Gamen op een Mac

Howdy,

Ik ben de laatste zwaar aan het twijfelen om een Mac aan te schaffen. Er zijn maar een paar dingen die ik doe op de PC en dat zijn de normale MS Office handelingen, Internetten, DVD’s branden en een aantal spellen spelen. Nu zijn er eigenlijk twee dingen die me nog tegen houden om zo’n ding aan te schaffen (eigenlijk drie, maar daar kom ik zo op terug), prijs en spellen.
Ik heb al een aantal keer de opmerking langs zien komen dat je spellen beter op een PC (‘Wintendo’?) of een spelconsole kan spelen, maar ik hoef niet alle spellen te spelen en Aspyr etc. zorgen ervoor dat er redelijk wat leuke toppers uitkomen op het Apple platform, daarnaast vind ik het persoonlijk fijner om spellen met toetsenbord danwel muis te spelen.

Dus ik ben op zoek naar informatie over de speelbaarheid van spellen. En dan kom ik op de prijs. Ik hoef geen photoshop of andere processorhongerige applicaties te draaien, maar die spellen moeten wel normaal draaien (eigenlijk zijn dat natuurlijk wel processorhongerige apps). Moet ik dan naar een G5, of zou een I-Mac ook voldoen? (Hier hoort trouwens punt drie bij, de introductie van de nieuwe IMac in September). Aan de ene kant ben ik door de uitbreidbaarheid van de G5 (nieuwe videokaart) geneigd om die te kiezen, alleen vind ik de prijs behoorlijk hoog. Daarnaast draait het dan ook wel echt lekker?
Eens in de zoveel tijd LAN ik met een aantal vrienden (allen PC’s) en dan vind ik het wel zo leuk om vergelijkbaar te presteren op grafische kwaliteit en snelheid (ik heb het dan niet over zinloze snelheid als 200 fps). Het moet niet zo zijn dat het spel uitgebracht is voor Mac, maar behoorlijk traag draait , ook al is het spel wellicht efficiënter geprogrammeerd, of dat de beeldkwaliteit veel slechter is, door de videokaart. Ik zou er bijvoorbeeld echt niet aan moeten denken dat ik een nVidia 5200 of een Ati 9600 in de machine zou hebben, dat vind ik heel erg zonde van de processorkracht. Maar je betaalt wel een aardig premie voor het feit dat er een Mac-versie van een grafische kaart in zit).
Ik zou het leuk/belangrijk vinden dat het Apple-platform dan als een echt alternatief voor de dag komt, niet dat ik én me blauw betaald heb én het nog niet echt goed draait (ik lees op internet meningen dat de uitbreiding van MoHaa gewoonweg niet lekker loopt). Het mag dan duurder zijn, maar dat heb ik er wel voor over tot een bepaalde hoogte.

Voor de IMac ben bang dat er een configuratie komt die nu wel bij de tijd is, maar met een jaartje of twee ook niet meer en dan kan je er niets meer mee (upgrade-gewijs dan). Gebruikers van de Mac zijn er trots op dat ze langer met de machine doen, maar als je met spellen bij wilt blijven, dan heeft de technische haalbaarheid er niet zoveel meer mee te maken, maar moet je met de recente ontwikkelingen mee kunnen.
Misschien hebben jullie ervaringen? Wat is bijvoorbeeld de juiste configuratie om zulke spellen als: Sw: Knights ot Old Republic, C&: Generals, MoHaa en Call of Duty te spelen?

Graag jullie reacties als ervaren (of juist nieuwe overstappers!) Maccers!

(mijn excuses voor het lange verhaal, dit overkomt me wel vaker)

ik kan alle games die je noemt perfect spelen op men emac 1.25 ghz combo

Geen mac kopen voor datgene wat jij wilt. Jij legt de nadruk op de videokaart en de spellen!! En de videokaaarten zijn alleen met een G5 enigzins up to date.

