G5 maakt herrie sinds Tiger!

Sinds ik tiger heb geïnstalleerd (geen clean install, maar upgrade vanaf Panther) maakt m'n G5 veel herrie.

Suizend geluid dat ritmisch harder en zachter wordt (ventilators sneller en langzamer?) en er klinkt een zwak piepend geluid als een hartslagmeter met een te zwakke accu.

Iemand een idee en/of een oplossing?

Ik las ooit dat er wat reset mogelijkheden waren voor hardware, maar ben kwijt hoe het moest, en kan het niet vinden met de zoekfunctie hier…

Komt dat niet omdat je grafische kaart veel meer te doen krijgt van Tiger dan van Panther?

Dat zou toch belachelijk zijn? De G5 zou fluisterstil zijn!! Dan zou die bewering niet meer opgaan wanneer je Tiger draait.

Gebruik je toevallig Virex 7.5?

Nou ja, het is maar wat je herrie vindt. Ik heb een 2x2 G5 die een klein tikkie minder fluisterstil is geworden. Ik hoorde gisteren voor het eerst sinds tijden weer een een G4 loeien en was bijna vergeten in hoeveel herrie is vroeger zat. Overigens scheelt het nogal wanneer je je processorsnelheid op automatisch zet ipv op hoogst. (Systeemvoorkeuren/Energiestand/Opties)

Een reset methode is:

Ctrl - Shift - Alt + powerknop tegelijk stevig indrukken.
Dan 5 seconden wachten en de powerknop indrukken.
Opstarten en kijken of het helpt…

Succes!

De fans van mijn PB spinnen ook veel meer op sinds Tiger. Zal ook wel zijn omdat de GPU het zwaarder heeft.

Merk het met Tiger op mijn PB ook, heb mijn laptop op een paar uur terug op z'n zij gezet, zodat hij een ideale airflow heeft en nog blijft de fan aan :?

Het OS is geoptimaliseerd en dat kan er voor zorgen dat de hardware harder moet werken en dus warmer wordt... Eigenlijk best logisch.

Ik heb hetzelfde gehad met de G5 op het werk. Na een update naar 10.3.8. Dus het probleem was er al vóór Tiger. Ik denk dat het met de volgende update verholpen is.

Heb ik ook gemerkt. Vooral de fan in mijn iMac 17" draait nu continu. En ook de fan in mijn anders zo stille iBook begint nu veel vaker te draaien.

het 'grappige' is...is dat de fans van m'n G4 MDD Dual 1.25 a.k.a. 'Windtunnel-Mac' een stuk regelmatiger en rustiger lijken te lopen...

[quote:e5423f95c6="Dennis Ikink"]Een reset methode is:

Ctrl - Shift - Alt + powerknop tegelijk stevig indrukken.
Dan 5 seconden wachten en de powerknop indrukken.
Opstarten en kijken of het helpt…

Succes![/quote:e5423f95c6]

Nee, geen verschil. Ik heb overigens ook geen verschil gezien in het opstartscherm, moet er niet ergens getoond worden dat ik een (speciale) reset heb uitgevoerd?

[quote:e5423f95c6=“Woziak”]Het OS is geoptimaliseerd en dat kan er voor zorgen dat de hardware harder moet werken en dus warmer wordt… Eigenlijk best logisch.[/quote:e5423f95c6]
Geoptimaliseerd? Als m’n hardware meer herrie begint te maken is dat een verslechtering.
Volgens de van Dale: [b:e5423f95c6]Optimaal[/b:e5423f95c6]: [i:e5423f95c6]hoogst, sterkst, meest gunstig[/i:e5423f95c6]
Ik vind het niet het meest gunstig als er meer herrie uitkomt…

Goedemorgen Undaunted!

Nee hoor, je hoeft ook geen scherm te krijgen met de melding.
Dus dat kan kloppen. Maar jammer dat het niet geholpen heeft.
Ik ben toch bang dat een update uitkomst gaat bieden voor je…

Succes :wink:

Uit het uitblijven van een reactie maak ik op dat je geen gebruik maakt van Virex 7.5. 8)

Bij de Apple Discussions las ik dat soortgelijke problemen in sommige gevallen werden opgelost met het resetten van de PRAM (opstarten met Command-Option-P-R ingedrukt) of met het resetten van de System Management Unit (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300908).

Hier ook met de MDD. Minder herrie dan de 10.3.8 / 9 update. Veel rustiger.

[quote:e19e5ceb2c="Esquare"]Uit het uitblijven van een reactie maak ik op dat je geen gebruik maakt van Virex 7.5. 8)[/quote:e19e5ceb2c]

Sorry Esquare, overheen gelezen ben ik bang. Ik heb geen idee wat Virex 7.5 is, dus ik neem aan dat ik het dan niet gebruik :slight_smile:

Maar goed… een update moet uitkomst bieden, ik hoop het maar. Anders moeten ze wat aan hun Powermac G5 promotie site veranderen:

[b:e19e5ceb2c]Fluisterstille* werking[/b:e19e5ceb2c]
[i:e19e5ceb2c]De behuizing van de Power Mac G5 omvat vier afzonderlijke zones waarin de voornaamste warmteproducerende componenten zijn ondergebracht. De ventilators in de afzonderlijke zones werken op zeer lage** snelheid, waardoor u niet wordt afgeleid en zich volledig kunt concentreren op uw werk. Systemen met twee processors van 2,7 GHz zijn voorzien van een innovatief gesloten koelsysteem dat op stille en efficiënte wijze warmte onttrekt aan de processors.

[size=9:e19e5ceb2c]*in het geval van OSX 10.3 of lager
**Afhankelijk van besturingssysteem[/size:e19e5ceb2c][/i:e19e5ceb2c]

Als ik het er toch over heb, weet iemand waar de Dual 2,5 Ghz is gebleven? Die kunnen ze toch ook nog wel aanbieden? Of zijn de productiekosten van een dual2,7Ghz net zo hoog als die van een dual2.5?

[quote:f5476f7aa0="Undaunted"]Sorry Esquare, overheen gelezen ben ik bang. Ik heb geen idee wat Virex 7.5 is, dus ik neem aan dat ik het dan niet gebruik :) [/quote:f5476f7aa0]

Geeft niet: ik had het ook niet goed gelezen. Dacht dat het om een G5 iMac ging. :slight_smile:

[quote:f5476f7aa0=“Undaunted”]Maar goed… een update moet uitkomst bieden, ik hoop het maar. Anders moeten ze wat aan hun Powermac G5 promotie site veranderen[/quote:f5476f7aa0]

Ik heb ook een G5 en echt fluisterstil is ie nooit geweest. Maar ik kan ook niet zeggen dat hij sinds 10.4 meer lawaai maakt. Integendeel eigenlijk.

Mijn G5 piept ook, hij maakt verder niet heel veel meer lawaai... Alleen, nadat een programma onverwachts stopte (het programma VLC) klinkt er ook een zwakke piep.

De computer herstarten mocht niet baten…
Ik vind het niet gezond klinken.

Mijn processor snelheid staat op “Automatisch”.

Iemand een concreet antwoord?