G5: toch de zenuwen ...

Na lang wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat een G5 met tweemaal 2 GB en een 23" Cinema Display voor mij de ideale droombak is. (Op de prijs na dan, ahum.) Morgen wil ik hem gaan bestellen. Net toen ik er uit was kwam dat Intel-verhaal. De daarop volgende discussies op dit forum kon ik maar ten dele volgen. Hoe stom ben ik nu eigenlijk bezig door mijn goeie geld in dit apparaat te stoppen? Of heb ik er gewoon weer jaren plezier van, zoals de afgelopen vijf jaar met mijn G4?

Hey Harryman,

Natuurlijk heb je er jaren plezier van, ik heb hem ook pas sinds maart bij mij op de dtp afdeling en het is gewoon een geweldige computer, dus van die intel zou ik niet terug schrikken. Lekker kopen die Mac. :wink:

Tijd genoeg om er mee te werken hoor! Apple zal die apparaten nog jaren ondersteunen.

Ik ben net over van een G4 350MHz naar een G5 Dual 2.3GHz. Met de G4 heb ik geloof ik 6 jaar gedaan en die blijft er nog wel even dienst bij doen. Met de G5 ben ik de komende jaren onder de pannen. Heb er een extra interne 250 GB HD inzitten en 2.5 GB geheugen. Beetje bijhouden en af en toe iets uitbreiden/vervangen. Ik maak me totaal niet sappel over de komende Intel veranderingen. Duurt nog een jaar voordat de eerste op de markt komen, is ook nog niet duidelijk welke typen dat zullen zijn. En de huidige dual G5's.... dat zijn beesten hoor, eigenlijk veel te dik voor 'thuisgebruik' :wink:

[quote:6c5a0f55dd="fetcher"]Tijd genoeg om er mee te werken hoor! Apple zal die apparaten nog jaren ondersteunen.[/quote:6c5a0f55dd]

inderdaad !! :finderoud:

Apple heeft de ontwikkelaars uitgenodigd om software te poorten naar Macintel en het eenvoudig gemaakt om tegelijkertijd voor de powermac te ontwikkelen. Probeer je nu eens voor te stellen hoe lang het nog gaat duren voor een subtantieel percentage van de macgebruiker op macintel werkt en hoe lang het dan nog gaat duren voordat het moment daar is dat de afzet naar g4/g5 minder belangrijk wordt.

Het feit dat IBM nu geen grote sprong voorwaarts kan maken betekent niet dat Apple/intell dat morgen wel kan.
Er is sowieso voorlopig sprake van een tijdelijke vertraging bij Apple.
Met andere woorden door de recente ontwikkelingen gaat de nieuwste lichting G5 ‘langer mee dan Apple lief is’ en is het nog lang het beste wat je kan kopen.
Dat er over 4 jaar snellere Apple’s zijn, spreekt vanzelf, wat er ook was gebeurt.
Dat je dan nog steeds tot de meerderheid behoort, lijkt me ook duidelijk.
Ben wel benieuwd of IBM/Apple voldoende blijft leveren.
Tot voorkort was de G5 een succesverhaal. Voor de meeste gebruikers is het dat nog steeds.

en als je echt niet durf koop je gewoon een upgrade voor je houdige compie een g4 processor op 1,2 ghz tov je cpu die er nu is zit geet je al waanzinnige prestatie verschillen en kun je er zeker nog 2 jaar mee door als het niet langer is! of voor 500 euro een dual G4 denk bv aan een 1,2 ghz pocessor kijk op www.macsales.com of www.macstuff.nl mvg mikey

[quote:f6b8f4748e="Harryman"]Na lang wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat een G5 met tweemaal 2 GB en een 23" Cinema Display voor mij de ideale droombak is. (Op de prijs na dan, ahum.) Morgen wil ik hem gaan bestellen. Net toen ik er uit was kwam dat Intel-verhaal. De daarop volgende discussies op dit forum kon ik maar ten dele volgen. Hoe stom ben ik nu eigenlijk bezig door mijn goeie geld in dit apparaat te stoppen? Of heb ik er gewoon weer jaren plezier van, zoals de afgelopen vijf jaar met mijn G4?[/quote:f6b8f4748e]

Gefeliciteerd! Gelukkig bezit ik reeds een 23" cinema display en heb twee dagen geleden dezelfde knoopt doorgehakt (en besteld bij de apple store en kreeg toch nog 75 euro korting). Dual 2 G5. Vind dit gewoon meesterlijk mooie machine voor zeker 4 jaar. Die display blijft daarna ook nog top. Heb wel extra harde schijf gekocht van 250 Gig (naast 250 er al in) en naast de 2x 512 nog eens 2 x 1 Gig werkgeheugen. Weet zeker dat het als een speer gaat straks. :stuck_out_tongue:

NB Die ~intel interresseert me weinig. Geloof daar (nog) niet zo in. Straks komt IBM toch met een beterere chip en blijven ze die ook gewoon ernaast leveren. :evil:

Nu een computer niet kopen omdat er "straks" een andere te koop is, houdt in dat je nooit een nieuwe koopt.

Een ding is zeker, als je lang genoeg wacht worden de systemen sneller, de chips anders, de software beter etc etc etc.