Gewoon een pc voor al die spellen. en een eMac voor al het overige. anders moet je echt aan een G5 denken en dat is grzy om die te kopen voor games tenzij je goed in de slappe was zit. :slight_smile:

[quote:da90a050de="imacmezan"]ik kan alle games die je noemt perfect spelen op men emac 1.25 ghz combo[/quote:da90a050de]

Volgens mij zit je met die configuratie voor bijvoorbeeld Generals niet ver van de minimum grens af (1 GHz). Kan je alle grafische settings aanzetten (is dit hetzelfde geregeld in het spel onder OS X, voor de mensen die beide versies kennen) zonder enige vorm van vertraging? Ook wanneer het druk wordt in het veld? Hoe zit het met de toepassing van bijv. Anti-Aliasing? Als dat soort dingen aangezet worden, hoe zijn de prestaties dan?
Ik probeer er een beetje feeling mee te krijgen, dus kan je wat meer vertellen over ‘perfect’?

[quote:bcbfa34fd8="himac"]Geen mac kopen voor datgene wat jij wilt. Jij legt de nadruk op de videokaart en de spellen!! En de videokaaarten zijn alleen met een G5 enigzins up to date.

Gewoon een pc voor al die spellen. en een eMac voor al het overige. anders moet je echt aan een G5 denken en dat is grzy om die te kopen voor games tenzij je goed in de slappe was zit. :)[/quote:bcbfa34fd8]

Hmmmm, dat is niet positief.
Het is bovendien absoluut niet wat ik wil. Wat is dan het voordeel om over te stappen naar een Mac, als ik toch een PC erbij moet houden? Het is niet handig om steeds over te moeten schakelen van computer als je weer eens wat anders gaan doen… :frowning:

perfect ? alle setings op midellmatig maar altijd vlotjes spelen zelfs als het 'druk' wordt :D

[quote:3854337eaf="imacmezan"]perfect ? alle setings op midellmatig maar altijd vlotjes spelen zelfs als het 'druk' wordt :D[/quote:3854337eaf]

Okee, maar Generals is natuurlijk niet zo’n heel zwaar spel , grafisch gezien. Presteert het ook nog met alle settings naar het maximum?
En hoe draait bijv. MoH: Breakthrough? Ik zie dit soort reacties daarover:

[i:3854337eaf]“The graphics are bland and have progressed little since 2001. The NPC skins still look like bald zombies with bug eyes and bulging brows. The textures are of surprisingly low quality, and even high-end systems take a Halo-style performance hit at the highest settings (I’ve tested it on 3 2GHz/Radeon 9800 G5’s and 1 Dual 1.8GHz/Radeon 9800 G5, with similar results.)”[/i:3854337eaf]

ZIjn dit soort dingen nog op een prettige manier ‘draaibaar’ ?

alles is draaibaar cod enzo ook maar moh breaktrough is dat niet gewoon omadt het overhaast is uitgebracht , vol bugs enzo slcht geprogramrred maar voor de rest werkt alles nog geen spel tegengekomen dat net draaibaar meer is ( natuurlijk moet je van dat emacje niet de prestaties van een g5 verwachten )

Het is tegen mijn hart maar koop een stevige PC, ik denk dat je daar meer aan zal hebben (de prijs voor spelletjes op een PC is beduidend goedkoper)

[quote:ac78e6a4e9="Wagenparkbeheerder"]Ik heb al een aantal keer de opmerking langs zien komen dat je spellen beter op een PC ('Wintendo'?) of een spelconsole kan spelen, maar ik hoef niet alle spellen te spelen en Aspyr etc. zorgen ervoor dat er redelijk wat leuke toppers uitkomen op het Apple platform, daarnaast vind ik het persoonlijk fijner om spellen met toetsenbord danwel muis te spelen. [/quote:ac78e6a4e9]

Welkom op het Mac forum! Spellen met toetsenbord en muis vind ook lekkerder, maar op de Mac werken ook de meeste game controllers (bijv. van Logitech) en stuurwielen etc. Ik zelf heb een oude playstation controller via een USB dingetje op mijn Mac (voor Tony Hawk heeerlijk, voor Mohaa is TB+Muis beter.) Dus wat dat betreft geen probleem.

