G5 crasht tenzij monitor-instelling is 256 kleuren

Wij installeerden Panther 10.3.4 met alle laatste updates via het internet. De G5 loopt altijd vast als wij in de Finder een venster verschuiven. Er kunnen (lichte) vervormingen op het scherm optreden. We horen nog een paar seconden wat disk-activiteit en dan valt hij stil. De muis kan nog bewogen worden, maar een venster reageert niet meer. Toetsencombinatie klaver - alt - escape aka force quit helpt niet. Zou het probleem niet aan de videokaart kunnen liggen? Het is een Nvidia Geoforce 5200 En bij het in de Safe modus opstarten hebben we nooit problemen. Dan mogen we werken met 1000 kleuren of miljoenen kleuren.

Als we normaal opstarten en we zien de lichte schermvervormingen, en we zetten de monitor pas dan naar 256 kleuren, kan de crash meestal vermeden worden.

Ik vermoed dat bij 256 kleuren de NVDIA niet geaccelereerd wordt. Dus heeft het iets te maken met de video-drivers OF de video-kaart.

Zou de kaart te warm worden doordat één van de ventilators van de computer niet voldoende werkt.? Ze draaien wel allemaal, maar misschien soms niet voldoende…
Het was gisteren wel heel warm. Het gebeurt soms dat hij in de ochtend een uur werkt voor hij crasht.

:?

Heb je de mogelijkheid om via een externe schijf op te starten ??? (FireWire/DVD met een geldig systeem) Het lijkt mij een probleem van de drivers. Als de G5 vanaf een ander systeem wel goed draait dan weet je wat je te doen staat. Het is heel normaal dat de ventilatoren in een G5 op verschillende snelheden draaien (ook ten opzichte van elkaar (Processor 0 en 1)), dit duidt dus niet op een storing.

suc6

[quote:5918c97688="Ewout"]Heb je de mogelijkheid om via een externe schijf op te starten ??? (FireWire/DVD met een geldig systeem) Het lijkt mij een probleem van de drivers. Als de G5 vanaf een ander systeem wel goed draait dan weet je wat je te doen staat. Het is heel normaal dat de ventilatoren in een G5 op verschillende snelheden draaien (ook ten opzichte van elkaar (Processor 0 en 1)), dit duidt dus niet op een storing.

suc6[/quote:5918c97688]

Het is toch niet normaal dat het ook al optreedt na een clean install van 10.3.2 en ook nog na de update tot 10.3.4…
Jammer dat ik Jaguar niet kan installeren.
Ik heb de installatiedisks van 10.2 maar je hebt 10.2.7 minimaal nodig en ik heb geen externe firewire harde schijf.

Dit soort vastlopers is altijd een driver probleem of een hardware probleem. Het hoort niet zo te zijn dat een Mac zo vaak raar doet.

Als je een clean install doet en hij doet nog steeds raar, dan is het dus geen drivers probleem. Dan blijft dus over dat het een hardware probleem is.

Probeer eens “kaal” te installeren dus zonder extra geheugen, zonder USB en firewire apparaten (behalve muis en toetsenbord), en zonder extra PCI kaarten enz. Als hij het dan goed doet ligt het aan 1 van de apparaten. Als hij dan nog raar doet, terug naar de winkel.

[quote:b87a549c7d="colpolyp"] Probeer eens "kaal" te installeren dus zonder extra geheugen, zonder USB en firewire apparaten (behalve muis en toetsenbord), en zonder extra PCI kaarten enz. Als hij het dan goed doet ligt het aan 1 van de apparaten. Als hij dan nog raar doet, terug naar de winkel.[/quote:b87a549c7d]

Er zijn geen extra PCI-X kaarten geinstalleerd en niets extra gekoppeld aan firewire of USB,
Dus nog maar eens terug naar de winkel.
(IT Pro in Gent)
Ze deden ons de laatste keer 30 EUR betalen en zeiden dat de oorzaak van de crashes het te groot aantal bestanden op het bureaublad was. Ze beweerden dat ze de hardware hadden getest en niets hadden gevonden.
Wat een service!
Nog maar eens 120 km rijden naar die winkel, met het risico van nu de computer voor meer dan een maand te moeten missen. We zullen vragen of ze er eens een andere Geforce kaart willen insteken… Toch eigenaardig dat ook Apple Hardware Test en Techtool Pro niets detecteren…

Of zouden er dan toch zware bugs zitten in de NVIDIA drivers van Panther? (10.3.2 en 10.3.4)

Ik was van plan zelf een G5 aan te schaffen, maar als ik dat zie heb ik er genoeg van.

