Games Intel Mac versus Windows PC en meer

Hallo,

Ik ben een fanatiek gamer en heb momenteel een vrij zware Windows PC hiervoor. Ik wil een iMac 20" gaan kopen waarop ik Bootcamp met XP wil installeer.
Kan iemand mij zijn ervaringen vertellen op het gebied van performance voor
Windows PC -> Mac + Bootcamp en XP
Mac (geen Intel) -> Mac (wel Intel)

Mocht ik het met de iMac alleen redden dan gooi ik mijn pc de deur uit.

Hier ben ik eigenlijk ook wel in geinteresseerd. Maakt het eigenlijk ook uit of je een spel nou speelt onder OS X of het zelfde spel onder XP?

Ga alsjeblieft geen Mac kopen als je (zware) PC spellen wilt spelen.... Pffft... wat een ellende dat Bootcamp: alle PC zooi krijgen we nu op ons dak!

De meeste games worden voor het pc platform ontwikkeld en daarna gepoort naar de Mac. Dat resulteert meestal in een wat tragere game. Ik speel dus tegenwoording alleen nog maar onder Bootcamp. Speel nu GTA San Andreas en die loopt prima.

[quote:5df9c78c4e="gerror"]De meeste games worden voor het pc platform ontwikkeld en daarna gepoort naar de Mac. Dat resulteert meestal in een wat tragere game. Ik speel dus tegenwoording alleen nog maar onder Bootcamp. Speel nu GTA San Andreas en die loopt prima.[/quote:5df9c78c4e]

Inderdaad ja, games hoeven niet meer gepoort te worden, ik denk nu sowieso mider omdat de poort slag van Intel naar PowerPC is verdwenen.

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die bijvoorbeeld Quake 4, Elder Scrolls Oblivion of bijvoorbeeld Call of Juarez spelen. Dit zijn veeleisende spellen. Hoe zou de performance zijn in Bootcamp…hhhmmm.

Ik heb de Aspyr GameAgent geinstalleerd en daarin valt het wel mee wat de (aanbevolen)systeemvereisten betreft bij zware games.

[quote:835a7bc7c0="bassbug"]Ga alsjeblieft geen Mac kopen als je (zware) PC spellen wilt spelen.... Pffft... wat een ellende dat Bootcamp: alle PC zooi krijgen we nu op ons dak![/quote:835a7bc7c0] Volledig mee eens. Ik mis PowerPC nu alweer flink erg!! Maar wel even deze gebruiker helpen!!

[quote:835a7bc7c0=“Tuvok”]Ik ben een fanatiek gamer en heb momenteel een vrij zware Windows PC hiervoor. Ik wil een iMac 20" gaan kopen waarop ik Bootcamp met XP wil installeer. [/quote:835a7bc7c0]
Watvoor games? Vertel ongeveer hoezwaar je ze wilt spelen etc.

[quote:835a7bc7c0=“Tuvok”]Kan iemand mij zijn ervaringen vertellen op het gebied van performance voor
Mac (geen Intel) -> Mac (wel Intel)[/quote:835a7bc7c0]
Een Mac zonder Intel processor kan gee BootCamp draaien. En worden ook niet meer verkocht vanuit de Apple Store.

[quote:835a7bc7c0=“Tuvok”]Mocht ik het met de iMac alleen redden dan gooi ik mijn pc de deur uit.[/quote:835a7bc7c0]
Duhh… :wink:

[quote:835a7bc7c0=“gerror”]De meeste games worden voor het pc platform ontwikkeld en daarna gepoort naar de Mac. Dat resulteert meestal in een wat tragere game. Ik speel dus tegenwoording alleen nog maar onder Bootcamp. Speel nu GTA San Andreas en die loopt prima.[/quote:835a7bc7c0]
Een tragere game? Je bedoeld dat hij later uitkomt tochzeker?

[quote:048685e98f="Kriska"][quote:048685e98f="bassbug"]Ga alsjeblieft geen Mac kopen als je (zware) PC spellen wilt spelen.... Pffft... wat een ellende dat Bootcamp: alle PC zooi krijgen we nu op ons dak![/quote:048685e98f] Volledig mee eens. Ik mis PowerPC nu alweer flink erg!! Maar wel even deze gebruiker helpen!! [/quote:048685e98f]

Ik heb deze vraag niet gesteld om andere forum-leden eens lekker te laten bashen. Kinderlijk gedrag van mensen die…nouja je kent die wel…van de klok en de klepel.

