Ja Flipstra ik steek mijn kop in het zand. Maar niet ver genoeg om nog een oogje op de werkelijkheid te houden. Welke kopieer beveiliging houd er stand tegen de macht van de gebruikers ?
Een klein voorbeeld; Moet je eens proberen in een land als Indonesië een legaal Playstation spelletje te kopen. Dat lukt bijna niet, alles wat daar gewoon in de winkel ligt is in feite illegaal. Waarom ? De mensen hebben het geld niet om de legale versie te kopen. De Indonesische overheid grijpt niet in. Waarom ? Het gebeurd te massaal. Met andere woorden als de consument iets niet wil dan gebeurd het niet.
Elke beveiliging wordt gekraakt. Vanuit consumenten belangen maar ook vanuit criminele belangen. Oom Bill gaat zijn gaan maar met zijn idioterie. Dit is de perfecte manier om zich uit de markt te prijzen. Gelukkig zie ik in mijn omgeving al een aardige kentering in de Windows liefde. En dat komt niet alleen door mijn Mac enthousiasme. De aantallen mensen die van het XP licentie verhaal balen neemt fors toe en daarmee de bereidheid om naar andere platforen te kijken.
Wij leven gelukkig in Europa en wij kennen nog zoiets als de Europese Gemeenschap die een deel van de Amerikaanse wetgeving niet zal overnemen, simpelweg omdat wij anders over dit soort regels denken en wij niet erg onder de indruk zijn van de American Dream van oom Bill. Microsoft kan America misschien nog in zijn greep houden. Maar wat de Amerikanen nog al snel vergeten is dat de rest van de wereld ook nog bestaat. Ook in b.v. Japan, China, Brazilië, Korea, Zuid-Afrika, Vietnam en Rusland wil men computeren. Tel eens op welk financieel vermogen hier achter zit. Deze landen zijn tegenwoordig best in staat om zelf iets aardig te produceren, als de kosten van computeren uit de hand lopen.
Apple is nog altijd zeer coulant. FinalCutPro is redelijk beveiligd maar OSX en AppleWorks totaal niet. Daar zal misschien na 7 januari 2003 wel iets verandering in komen. Als daar erg veel verandering in komt dan ga ik mij ook wel wat zorgen maken.
De vinger aan de pols houden dat moet natuurlijk, daar krijg je direct gelijk van mij. Maar geloof alsjeblieft in de kracht van de gebruiker. Als het niet meer gebruikt wordt dan houd het vanzelf op te bestaan. Als Mac gebruiker zit je op het kleine platform, maar daarom hoef je niet zo bescheiden te zijn. Als je het nieuws in 2002 hebt gevold en dat heb je, dan heb je ook gezien hoe een reus als Enron onderuit gaat. Voor de terugkeer van Jobs bij Apple, was onze geliefde Apple ook bijna ten dode opgeschreven. Incorrecte politiek wordt vroeg of laat afgestraft. En zo hoort het ook.