[quote:ac78e6a4e9=“Wagenparkbeheerder”]Moet ik dan naar een G5, of zou een I-Mac ook voldoen? (Hier hoort trouwens punt drie bij, de introductie van de nieuwe IMac in September). Aan de ene kant ben ik door de uitbreidbaarheid van de G5 (nieuwe videokaart) geneigd om die te kiezen, alleen vind ik de prijs behoorlijk hoog. Daarnaast draait het dan ook wel echt lekker?[/quote:ac78e6a4e9]

Spellen vallen of staan met de [u:ac78e6a4e9]videokaart[/u:ac78e6a4e9]. Op de iMac en eMac heb je een on-board videokaart. Als die niet voldoet, of over een jaar of 2 jaar niet meer voldoet, dan kan je die dus niet vervangen. Koop je een PowerMac G4 of PowerMac G5 dan kan je ten eerste zelf bepalen welke kaart je neemt (ik zou Radeon 9800 Pro doen) of later vervangen door een betere. Qua G4 of G5 maakt het dan niet echt zo veel uit, de Radeon bepaalt of je lekker draait. Neem lekker veel RAM geheugen (1 GB) en je komt een heel eind. Wil je echt geen enkel risico nemen en alle games op fps 100 spelen op maximale instellingen, ga dan voor de G5. Vind je een gemiddeld goede game-speelbaarheid goed genoeg, dan kan je op tweedehandsmac.nl vast een hele leuke PowerMac G4 Quicksilver vinden die prima is.

[quote:ac78e6a4e9=“Wagenparkbeheerder”]Eens in de zoveel tijd LAN ik met een aantal vrienden (allen PC’s) en dan vind ik het wel zo leuk om vergelijkbaar te presteren op grafische kwaliteit en snelheid (ik heb het dan niet over zinloze snelheid als 200 fps). … Ik zou het leuk/belangrijk vinden dat het Apple-platform dan als een echt alternatief voor de dag komt, niet dat ik én me blauw betaald heb én het nog niet echt goed draait (ik lees op internet meningen dat de uitbreiding van MoHaa gewoonweg niet lekker loopt). Het mag dan duurder zijn, maar dat heb ik er wel voor over tot een bepaalde hoogte.[/quote:ac78e6a4e9]

Op LAN parties waarbij hardcore PC freaks zitten te gamen zullen ze altijd zeggen “daar heb je weer zo’n Mac”. Niet wetend dat je ook best kan blazen op een Mac. Ik heb een dual 1.8 Ghz G5 met ATI Radeon 9800 PRO. Dat kost een bom duiten maar ik kan er heerlijk op gamen, ook al zijn sommige games wat gaar gebouwd zoals Mohaa:Spearhead, die draaien op mijn machine nog lachend op 100 fps. Call of Duty is een wat meer recent, vrij zwaar spel maar draait super. Als je je echt zorgen maakt over hoe spellen draaien, ga naar een Mac winkel en laat je een game demonstreren op een paar modellen. “Games freaks” hebben vaak hele speciale eisen (sommigen willen niet eens op een TFT scherm spelen omdat dat te traag zou zijn) dus kijk zelf en test zelf uit of het je bevalt. Het zou zonde zijn als je straks niet tevreden bent over je aanschaf.

[quote:ac78e6a4e9=“Wagenparkbeheerder”]Gebruikers van de Mac zijn er trots op dat ze langer met de machine doen, maar als je met spellen bij wilt blijven, dan heeft de technische haalbaarheid er niet zoveel meer mee te maken, maar moet je met de recente ontwikkelingen mee kunnen.[/quote:ac78e6a4e9]

In dat geval geen iMac of eMac nemen, maar een PowerMac (G4 danwel G5). Dan kan je altijd de grafische kaart updaten zoals ik al aangaf. Let wel, als je echt mee wilt gaan met de nieuwste 3D games, dan zul je regelmatig moeten investeren in je Mac, dat geldt ook voor PC’s. Ik heb nu een Radeon 9800 Pro gekocht van €450. Daar kan ik best lang mee doen maar ja over 2, 3 jaar zit ik toch weer te klagen over de games die dan uitkomen. Voor games zul je, net als op de PC, dus bij de tijd moeten blijven.

