GCR - hoe werkt het en wat gebeurd er met je foto?

Voorbeeld: Euroscale foto met 100% geel en 100% magenta (het 'schoonste' rood) wordt met GCR (de waarde: 240 inktlimiet, UCA 45% en 95% zwart) met Cyaan 'vervuild'. Zelfs een 100% magenta beeld vertoont na omzetting 11% cyaan en 2% zwart. Waarom gebeurd dit? Het doel van GCR kennen wij, maar met vervuilde foto's als resultaat lijkt GCR toepassen wel het laatste wat je zou moeten doen. Omdat wij kranten drukken lijkt GCR ons wel DE oplossing om de inktlimiet binnen de perken te houden. Snappen wij het gewoon niet, doen we iets verkeerd, of is GCR niet voor ons weggelegd?

Details van het profiel dat wij gebruiken:
Inktkleur: eurostandaard Newsprint
Puntverbreding: 33%
Scheindingstype: GCR
Zwartplaat: Normaal
Inktlimiet Zwarte inkt: 95%
Totale inktlimiet: 240%
Onderkleurtoevoeging (UCA): 45%

Bij GCR wordt elke vorm van opgebouwd zwart vervangen door zwart, het percentage opgebouwd zwart dat je wilt vervangen kan je ook aangeven. Stel je hebt een kleur van 100% Y, 50% M en 10% C, dan wordt dat vertaald naar 100% Y, 40% M, 0% C en 10 % K. Immers 10% C+Y+M is (theoretisch) hetzelfde als 10% K. Als je de totale percentage’s bij elkaar optelt zie je ook dat je bij GCR minder inkt verbruikt.

Bij krantendruk is het prettig dat je minder inkt gebruikt, zeker bij de slechtere papierkwaliteiten die in de krantenindustrie gebruikt worden.

Ik vind het erg vreemd dat bij 100%Y + 100%M, de kleur vertaald wordt met C + K vervuiling. Hier is wat anders aan de hand. Het lijkt wel of je een profiel gebruikt die krantendruk wil simuleren in een ander (beter) drukproces.

Met die instellingen is het niet mmer als normaal dat je het fenomeen krijgt wat je beschrijft!

Om te beginnen is UCR eigenlijk beter voor krantendrukwerk dan GCR, GCR is bedoeld voor het betere drukwerk.

Je moet ook een zien kof uw dotgain zo groot moet zijn, en uw UCA amount zal je ook eens moeten bekijken. 8)

...dat we nu niet meer weten waar we het moeten zoeken. Hier staan we en kunnen niet verder. Zoals Zora la rousse al zegt; het lijkt inderdaad op een simulatie. Maar de instellingen die wij gebruiken komen van Cebuco, en die schijnen een goede standaard ontwikkeld te hebben. Daar hoeven we dus, zou je denken, niet meer aan te zitten. Wij zijn bereidt te geloven dat we het volkomen verkeerd aanpakken. Maar wat nu? We hebben hier gisteren bijna een hele dag aan verspilt maar onze kennis schiet hier echt tekort.

Verkeerd profiel? Maar welke dan wel? UCR? Maar met welke instellingen dan?
We voelen ons hier met zijn allen ontzettend dom omdat we geen goeie manier kunnen vinden om foto’s voor de krant om te zetten.

in het kort:

Help!

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite.

Andre.

@Andre Mesker:

— Kan je me van internetlinken voorzien waar deze instellingen gedocumenteert staan?

— Verbreed je vraag ook naar dit form:
http://groups.yahoo.com/group/Diamontnet-CM
Dit is een Yahoo discussiegroep over colormanagement.
(Effe doorbijten, je zal een Yahoo account moeten aanmaken).

— Kan Cebuco niet meer uitleg verschaffen?

Ik denk dat dit de slimste manier is om tot een oplossing te komen.