Welke games bedoel ik: Quake 4, Elderscrolls Oblivion, Star Wars Battlefront II en Republic Commando om maar wat te noemen.

Ik weet dat een Mac met PowerPC geen BootCamp kan gebruiken, het gaat mij ook meer om het vergelijk tussen gameperformance van spelen op PowerPC versus Intel.

Kom mensen, een iMac met Windows is gewoon een mooie Windows PC. De hardware is voor 99% hetzelfde, alleen in een ander jasje. Zo simpel is het. Alleen schijnt de videokaart ook wat trager geklokt te zijn dan een high-end PC. Dat zal wel iets te maken hebben met warmteontwikkeling in die kleine ruimte. De 20" is hoger geklokt dan de 17" in elk geval (bij de Core 1 Duo was dat zo, volgens een PC blad dat ik las... Hoe het nu zit weet ik niet). Met de 24" zal je in elk geval niet te klagen hebben. Da's een monster.

[quote:3beb21127d="Kriska"]

[quote:3beb21127d=“gerror”]De meeste games worden voor het pc platform ontwikkeld en daarna gepoort naar de Mac. Dat resulteert meestal in een wat tragere game. Ik speel dus tegenwoording alleen nog maar onder Bootcamp. Speel nu GTA San Andreas en die loopt prima.[/quote:3beb21127d]
Een tragere game? Je bedoeld dat hij later uitkomt tochzeker?[/quote:3beb21127d]

Ik bedoel wel degelijk dat games trager zijn op de mac dan op de pc. Heb zowel CIV 4 Football manager op beide platformen gespeeld en ze waren zo traag als dikke str*nt onder OSX. Onder XP loopt het als een zonnetje.

btw, heb je wel gelijk dat de meeste games veel later uitkomen. Behalve de jongens van Blizzard zijn altijd goed bezig.

Vaak draaien de games onder DirectX (dus onder Windows) soepeler dan onder OpenGL (OS X). Of dat nou ligt aan de onderliggende techniek of aan de kwaliteit (prioriteit?) van de game-programmeurs....ik weet het niet, misschien beide. Onder Boot Camp draaien de games gewoon zoals onder een vergelijkbare PC, maar om nou je 'dedicated' game-PC te vervangen door een iMac, terwijl je dus een fanatiek gamer bent...? Zou ik niet doen, namelijk vanwege de doorsnee grafische kaart die erin zit. Een Mac Pro met een ATI X1900XT is natuurlijk wel een toffe game-bak, zelfs onder OS X 8)

Wat dacht van de GeForce 7900 in de iMac 24" ? 8)

o ja, da's ook een goed alternatief ! :P

Ik had ook nog een vraagje omtrent dit onderwerp; Warcraft 3 (+ addon The Frozen Throne) / World of Warcraft en UT2004 zijn games die ook onder macosx draaien - PC / MAC cd's - zit daar nog verschil tussen of je deze games onder mac os x draait of windows?

[quote:f4978426fb="Tuvok"]Welke games bedoel ik: Quake 4, Elderscrolls Oblivion, Star Wars Battlefront II en Republic Commando om maar wat te noemen.[/quote:f4978426fb] Ik speel Quake 4 op m'n Mac Pro (ATI Radeon X1900XT) onder bootcamp, en ik moet zeggen, hij gaat als een tierelier. Ik vermoed dat ie op een iMac met GeForce of Radeon ook wel goed zal draaien.

EDIT: Ik heb Oblivion ook nog liggen, die kan ik nog wel even testen.
(Iemand enig idee hoe ik bij die spellen de framerates tevoorschijn tover?)

[quote:daaee85fc2="mattiman"][quote:daaee85fc2="Tuvok"]Welke games bedoel ik: Quake 4, Elderscrolls Oblivion, Star Wars Battlefront II en Republic Commando om maar wat te noemen.[/quote:daaee85fc2] Ik speel Quake 4 op m'n Mac Pro (ATI Radeon 1900XT) onder bootcamp, en ik moet zeggen, hij gaat als een tierelier. Ik vermoed dat ie op een iMac met GeForce of Radeon ook wel goed zal draaien.