Bij de aanschaf is het goed te overwegen wat je wil kunnen doen met je systeem. Wat gaat het toevoegen. Wellicht is je huidige systeem nog voldoende. Zoniet, dan gewoon kopen. Inderdaad, je hebt er nog jaren plezier van.

je hebt een waanzinnige mac voor ogen dat wordt vliegen met dat ding

wacht niet en maak jezelf heel erg blij!
ik heb nog nooit spijt gehad van de aankoop van appels

:apple: laat horen hoe die bevalt!

3,5 jaar geleden kocht ik een imac G3/600mhz/40Gb/256Mb en een maand later kwam de imac G4 uit,dus at ik mijn hoed op. Ik had nog geen inernet dus was niet geinformeerd. Ik dus sparen om een nieuwe imac g4 te kopen,mijn "stijlvolle" zag het niet zitten dus nog even wachten,en daar was de g4 20",en de kloksnelheid bleef maar hoger worden. Toen de imac G5 op komst was gingen de imac G4's 20" voor dumping prijzen van de hand,dus ik dacht NU !!!!!,maar twijfel sloeg weer toe. Maar sedert een week heb ik een imac G5/2GB/ 160Gb/1Gb ram,met superdrive,en ik blij dat ik gewacht heb.

Ik weet dat je een prachtmachine wil kopen en gezien de omstandigheden is dit nu de beste koop.
Soms is wachten beter,en soms niet.

PS:de “oude” imac G3 verkoop ik aan een vriend,dus heb ik weer iemand die switcht.

Hier nog zo'n enthousiast persoon die er iedere dag van geniet dat ze onlangs een dual G5 aanschafte. Tegen de tijd dat je weer gaat denken over de aanschaf van je volgende Mac is de Intel al zijn (Mac-)kinderziektes kwijt en stap je probleemloos over. En - zoals ook al hiervoor gezegd - Mac blijft deze machine nog lang genoeg ondersteunen. Het zal in ieder geval een stap zijn waar je jezelf blij mee zult maken. :D 8) :D

[quote:e2dcd007f7="fetcher"]Tijd genoeg om er mee te werken hoor! Apple zal die apparaten nog jaren ondersteunen.[/quote:e2dcd007f7]

volgens mij is dit slechts een veronderstelling. geen feit.

Ja vader ik ben overtuigd dat het een goede aankoop is... En dan krijg ik eindelijk de snellere iMac/ pfffffffiiiiiiieeeeewwww.... :P

Vader?!

:sotp:

(moet ik nodig zeggen)

Ahhh... nu ben je ineens weer 14 jaar :)

[quote:30e28782c0="Harryman"]Na lang wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat een G5 met tweemaal 2 GB en een 23" Cinema Display voor mij de ideale droombak is. (Op de prijs na dan, ahum.) Morgen wil ik hem gaan bestellen. Net toen ik er uit was kwam dat Intel-verhaal. De daarop volgende discussies op dit forum kon ik maar ten dele volgen. Hoe stom ben ik nu eigenlijk bezig door mijn goeie geld in dit apparaat te stoppen? Of heb ik er gewoon weer jaren plezier van, zoals de afgelopen vijf jaar met mijn G4?[/quote:30e28782c0]

Tuurlijk heb je er jaren plezier van.
Maar, ondanks wat iedereen zegt gaan er belangrijke dingen veranderen, en niemand weet hoe dat precies uit gaat pakken. En die veranderingen zullen wel degelijk invloed hebben op hoe je tegen je computer aankijkt die je twee jaar daarvoor (nu dus) gekocht hebt. Het zou kunnen dat je droombak over twee jaar een Macintel is. Of niet, dat de early adapters worstelen met de kinderziektes terwijl jij de kat uit d eboom kijkt en nog lekker doorwerkt op je G5

Maar je moet proberen het een beetje los van dat Intel verhaal te zien. Ben je toe aan een nieuwe mac ? Heb je het gevoel dat je oude mac het niet helemaal trekt en dat je met een nieuwe, snellere G5 efficienter en prettiger zou werken? Dan is het tijd voor een fijne nieuwe G5.
En zo’n cinema display is natuurlijk helemaal een feest.

Ik was gisteren aan het werk voor een nieuwe opdracht. Had 2 DVD’s met high-res beelden. Alleen al het kopieeren van de beelden naar mijn iMac G4 1,25 Ghz duurde een half uur ! Toen nog de beelden omzetten in een batch. Het duurt me allemaal gewoon te lang… Heb dus gelijk gisteren een (of eigenlijk twee, maar een is voor mezelf :smiley: ) dual G5’s besteld met de nieuwe, snelle DVD lezer/schrijver zodat ik weer snel kan werken. En een cinema display, nieuwe scanner en nog wat spul.

Bedankt voor alle reacties, het heeft mij goed gedaan. G5 plus Cinema Display vanmiddag besteld. Ben er toch wel tamelijk high van, eigenlijk! Nu nog twee weekjes wachten.

Toch nog even wat ... qua zenuwen, zeg maar. Omdat ik de helft van het bedrag toch al bij me had, betaalde ik dat. De rest voldeed ik met mijn pinpas. (De bezorging zou dan gratis zijn, wel makkelijk.) Zo betaalde ik dus alles vooruit. Op de factuur staat wel dat het betaald is, maar was dit wel een slimme zet?