G5 Dual core 2.3GHz óf Quad core 2.5GHz...

Ik loop met het idee te spelen om een nieuwe G5 aan te schaffen. Ik gebruik vooral programma's als Photoshop en Logic Pro.

Nu is mijn vraag of een G5 Dual core 2.3GHz (ruim) voeldoende is voor mijn werkzaamheden of dat ik beter uit ben met de Quad core 2.5.

Misschien zeg je zelfs dat ik zou moeten wachten op de Intel g5’s… de enige twijfel is dat de eerste machines wellicht nog kinderziektes hebben die er in een volgende revisie pas uit zijn.

Graag advies!

Als je nog even kunt wachten, zou ik zeker wachten op de Intel. Voor kinderziektes hoef je niet bang te zijn. De iMac heeft geen (grote) problemen voor zo ver ik weet. Apple is goed voorbereid, dus de nieuwe PowerMac met Intel zal ook geen flop worden.

Voor PS is een Dual Core 2,3 Ghz voldoende, maar over Logic Pro weet ik niet veel, maar ik denk zelf dat een Quad voor Logic Pro een beetje overdreven is.

Kijk 's op http://www.barefeats.com naar de verschillende benchmarks van de quad. Er is geen rechtstreekse vergelijking te vinden met de single dual core 2.3, echter wel met de dual 2.5 single core. Ik denk dat die laatse twee elkaar niet veel ontlopen. Je moet zelf maar een oordeel vellen of het het prijsverschil waard is.

heb na de keynote toch maar een 2x2.7 aangeschaft. Al even niet meer leverbaar, maar hier en daar nog verkrijgbaar. Niet de prijs van een quad, toch wat sneller dan de 2x2.3. En dat zonder de kinderziektes van een MacIntel (zeker met de trage snelheid op dit moment van Photoshop onder Rosetta niet echt aan te bevelen lijkt me).

Ik weet zeker dat je met de 2 x 2,3 photoshop en logic zeer soepel samen kunt laten draaien. De quad is natuurlijk sneller, maar ook een stuk duurder. Ik zou dan opteren voor de 2 x 2,3, met zoveel mogelijk ram-geheugen. Of nog een maandje of 3-5 wachten tot de intel-powermacs uit zijn

Ik gebruik Logic op een Dual 1.8 GHz G5 (1 GB geheugen) en krijg de processor nooit vol, ook niet met 6-8 plugins per track.

Dus als je een orkest met 80 tracks volledig live wil opnemen moet je voor de Quad gaan, maar ietsjes minder voldoet prima.

Om plezier te hebben van welke PowerMac ook stop je er >4 GB werkgeheugen in. Ik snap echt geen fluit van mensen met een Dual 2.3, 2.5 of 2.7 met 1GB Ram. Met alle respect voor ieders portemonnee,.. koop dan een Dual 1.8 en stop daar genoeg werkgeheugen in.

[quote:6856c95e79="beammeup"]Om plezier te hebben van welke PowerMac ook stop je er >4 GB werkgeheugen in. Ik snap echt geen fluit van mensen met een Dual 2.3, 2.5 of 2.7 met 1GB Ram. Met alle respect voor ieders portemonnee,.. koop dan een Dual 1.8 en stop daar genoeg werkgeheugen in.[/quote:6856c95e79]

Gelijk heb je!
Maar veel mensen hebben schrik om geheugen in een Mac te duwen.
In de store is het zoooo duur, en er zijn veel mensen die het niet vertrouwen om geheugen bij de pc-boer te halen.
Want van dat EEC-geheugen vind je ook niet zo snel

[quote:8c85aa47c5="DEform"]In de store is geheugen zoooo duur, en er zijn veel mensen die het niet vertrouwen om geheugen bij de pc-boer te halen. Want van dat EEC-geheugen vind je ook niet zo snel[/quote:8c85aa47c5] Je hoeft ook niet perse ECC modules te hebben. Ik heb mijn PowerMac gekocht met 1GB aan Ram, en later heb ik er nog 2 GB bij gekocht bij Mail-a-Mac. Stukken goedkoper dan bij Apple, maar wel net zo betrouwbaar.

Ik deel dan ook de mening van beammeup: Geen intel, geen Quad, maar een degelijke dual met 2 snelle schijven en veel Ram, daar kom je enorm ver mee.