EDIT: Ik heb Oblivion ook nog liggen, die kan ik nog wel even testen.
(Iemand enig idee hoe ik bij die spellen de framerates tevoorschijn tover?)[/quote:daaee85fc2]

Voor Quake 4
Druk tijdens de game op [Ctrl] + [Alt] + [~] om de box te openen, voer dan een van de volgende codes in om het bijhorende effect te activeren: com_showfps # - Bij 1 krijg je framerate te zien, bij 0 zet je het uit.

Voor Oblivion heb ik geen idee.

Fijn te horen dat Quake 4 goed draait met een X1900XT kaart. Ben benieuwd hoe Oblivion bij je draait.

[quote:fe83da93df="Tuvok"]Voor Quake 4 Druk tijdens de game op [Ctrl] + [Alt] + [~] om de box te openen, voer dan een van de volgende codes in om het bijhorende effect te activeren: com_showfps # - Bij 1 krijg je framerate te zien, bij 0 zet je het uit.[/quote:fe83da93df] Mooi, dat zal ik vanavond eens even proberen. :D

[quote:bdc1bb3c67="Tuvok"]Hallo,

Ik ben een fanatiek gamer en heb momenteel een vrij zware Windows PC hiervoor. Ik wil een iMac 20" gaan kopen waarop ik Bootcamp met XP wil installeer.
Kan iemand mij zijn ervaringen vertellen op het gebied van performance voor
Mac (geen Intel) -> Mac (wel Intel)

Mocht ik het met de iMac alleen redden dan gooi ik mijn pc de deur uit.[/quote:bdc1bb3c67]

De snelheid van een Intel Mac met Dualboot is exact hetzelfde als van een PC met dezelfde specificaties. De Intel Mac draait dan namelijk native Windows, dus geen emulatie of andere trage namaaksels.

Kijk wel even naar de hardware specs van de Mac die je wil gaan kopen en vergelijk die met een PC die je eventueel (qua specs) op het oog hebt. Een Mac om onder Windows XP mee te gamen is perfect, als je klaar bent met gamen kun je lekker virusvrij surfen en andere dingen doen op OXS en als Windows XP gaat haperen pleur je de hele XP-partitie weg en installeer je alles opnieuw zonder andere OXS programma’s (e-mail e.d) te verstoren

Allemaal hele goede geluiden hier. Erg fijn wat ik lees is het native gamen op XP via bootcamp. Ik lees hier en verder op Internet goede dingen over de X1600 kaart die met de iMac word geleverd.

Ik ben er helemaal klaar voor. Ik wacht januari af, wie weet komt er nog een update van de iMac’s. Dan koop ik er een en zeg mijn pc vaarwel :smiley:

Heb net even Quake 4 weer geprobeerd. Met het showfps commando. Hij zit ca 90% van de tijd op 60 fps. Alleen op momenten dat je wat grotere omgevingingen te krijgt wil hij wel eens zakken naar 40-45 fps. Ik heb wel het idee dat de frames op 60 afgekapt worden, hij komt namelijk nooit hoger. Of ik nu naar een muur staar of om me heen kijk.

Ik heb de volgende grafische instellingen gebruikt:

• 1280 x 1024 Resolution
  • Widescreen
  • High Quality
  • Anti-Aliasing x4
  • (Voorderest bij Advanced Graphic Options alles aan)

[quote:38642acb51="mattiman"]Heb net even Quake 4 weer geprobeerd. Met het showfps commando. Hij zit ca 90% van de tijd op 60 fps. Alleen op momenten dat je wat grotere omgevingingen te krijgt wil hij wel eens zakken naar 40-45 fps. Ik heb wel het idee dat de frames op 60 afgekapt worden, hij komt namelijk nooit hoger. Of ik nu naar een muur staar of om me heen kijk.

Ik heb de volgende grafische instellingen gebruikt:

• 1280 x 1024 Resolution
  • Widescreen
  • High Quality
  • Anti-Aliasing x4
  • (Voorderest bij Advanced Graphic Options alles aan)[/quote:38642acb51]

Ben onder de indruk :lol:
Erg zware settings! Die iMacs met X1600 doen het dus prima. Het bewijs heb je net geleverd. Super bedankt voor je test.