[quote:ac78e6a4e9=“Wagenparkbeheerder”]Misschien hebben jullie ervaringen? Wat is bijvoorbeeld de juiste configuratie om zulke spellen als: Sw: Knights ot Old Republic, C&: Generals, MoHaa en Call of Duty te spelen?[/quote:ac78e6a4e9]

Ik heb ervaring met:

PowerMac G4 (QuickSilver) single 733 MHz / 768 MB RAM / ATI Radeon 7000 speelde ik prima Mohaa op 800x600 met standaard grafische instellingen en details. Call of Duty is ook nog wel te spelen maar op 800x600 met lage grafische instellingen en alleen full screen.

PowerMac G5 dual 1.8 GHz / 1GB RAM / ATI Radeon 9800 Pro draait Mohaa, Spearhead, Breakthrough, C&CG, Call of Duty allemaal op 1024x768 met alle grafics en details op maximaal. Zelfs in een 800x600 venster terwijl MSN, Mail en iTunes gewoon doordraaien gaan deze games nog met fps > 80.

[quote:ac78e6a4e9=“Wagenparkbeheerder”]Graag jullie reacties als ervaren (of juist nieuwe overstappers!) Maccers! (mijn excuses voor het lange verhaal, dit overkomt me wel vaker)[/quote:ac78e6a4e9]

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zeg je eerlijk; ik ben geen hardcore gamer die LAN parties bezoekt en fps’en vergelijkt en de vetste nieuwe overgeklokte spullen in mijn machine heb. Maar ik ben wel erg kritisch over fps en lekker smooth kunnen fraggen, ook als er 30 poppetjes in beeld zijn die allemaal een handgranaat gooien, terwijl je een ver uitzicht hebt.

Aan de andere kant ben ik zo blij met mijn Mac (alles werkt en soepel en geen moeilijke installaties en rariteiten zoals virus-ellende en elk half jaar een nieuwe full-install doen (lees mijn topic over bluetooth maar eens) dat ik er helemaal geen problemen mee heb dat sommige games veel later uitkomen of zelfs helemaal niet.

[quote:ab23ea414a="Wagenparkbeheerder"]Kan je alle grafische settings aanzetten (is dit hetzelfde geregeld in het spel onder OS X, voor de mensen die beide versies kennen) zonder enige vorm van vertraging? Ook wanneer het druk wordt in het veld? Hoe zit het met de toepassing van bijv. Anti-Aliasing? Als dat soort dingen aangezet worden, hoe zijn de prestaties dan? Ik probeer er een beetje feeling mee te krijgen, dus kan je wat meer vertellen over 'perfect'?[/quote:ab23ea414a]

Op de Mac heb je hetzelfde als op de PC, antialiasing, bit-depth, wall decals, real ambient lighting, realistic smoke / fog etc. Afhankelijk van of je nVidia of ATI kaart neemt, kan je al dat soort dingen op de Mac ook instellen.

Ik gebruik ook een Mac om te gamen en heb hiervoor een beestje aangeschaft met in ieder geval 128 MB videokaartje. Het is je inmiddels wel duidelijk dat videogeheugen essentieel is.

Dat ik m’n maccie gebruik om te gamen is voornamelijk omdat ik niet speciaal een PC wil kopen voor dit doel (en oh ja, ruimte gebrek). Want ik denk toch dat je met een PC qua gaming beter mee af bent. In ieder geval als je hardcore wil gaan. Want ik mis toch bepaalde essentiele dingen als je het maximale er uit wil halen en dan noem ik bijvoorbeeld Teamspeak. Hoe doe jij dit colpolyp?

