G5 geeft geen beeld meer + F16-geluid bij opstarten

Hallo mensen,

Vanmiddag wou ik met een vriend, in mijn G5 1,8 dual het volgende installeren:

a.- 1 x 1GB intern geheugen, Corsair, 184-PIN DDR-DIMM VS1GB400C3
b.- Hitachi Deskstar, 500 GB (maar blijkt aansluitingen te hebben, waarmee hij alleen in een Windows-bak ingemonteerd kan worden).

Van punt b. kwam dus niets terecht. Maar de 1 GB module ‘pastte’ in mijn G5. Maar nu na opstarten, verschijnt er geen beeld meer. We hebben de snoeren en kabels nog eens extra goed nagekeken, en aangedraaid. Die zitten goed. Weer opgestard, maar nog steeds geen beeld.
Het opstarten zelf lijkt aanvankelijk goed te gaan. Tot dat de G5 na 3, 4 minuten in eens het geluid van opstijgende F16 begint te maken. Ik dacht: ‘Dit gaat niet goed.’ En dus heb ik de stekker er maar uitgetrokken…

Het beeldscherm hebben we vervolgens op mijn oude G4 aangesloten. En dat geeft wèl perfect beeld. Vervolgens het beeldscherm weer op mijn G5 aangesloten. Maar helaas, uiteraard nog steeds geen beeld.

Als het over technische hardware gaat: Dat is voor mij [i:08c1f06b67]géén[/i:08c1f06b67] gebied wat ik als mijn broekzak ken. Toch wil ik bij deze vragen, of iemand hier dit probleem herkent. Om aan de hand daarvan, een beeld te krijgen van de [i:08c1f06b67]mogelijke[/i:08c1f06b67] schade is. En… wat hebben jullie toen gedaan?

In een Power Mac G5 mogen geen losse geheugen modules !!!

Altijd 2 tegelijk, van binnen naar buiten.

Nog eens 1 GB erbij prikken dus.

Die vriend meldde me intussen, dat doordat die stekker er tijdens het opstarten is uitgetrokken, er mogelijk een interne kortsluiting is opgetreden. Waardoor mogelijk me harde schijf kapot is…
Welja, kan er ook nog wel bij… :frowning: :cry: :x :cry: :x :cry:

[quote:d607f61ea2="Fat Freddy's Cat"]Nog eens 1 GB erbij prikken dus. [/quote:d607f61ea2] Wel precies dezelfde module nemen. En steek ze dus gespiegeld in de banken. Bijvoorbeeld zo:

D:
C:
B: 1024
A: 256

A: 256
B: 1024
C:
D:

Dank je wel, tot zover.

Ik vraag me eigenlijk nog even af: Is er nog kans dat de intern geheugen-module zelf is beschadigd met deze crash?

Was hij heel warm? Heb je hem er van de eerste keer goed in het slot gestoken? Ik heb één keer een farce gehad op een oude Mac... Heb je al eens opgestart via de DVD? Misschien kun je nog de schijf herstellen. (opgelet; Tijger schijven niet herstellen met pre 10.3.9 disk utility)

Doe eens de Apple Hardware test.