G5 upgraden

Hallo iedereen,

Ik wil graag mijn G5 een kleine upgrade geven om de snelheid wat te verhogen. In de computer zit nu al
1,5GB en een standaard 160GB schijf.

Om mijn computer te upgraden kan ik volgens mij dit doen:

extra hardeschijf (raptor) of misschien zelfs SCSI, extra voordelen?
extra ram 1GB (2x512)

Ook is mijn vraag of ik iets zal merken van deze upgrade. Of is het zo weinig dat je het totaal niet merkt.

En waar voor kan ik het beste kiezen: het ram of de hardeschijf. Of misschien een combinatie
Alvast bedankt!
Jules

Dat hangt er helemaal vanaf wat je met die machine doet en wat je allemaal aan programmatuur hebt geïnstalleerd.

Je kunt zelf kijken of bijvoorbeeld geheugen een probleem is.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld MenuMeters.

Daarmee zie je in de menubalk de belasting van geheugen, CPU, netwerk en schijf.

[quote:1ba83196ee="G5"]Hallo iedereen,

Ik wil graag mijn G5 een kleine upgrade geven om de snelheid wat te verhogen. In de computer zit nu al
1,5GB en een standaard 160GB schijf.

Om mijn computer te upgraden kan ik volgens mij dit doen:

extra hardeschijf (raptor) of misschien zelfs SCSI, extra voordelen?
extra ram 1GB (2x512)

Ook is mijn vraag of ik iets zal merken van deze upgrade. Of is het zo weinig dat je het totaal niet merkt.

En waar voor kan ik het beste kiezen: het ram of de hardeschijf. Of misschien een combinatie
Alvast bedankt!
Jules[/quote:1ba83196ee]

De snelheid wat verhogen??? je hebt een 2x2 Ghz en je wilt de snelheid verhogen? hoezo? waarom en waar is ie dan te langzaam??? ik zit hier heel even verbaasd te kijken… :o

Natuurlijk is mijn G5 niet langzaam. Maar ik vind dat ik bij sommige programma's net wat te lang moet wachten.

Ik heb alles nagekeken en ik ben tot de ontdekking gekomen dat het waarschijnlijk de schijf het probleem is. Volgens mij is de raptor van WD de beste keus. Maar ik zou niet weten hoe die aangesloten moet worden op de G5

Als je vaak met grote bestanden werkt en echt je snelheid wilt verbeteren, dan is G5Jam misschien iets voor je. Maar 't kost wel een paar €€€. Voor meer informatie kijk op [url]http://www.wiebetech.com/products/G5Jam.html/[/url]. Met 4x250GB geeft Xbench een top file-reading speed van 230MB per seconde! Dat is vier en een half keer zo snel als de standaard G5.

Heel mooi product maar net een beetje te duur :). Mijn budget is ongeveer E 500,00.

Als het puur disk io is, de snelste schijf zoeken die er is voor die 500 euro.....

als ik de raptor er in zet. Hoe sluit ik deze schijf dan aan?

Trek eerst de twee kabeltjes die onder, voorin de onderste drivebay zitten eruit. Je draait die vier schroefjes die al naast de drivebay zitten in de zijkant van je nieuwe HD, dan glijd ie zo in de tweede drivebay, kabels erin en klaar. De G5 en de Raptor sluiten aan dmv de Serial ATA interface... plug & play.

Ik heb dezelfde Configuratie als 'G5'. Met veel grafische programma's open en nog alle rand software, kan het switchen van applicaties soms wat langzamer gaan.

Ik heb gekozen voor nóg een Gig extra Ram. Dat is altijd sneller als een HD (als het om het verschijnsel “swappen gaat”) 167 Euro bij Mailamac incl. verzenden.

Daarna kan ik altijd nog naar de HD kijken. Ik weet niet wat de Raptor kost.

Als je deze upgrade doet, ben ik wel benieuwd naar het resultaat, laat het hier nog even weten. Als ik mijn Ram erbij heb zal ik ook even posten.

Geef nog wel even aan met welke programma’s je werkt, en de reden waarom je wilt upgraden.