Inderdaad (alhoewel TeamSpeak een OSX versie heeft aangekondigd... een half jaar geleden :( ) als je echt echt ECHT hardcore wilt gamen, neem dan een PC.

Als je gewoon lekker wil multiplayeren met je PC vrienden maar het niet erg vind dat je niet de gruwelijkste fpssen haalt, en dat sommige games net niet de super-vette top produkties zijn, kan een Mac prima voldoen.

Het voordeel dat je van de Mac hebt kun je overal op dit forum lezen. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis en loopt er eens iets vast en heb je geen MSN 6.0, en is het de eerste dagen wat wennen. Maar daarna is het een heerlijke computer ervaring en kan je binnen de kortste keren een trotse fan van je Mac worden zonder dat je dat van plan was. En de dingen die je dan niet meer hebt, (die je wel op je PC had waarvan je dacht “ik kan écht niet zonder!”) maken dan helemaal niet meer uit. Dat is 3 jaar geleden letterlijk mijn ervaring geweest.

[quote:a3a2cc474c="colpolyp"]Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zeg je eerlijk; ik ben geen hardcore gamer die LAN parties bezoekt en fps'en vergelijkt en de vetste nieuwe overgeklokte spullen in mijn machine heb. Maar ik ben wel erg kritisch over fps en lekker smooth kunnen fraggen, ook als er 30 poppetjes in beeld zijn die allemaal een handgranaat gooien, terwijl je een ver uitzicht hebt.

Aan de andere kant ben ik zo blij met mijn Mac (alles werkt en soepel en geen moeilijke installaties en rariteiten zoals virus-ellende en elk half jaar een nieuwe full-install doen (lees mijn topic over bluetooth maar eens) dat ik er helemaal geen problemen mee heb dat sommige games veel later uitkomen of zelfs helemaal niet.[/quote:a3a2cc474c]

Ik heb ook niet dat ik alles vergelijk, maar ik zou het enorm ergerlijk vinden als ik met een dure Apple bak haperig moet gaan spelen. Dat niet alle spellen uitkomen en als ze wel uitkomen met een vertraging, vind ik absoluut niet erg. En het hoeft ook niet het vetste spul te zijn, maar als een spel me dan interessant lijkt, dan moet het ook niet zo zijn dat ik me al zorgen moet gaan maken of ik de minimum specs wel haal. Ik denk dat het er dan inderdaad op neerkomt dat ik dan een PowerMac moet kopen, met een 9800XT. Wat ik em afvraag; heeft die dual proc nog zin, of is het voor mijn geval gewoonweg jammer dat er geen single 1.6 meer is?

Single 1.6 kan je vast nog wel ergens vinden, kijk maar op www.tweedehandsmac.nl.

Je spellen zijn echt niet zo haperig hoor, maar ja het is maar wat je haperig noemt. Ik vind 60 fps nog speelbaar, 80 fps wenselijk en 100 fps perfect. Maar ja iedereen heeft daar eigen smaak in. Ik speel zelf op TFT schermen terwijl sommige gamers dan gaan roepen dat TFT vet veel vertraging heeft en dat er totaal niet op te spelen valt.

Wat is haperig? Ik heb CoD uitgespeeld en er is wel een level waar je 3 seconden een haperingetje hebt omdat er net 300 Duitsers aan komen en 3 vliegtuigen over vliegen. Maar dat is heel zeldzaam. Ik vind het geen punt, de hardcore gamer zal misschien schelden en vloekend op zijn stoel zitten.

[edit] -----> Ga eens naar iemand op zoek die een Mac heeft en test een paar spellen uit. Op die manier kan je ECHT zien of het voldoet aan je eisen. Ken je niemand met een Mac? Bezoek eens een Mac fanclub dag of een Mac LAN party. Op dit forum zijn vast mensen bij jou in de buurt te vinden die je een demo kunnen geven.

@ colpolyp

Ja ik weet het. Ik denk dat het al 1 jaar geleden is aangekondigd. Laatste bericht: begin 2005 :evil:

@ Wagenparkbeheerder

Of vraag hier eens of er een Mac gek bij je in de buurt woont die even kan laten zien hoe e.e.a. draait!