Als ik het goed begrijp converteer je van een Euroscale-profiel naar GCR-profiel. Ik zal je de details besparen maar de Euroscale-opbouw zal per definitie anders zijn dan die GCR opbouw. De 'vervuiling' is (waarschijnlijk) gedefinieerd in het GCR-profiel, en blijkbaar nodig om jouw kleur juist te kunnen reproduceren; de kleuren horen wel visueel gelijk te zijn (als dat niet het geval is is er iets anders aan de hand; GCR-profiel niet juist?). Probeer het maar eens van Euroscale Coated naar SWOP of zo, dan krijg je een zelfde resultaat. Wil je persé de 'vaste' CMYK waarden behouden dan moet je niet converteren, maar dan zal het gedrukte resultaat gaan afwijken, òf deze waarden pas na conversie ingeven. Wel of geen GCR is eigenlijk niet relevant, deze 'waardenverandering' is namelijk het doel van elke 'profile-to-profile' conversie. Voor zover ik het kan zien is er colormanagement-technisch verder niets aan de hand.

Heb je nog LinoColor?

CMYK importeren in LinoColor —> LAB —> in LinoColor de gewenste separatievorm / drukinstellingen ingeven —> vanuit LinoColor bewaren als CMYK.

Eigenlijk is wat wij willen heel simpel; d.m.v. gebruik van GCR de opgebouwde grijzen en zwarten automatisch terug laten brengen naar alleen zwarte tinten en de inktlimiet te beperken. Dat is ook waar GCR voor bedoeld is. Maar bij ons worden ook kleuren die daar nix mee te maken hebben geconverteerd naar een kleur die te ver afligt van wat wij willen. Bij een kleur van 100% m & 100% Y wordt er na conversie 11% cyaan bijgegooid. Maar waarom?

@Zora la rousse:
Wij hebben van firma Atece een pdf document gekregen met de normen van Cebuco. Ik heb het bestand even voor je ge-upload:
http://www.stonehengefestival.nl/~spermblaster/cebuco.pdf

En als er hier iemand is die met een goed profiel foto’s perfect gedrukt in de krant krijgt, zou die bereidt zijn dat profiel met ons te delen en zijn/haar werkwijze aan ons uit de doeken te doen?
Ik draai toch al een tijdje mee in het grafische wereldje maar voel me nu weer een beginneling.

Allemaal bedankt voor het meedenken.
:slight_smile:

We hebben geen LinoColor, maar als ik iedereen moet geloven moet het allemaal prima werken in Photoshop, als je het juiste profiel op de juiste manier toepast.

1 van de 2, of nog erger; alletwee doen wij niet goed.
En hoe langer wij er over nadenken, hoe meer we vast komen te zitten. Terwijl ik er van overtuigd ben dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.

Degene met de oplossing mag ook bellen: 0516 51 30 93
Vragen naar Andre. :lol:

Kan je misschien eens een beeld plaatsen die we kunnen downloaden, zodat we zelf eens kunnen zien of het beter kan, plaats tevens het beeld voor en na conversie.

8)

Morgen zal ik 2 FC tiff bestanden uploaden. 1 van voor en 1 van na de GCR-conversie. Ook zal ik het profiel uploaden zodat iedereen kan zien wat voor instellingen we gebruiken.

Ik ben benieuwd wat de conclusie is…

[quote:a873f88b6a="Andre Mesker"]En als er hier iemand is die met een goed profiel foto's perfect gedrukt in de krant krijgt, zou die bereidt zijn dat profiel met ons te delen en zijn/haar werkwijze aan ons uit de doeken te doen?[/quote:a873f88b6a]

Ik heb een .CSF file van de drukkerij waar o.a de Telegraaf gedrukt wordt.
Deze instellingen kun je laden en gebruiken in Photoshop, Indesign, Illustrator, Acrobat etc.
Als ik mijn foto’s omzet van RGB naar CMYK met dit profiel komt het er perfect uit.
Ook de voorvertoning in Indesign en Acrobat etc. is goed.
Zelfs het effect van overdrukken kan je van tevoren perfect zien.

Of jij er wat mee kan weet ik niet ( puntverbreding 28%), maar als je wilt kan ik het je mailen.

laat maar weten

(ik vind het trouwens ook vreemd dat je GCR wilt gebruiken. Zoals CHM al zegt is UCR voor krantendruk een meer voor de hand liggende keuze.Maar eigenlijk moet je drukker deze info verschaffen, die is daar de aangewezen persoon voor. Als je van de drukker een .CSF file krijgt, hoef je je helemaal niet met dit soort dingen bezig te houden. Je krijgt de opties GCR of UCR zelfs helemaal niet meer te zien.Gewoon de instellingen laden en klaar)

Even een update;

We hebben van EagerB0bNerd een profiel gekregen en daar gaan we nu mee aan de slag. We hebben al gezien dat er bij het gebruik van dit profiel geen ‘vervuiling’ optreedt dus we zijn op de goede weg. De foto’s zien er op het scherm in ieder geval al beter uit. Dankzij Bob! :lol: Het uiteindelijke gedrukte resultaat zal strax de doorslag geven.
Vooralsnog gaan we er van uit dat we met een knudde profiel gewerkt hebben.