[quote:1ccb682d25="Cars"]Als je nog even kunt wachten, zou ik zeker wachten op de Intel. Voor kinderziektes hoef je niet bang te zijn. De iMac heeft geen (grote) problemen voor zo ver ik weet. Apple is goed voorbereid, dus de nieuwe PowerMac met Intel zal ook geen flop worden.[/quote:1ccb682d25] De Intel-Macs komen eigenlijk maar deftig uit vanaf Februari, nu kan je zeggen dat ze mss geen kinderziektes vertonen maar bijna niemand heeft ze al... Een objectief oordeel kan je er dan volgens mij niet over vellen.

absoluut mee eens, zoveel geheugen als je kunt veroorloven (en niet via Apple).

Natuurlijk moet dat niet. Maar het zal wel voordelen hebben... Ik heb een 1,67Ghz powerbook, 15", met 512mb standaard apple-geheugen, en 1gb kingston geheugen in. Kingston is nu niet de duurste, maar ook zeker niet de goedkoopste, en heeft toch levenslange garantie. Maar een vriend van me heeft een 15" 1,5Ghz powerbook, met 1gb ram geheugen in van Apple. (en alle progs officieel aangekocht), en soms lijkt het bij hem toch vlotter te werken

Hier idem ... ookal heb ik op mijn werk een G5, thuis hoef ik er niet persé aan; ik heb de laatste release G4, met 200GB aan fijne schijven, 2GB aan RAM ... ik heb geen enkele reden op een G5 over te stappen ... snel en stabiel genoeg. Onderhoud aan je hard- en software is voldoende. Voor de meerprijs aan RAM en extra schijven kon ik me nog geen goede G5 veroorloven. Neemt niet weg, dat ik een G5 zou aanschaffen, zodra het geld me in de schoot werd geworpen. Maar nodig is het (nog) niet.

Ik heb in November een g5 2.3 dualcore aangeschaft .. zit nu > 4 gb ram in en dat werkt super met photoshop en final cut tegelijk open.. < 4gb werkt 1 prog tegelijk super. Maar heb je veel safari windows open en 2 zware apps dan wil hij wel eens haperen

Dus je kan beter een 2.3 kopen met > 4 gb geheugen (idd niet bij apple dat geheugen!) dan een quad met maar 1 of 2 gb

Ik koop zelf altijd de middenmoot en het geld wat ik daarmee bespaar hoe ik in reserve om sneller een nieuwe machine aan te schaffen … vaak doe ik dan uiteindelijk toch nog langer met de machine dan dat ik vooraf op had gerekend…

Ik zie t zo: als je nu een quad koopt moet je er minimaal 3 jaar mee doen, koop je een 2.3 dan is dat minimaal 2 jaar …
Ik heb liever over 2 jaar al een nieuwe machine dan over 3 jaar … de extra rekenkracht van de quad ga je pas na het eerste jaar (bij een ronde software updates > meer vermogen nodig) pas echt merken. En dan is het al weer bijna tijd voor een nieuwe :wink:

[quote:8bf9a945fb="DEform"]Of nog een maandje of 3-5 wachten tot de intel-powermacs uit zijn[/quote:8bf9a945fb]

Dat lijkt me wel heel optimistisch.

En dan nog zul je moeten wachten op een Universal Binary release van Photoshop als je wilt dat het echt soepel loopt.

Iemand enig idee wanneer Adobe met Universal Binary releases komt…???

Voor mezelf heb ik dat als punt ingesteld om zelf de transfer van powerpc naar intel te maken. De programma’s die ik gebruik moeten UB zijn, en de Intel variant van de G5 moet er zijn.
Zal dus nog wel een jaartje duren, en tot die tijd gebruik ik gewoon mijn trouwe G4 :slight_smile:

[quote:773071e35d="klaasb"]

Iemand enig idee wanneer Adobe met Universal Binary releases komt…???

[/quote:773071e35d]

Pas in CS3, reken op minimaal een jaar.

[quote:87b6197a98="remcodb2"][quote:87b6197a98="klaasb"] Iemand enig idee wanneer Adobe met Universal Binary releases komt...?????? [/quote:87b6197a98] Pas in CS3, reken op minimaal een jaar.[/quote:87b6197a98]

Echt, komt dat uit betrouwbare bronnen?
Normaal komt cs3 dit jaar toch nog zeker uit?

Ik weet niet of het uit een betrouwbare bron komt eerlijk gezegd, ik heb het alleen meerdere mensen horen zeggen hier en ook ergens op een internetsite gelezen.

edit: zie oa dit draadje