G5 met opstart probleem

Hoi, ik ben een beginner wat Apple betreft dus ik kom niet uit het volgende probleem:

Ik heb mijn G5 in de vooravond uitgezet en wil vervolgens later op de avond deze weer aanzetten.
De machine start ogenschijnlijk normaal op, maar blijft hangen bij het window met de tekst “Inlogvenster wordt gestart”. De voortgangsbalk in dan al voor ongeveer 99% gevuld. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
mvg
Marcel
:sealed:

Oh ow..

K heb een keer hetzelfde gehad.
Toevallig een update geinstalleerd van OS X?
Dan wel een niet offcieel uitgekomen?

Had t namelijk een keer na een pre-release van 10.3.3…
Was niks aan te doen, moest 10.3 opnieuw installeren…

Hoop voor je dat jij het nog wel op kan lossen… Probeer eens met de opstart CD de disk te controleren en permissies te repareren.

Succes!

[quote:cf5319ac16="maceddy"]Probeer eens met de opstart CD de disk te controleren en permissies te repareren.

Succes![/quote:cf5319ac16]

Zou dit NIET vanaf CD doen, omdat dit altijd ‘oudere’ versie bevat dan de versie die in je
hulpprogramma-mapje aantref!

ja hoor gewoon opstarten vanaf de cd. Of opstarten in single usermode en een prebinding uitvoeren.

De diskutility op de cd en op je systeem is nix anders, sorry maceddy

greetzz

Opstarten vanaf de herstel cd; mac os x opnieuw instaalleren, maar let op: Bij installatie-opties even aangeven: Archiveer en installeer& Gebruikers en netwerkinstellingen behouden. Dan wordt het systeem schoon geinstalleerd met behoud van je eigen map en dus je eigen bestanden! Duurt ongeveer 5 min. Dan kun je weer aan het werk. En dan eerst maar eens schijfhulpprogramma gebruiken om de rechten goed te zetten... :)

[quote:2e371e61ab="MMB"]Hoi, ik ben een beginner wat Apple betreft dus ik kom niet uit het volgende probleem: [/quote:2e371e61ab] Lezen jongens! Meneer is een beginner en ik hoor al gelijk termen als single user modus, prebinding, de rechten goed zetten. Single user modus is opstarten met appeltje-s ingedrukt (appel toets en de s toets). In deze modus kan je de rechten al herstellen, ook wel permissies of volumebevoegdheden. Dat heeft iets te maken met UNIX (Deskman, where are you?). In deze modus herstel je de bevoegdheden met het commando fsck -f en dat herhaal je net zolang totdat ie aangeeft dat alles okee is. N.B. Dit heb ik hier gelezen, maar weet niet 100% zeker of het exact zo werkt, want heb het zelf nog nooit nodig gehad, dus als iemand dit leest en het klopt niet: correct me please if I'm wrong. Verder kan je met appletje-v opstarten. Je ziet dan wat er allemaal aan processen voorbij komt. Als er iets fout gaat, opschrijven en posten maar.

Heren, bedankt voor de tips. Het probleem is eindelijk opgelost, de Mac werkt weer soepel. De volgende oplossing heb ik uitgevoerd: Ik ben met de Mac naar de NieuweMacWinkel in Amsterdam gegaan, een medewerker aldaar heeft voor mij het programma DiskWarrior op de harddisk losgelaten. Na een aantal foutmeldingen heeft dit progamma de harddisk hersteld, daarna het systeem opnieuw gestart en vervolgens werkte deze weer. Ik heb voor een eventuele volgende keer het programma DiskWarrior maar aangeschaft....

met vriendelijke groet,
Marcel :smiley:

DiskWarrior rules! Wat DW doet is het opbouwen van een nieuwe directory, zodat het OS sneller zijn weggetjes vindt. Wat ik niet snap is dat DW op een vers geinstalleerd systeem altijd zo'n 35% aan "out of order" files vindt. Kennelijk kan Apple zelf niet de directory fatsoenlijk opbouwen.

[quote:28e13aaf84="vogel"]DiskWarrior rules! Wat DW doet is het opbouwen van een nieuwe directory, zodat het OS sneller zijn weggetjes vindt. Wat ik niet snap is dat DW op een vers geinstalleerd systeem altijd zo'n 35% aan "out of order" files vindt. Kennelijk kan Apple zelf niet de directory fatsoenlijk opbouwen.[/quote:28e13aaf84]

Of de makers van DW maken hun programma zo dat in elk geval 35% van een (goed werkende) installatie als probleemgeval wordt aangemerkt.

8)