Ik zal nu ook niet meer, zoals ik gisteren zei, wat bestandjes uploaden zodat iedereen hier zelf kan meemaken wat wij meemaakten. Want als wij met het door EagerB0bNerd aangeleverde profiel verder kunnen is hiermee het probleem opgelost; ons profiel was bagger. :x

@EagerB0bNerd:
De reden dat wij GCR gebruikten was omdat dat in de richtlijnen van Cebuco stond aangegeven.
Hier kun je die richtlijnen downloaden zodat je dat kunt nakijken als je wilt:
http://www.stonehengefestival.nl/~spermblaster/cebuco.pdf

Wij gaan weer vol goede hoop de toekomst tegemoet! :lol:

Binnen de internationale krantenwereld is een groot project gestart 'QUIZ' genaamd. In NL noemen we het 'KWIK' (Kwaliteit in de krant), wat door Cebuco wordt uitgevoerd.

Dit alles is gebaseerd op DIN ISO12647-3.

Als je de link volgt naar de IFRA website, en daar kiest voor QUIZ, vindt je alles wat je nodig hebt.
(ik denk dat je het beste de profielen op basis van 28% puntverbreding kunt gebruiken).

http://www.ifra.com/

Overigens wordt op de IFRA website gesproken over aangepaste profielen,
waarin het zwart kanaal is aangepast zodat er minder vervelende verstoringen in de huidtinten meer optreden.

Groeten,

Erik

[quote:dac60c4a7e="Andre Mesker"]Eigenlijk is wat wij willen heel simpel; d.m.v. gebruik van GCR de opgebouwde grijzen en zwarten automatisch terug laten brengen naar alleen zwarte tinten en de inktlimiet te beperken. Dat is ook waar GCR voor bedoeld is. Maar bij ons worden ook kleuren die daar nix mee te maken hebben geconverteerd naar een kleur die te ver afligt van wat wij willen. Bij een kleur van 100% m & 100% Y wordt er na conversie 11% cyaan bijgegooid. Maar waarom?[/quote:dac60c4a7e]

Dat lijkt simpel maar is het niet, gezien vanuit de huidige ICC werkmethoden, en de toepassing daarvan binnen de reguliere software.
UCR/GCR conversie lukt nog wel maar je krijgt problemen wanneer je pure kleuren wilt omgooien.
Dit heeft meestal te maken met de twee kleurruimten waartussen moet worden geconverteerd, en het feit dat deze twee ruimten niet gelijk zijn. Ook de Rendering Intent heeft hiermee te maken, evenals de software waarmee de profielen zijn vervaardigd, de CMM, noem maar op.

De enige manier om de door jou gewenste CMYK-CMYK conversies te doen,
is middels DeviceLink Profiles en de juiste software.

Hiervoor is ondertussen zeer goede professionele software op de markt,
sterker nog, ik ga er binnenkort zelf mee aan de gang (ik kom letterlijk net terug van de ICC meeting in Lyon waar ik dit toevallig uitgebreid met de ontwikkelaar heb besproken).

Erik

[quote:13311e1094="Erik Koldenhof"]Binnen de internationale krantenwereld is een groot project gestart 'QUIZ' genaamd. In NL noemen we het 'KWIK' (Kwaliteit in de krant), wat door Cebuco wordt uitgevoerd.

Dit alles is gebaseerd op DIN ISO12647-3.

Als je de link volgt naar de IFRA website, en daar kiest voor QUIZ, vindt je alles wat je nodig hebt.
(ik denk dat je het beste de profielen op basis van 28% puntverbreding kunt gebruiken).[/quote:13311e1094]

OK Erik, goede info.
Je kan wel weer zien waar de echte deskundigheid zit.

Het profiel wat ik gebruik heet trouwens Zeitung_QUIZ_28
weten we ook weer waar dat vandaan komt:
QUalität Im Zeitung !

jawohl :smiley:

[bewerk: typo]