De belangrijkste programma's die ik draai zijn: Flash, Fireworks, Dreamweaver, fireworks etc Final cut pro Xcode

Daarlangs draai ik nog wat spelletjes, office-applicaties etc.

Ik heb net even in de G5 gekeken. Maar ik zie 1 hardeschijf in de A-bay. En daar onder is
het nog open. Ik zie ook de schroeven zitten waarmee je hem er in kunt schuiven. Maar ik begrijp
nog steeds niet hoe je dat ding moet aansluiten. Voorin zie ik trouwens wel 2 serial ata aansluitingen moet ik daar wat mee doen? Of moet ik gewoon de kabel van het moederbord halen en deze naar de hardeschijf leggen?

1 Gigabite voor 167 euro is niet veel voor extra RAM!!

[quote:b764102c53="Sambo"]...Ik heb gekozen voor nóg een Gig extra Ram. Dat is altijd sneller als een HD (als het om het verschijnsel "swappen gaat") 167 Euro bij Mailamac incl. verzenden. ...[/quote:b764102c53]

Gaat het dan om 2x 500mb of hoe zit dat precies?

ik zit zelf aan1,5Gb ram, bij de aankoop van de G5 dual 2 ghz. suggereerde ze me om er wat extra ram in te steken. (Ik werk vooral met grafische toepassingen)

Maar heb ik het goed begrepen dat je steeds per twee stuks moet upgraden?

btw menumeters is wel leuk speeltje!!!

@G5: Als je dan toch zo nodig een exra speedboost wilt van je hardeschijf (wat volgens mij volstrekt overbodig is, maar goed. Je doet geen hele zware audio of video bewerkingen, dus zoveel hardeschijf snelheid heb je niet nodig...), denk dan ff aan het volgende:

• Koop 2(!) van die Raptor schijven
  • Trek je originele schijf uit je Mac en gooi hem in een extern firewire kastje
  • Schuif die 2 raptors in je Mac (gewoon schuiven, je hoeft niks te doen, hij klikt vanzelf vast)
  • Start op van je opstartcd OSX 10.3 (als je nog op Jaguar zit, dan kan je beter naar Panter gaan voor meer snelheid, maar goed)
  • Open diskutility uit het menu
  • Zet je schijven op als RAID (striped)

Nu heb je een snelle machine! En zijn je schijven optimaal snel. Bedenk wel dat je in deze setup nooit 1 hardeschijf kan verwijderen. Dan functioneert je systeem niet meer! Maar zolang je beide schijven in je Mac hebt zitten is het retesnel!!!

is het verstandig om een hardware raid controller te kopen. Of kan het gewoon via de software zonder alles heel erg te vertragen.

Gewoon meer ram er in. Heb ergens gelezen/gezien dat de cpu 600.000 keer sneller het ram kan bereiken dan de hardeschijf. Weet alleen niet meer waar ik het heb gelezen/gezien heb :oops: :oops: :oops: :cry:

gr. Pete

Software RAID geeft je al een aardige boost. Tuurlijk hardware raid is wellicht wat sneller, maar ik denk dat software RAID je alle boost gaat geven die je nodig hebt. Qua RAM heb je lijkt me voldoende, dus nog meer erbij stouwen zal niet veel meer helpen. De RAID schijven zijn de way to go...

@Pete Mac
Als je je dus bedenkt dat je veel sneller gegevens uit het RAM kan halen dan uit de disk, kan je je ook bedenken dat daar dus de grootste bottleneck zit, en er daar dus ook relatief de grootste winst gehaald kan worden. Dat wil zeggen als je al ruim voldoende geheugen hebt (wat 1.5GB wel is).

Volgens mij wordt dreamweaver van dit alles nooit sneller... Het klinkt me allemaal een beetje 'overdone' in de oren al die plannen.

Weet weer waar ik het gelezen heb. Het stond in de mediatotaal waar ze de g5 dual 2 Ghz testen en vergeleken met de snelste pc's. hij won met flinke voorsprong en het is niet 600.000 keer maar 60.000 keer. Heb ff gecheckt in de tijdschriften handel

gr. Pete

@ "PICAPICA" Inderdaad, het Ram plaatsen in een G5 gaat in paren. Of dat bij de single processor G5 óók zo is weet ik niet.