Als je echt hardcore wilt gaan gamen koop dan een PC of een gameconsole! Dan ben je goedkoper uit, ten eerste omdat je niet veel moeite hoeft te doen voor je spellen en ten tweede omdat je om de 3 maanden aan een upgrade toe bent, en wat dat betreft is die rarer winhooz toch goedkoper! maarr... do you got style??

[quote:7aa7b7fff7="colpolyp"]Single 1.6 kan je vast nog wel ergens vinden, kijk maar op www.tweedehandsmac.nl.

Je spellen zijn echt niet zo haperig hoor, maar ja het is maar wat je haperig noemt. Ik vind 60 fps nog speelbaar, 80 fps wenselijk en 100 fps perfect. Maar ja iedereen heeft daar eigen smaak in. Ik speel zelf op TFT schermen terwijl sommige gamers dan gaan roepen dat TFT vet veel vertraging heeft en dat er totaal niet op te spelen valt.[/quote:7aa7b7fff7]

Ik ben van de mening dat 60fps het max is voor menselijke perceptie, dus dat is wat mij betreft meer dan zat. Ik heb geen mening over TFT-en (anders dan dat ik die van mijn IBM T41 voor het werk wel fijn vind), ik zal een CRT Philips 19" van mijn huidige computer blijven gebruiken. Ook om de overstap wat goedkoper te maken.

[quote:7aa7b7fff7=“colpolyp”][edit] -----> Ga eens naar iemand op zoek die een Mac heeft en test een paar spellen uit. Op die manier kan je ECHT zien of het voldoet aan je eisen. Ken je niemand met een Mac? Bezoek eens een Mac fanclub dag of een Mac LAN party. Op dit forum zijn vast mensen bij jou in de buurt te vinden die je een demo kunnen geven.[/quote:7aa7b7fff7]

Eens, het zelf zien is natuurlijk het beste, maar niemand uit mijn kennisenkring heeft zo’n ding. Ik ben voor een aardig stel mensen ‘de onderhoudsmonteur’ van hun windowssysteem. Ik had bijv. mijn schoonmoeder wel aan de Mac willen helpen, maar ik heb er zelf geen ervaringen mee. Als ik die zelf zou hebben, dan zou ik haar wellicht over laten stappen naar een EMac. In de winkel waar ik geweest ben (bij CS Rotterdam) hadden ze niets met spellen lopen. Maar heeft er iemand hier op het forum nog een datum van een Mac Fanclub dag of LAN party, waar ik dingen zou kunnen gaan bekijkjen?

[quote:7ef30f5055="bruno"]Als je echt hardcore wilt gaan gamen koop dan een PC of een gameconsole! [/quote:7ef30f5055]

Tja, volgens mij heb ik in mijn start post toch aangegeven waarom dit voor mij geen alternatief is. BTW, ik heb al een Gamecube en een XBox…

als het op spellen aankomt, kan ik er toch niet omheen om een pc te adviseren, veel meer keus, lagere prijzen, en goede prestaties. Soms denk ik weleens; wat heeft iedereen toch tegen de pc, windows is zeker niet perfect, maar osx heeft ook zijn dingetjes, ik heb twee computers, een 3Ghz P4 en een 1.8G5, ik werk professioneel met de mac, en als ik mag kiezen ga ik altijd voor de mac. Maar voor sommige dingen is de pc gewoon makkelijker en ik speel regelmatig spelletjes, rise of nations, il2 Forgotten Battles of ColinMcRea, geen al te simpele spellen qua graphics. Ik heb ook spellen voor de Mac, maar vaak vind ik de kwaliteit wat minder en voor de pc is gewoon meer te vinden. Ik doe niet mee aan het windows-bashen wat sommigen mac-fans doen. De mac is in heel veel dingen superieur, maar dat 'andere' platform neemt wel zo'n 90% van de markt in, nietwaar?