nooit meegemaakt... Ik wacht eerst eens af hoe lang hij zonder toestel zal moeten zitten. Hij heeft het broodnodig voor zijn beroep...

Dit hoort echt niet hoor. Die machine hoort het perfect te doen. Dit is een geheugen of moederbord defect.

We hebben de machine afgegeven in de winkel in Gent (IT Pro) waar hij werd gekocht. Ze hebben hardware en software tests gedaan en niets gevonden. Mijn vriend betaalde 30 EUR. Ze zeiden alleen dat de crashes zouden kunnen het gevolg zijn van het feit dat er teveel bestanden op het bureaublad staan. Zoiets heb ik nog nooit gehoord! Mijn vriend heeft zijn machine nu terug thuis en het is nog steeds hetzelfde liedje. Random crashes... Wij hebben zelf al tests gedaan met Apple Hardware, Techtool Pro, en geheugen modules eruit gehaald. Het wordt hopeloos. Hij heeft die Mac broodnodig en zal hem nu terug naar Gent moeten brengen. De machine zal opgestuurd worden naar Apple zelf...

Het enige wat we nog niet deden is een complete clean install. Maar dat is een heel werk met al die programma’s. En omdat Techtool Pro niets vond dachten wij dat het zinloos was.
Enig idee?
TIA

Ik zou een clean install doen.

Als ie daarna nog steeds raar doet, aanspraak maken op je garantie en laten repareren. Omschrijf bij de reparatie goed wat het probleem is en hoe vaak en wanneer het gebeurt.

Ik zelf heb maanden lang problemen gehad met vastlopers en het bleek aan het geheugen te liggen. En dat terwijl de hardware-test GEEN FOUTEN kon vinden.

[en dat van die bestanden op bureaublad is ONZIN!]