Beste Mac Hammer Fan.

Je hebt hier volgens mij ook al een ander topic over. IT Pro in Gent komt op mij over als een stelletje prutsers. (Zoek maar eens in dit forum over hun.)

Deze computer of videokaart is gewoon defect. Het is AB-SO-LUUT niet normaal dat die computer zo raar doet, zeker zonder extra hardware en na een clean install.

Ga terug naar de winkel en laat je niet afschepen en een lulverhaal dat je te veel bestanden op je desktop hebt. Dit is geen Windows 3.1 en het is ook geen 1991 meer. Mac OSX en de G5 zijn zeer stabiel en horen dagenlang, wekenlang zonder problemen te werken.

De winkel is verantwoordelijk om jou een deugdelijk apparaat te leveren. Laat ze maar een nieuwe videokaart er in zetten, ze moeten in de winkel tonen dat hij het doet. Als je nog garantie hebt is het BELACHELIJK dat je €30 moet betalen. (Maar ik weet niet of je nog garantie hebt.)

De G5 is een top machine (ik heb zelf een dual 1.8 ) maar de eerste maanden had ik ook problemen en toen dacht ik ook “hmm misschien is de G5 toch niet zo goed”. Maar wat bleek, ik had 2 merken geheugen door elkaar en dat pakte hij niet goed. (In de hardware test was alles OK, dus de hardware test moet je niet zomaar geloven en IT Pro Gent ook niet.) Ander geheugen gehaald, en hij draait perfect, loopt vrijwel nooit vast en ik ben superblij met deze fantastisch werkende machine.

Ga naar de winkel en eis een werkende machine, zou ik zeggen.

Blijkbaar is dat verschijnsel van vastlopers niet alleen gerelateerd tot G5 machines. Ik heb hier een thread uit MacNN die toch wel tot nadenken stemt... http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=199524 Het is evenwel bij ons zo erg dat met die Mac niet kan gewerkt worden. (Vooral niet als het warm is?)

Persoonlijk denk ik dat niet het geheugen maar die video-kaart de boosdoener is.

Het feit dat beeldverworming optreedt en dat de G5 niet vastloopt in 256 kleuren bevestigt dat.
Bovendien waren er ook crashes als we de eerste 512 MB RAM alleen gebruikten en de tweede alleen. De geheugenmodules zijn allemaal PC3200 maar de eerste twee hebben toch een ander nummer erachter dan de tweede. Daarom deden we de test met 2x256 MB RAM met beide soorten afzonderlijk. Maar de crashes bleven optreden.

Dat zullen we ook zeggen als we die machine naar de winkel terugbrengen.
En nu maar hopen dat ze er onmiddellijk een andere video-kaart willen insteken…

:sealed:

Hoogstwaarschijnlijk is het idd, zoals coolpolyp aangeeft, een hardwareprobleem.

Wat je overigens nog eens zou kunnen proberen is het [i:30ee78e687]com.apple.loginwindow.plist[/i:30ee78e687]-file te trashen…
Dit file is berucht voor het veroorzaken van dit soort problemen.

[i:30ee78e687]/Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist[/i:30ee78e687]

Daarna rebooten

Succes

In het begin was er een mega groot probleem met de videokaart van het topmodel (2 x 2ghz). Daarvan bleek de defecte videokaart ervoor te zorgen dat het beeld niet aansprong en men moest re-booten. Daarover is in het harware-forum een draadje te vinden.

Echter, dit is niet de kaart die in jouw machine zit. Desondanks ga ik mee met de vorige posters en lijkt het me sterk dat jouw videokaart in orde is.

terug naar de winkel en er een nieuwe kaart in laten zetten. Jammer dat je niet de service krijgt die je verwacht. Misschien een les voor de toekomst, maar er is veel geld betaald voor die machine en hij moet tip-top functioneren.