'Gebruiker' mèt bevoegdheid tot installatie programma's

hallo,

Heb dit in het forum proberen te vinden, maar niet gevonden.

Ik wil een gebruiker toevoegen, die zonder enig probleem programma’s mag installeren maar geen ‘beheerder’ mag zijn om andere user-accounts te gaan aanpassen.

Ik ben niet zeker of dit zo is als je in de ‘account’ het vakje ‘mag de computer beheren’ niet aanvinkt.

Ik wordt, als beheerder, ook af en toe gevraagd om een paswoord bij installatie (of is het enkel updates?) van programma’s. Ik heb me een beetje proberen te verdiepen in die ‘sleutelhanger’ maar geraak niet op weg.

Kan iemand mij misschien op weg helpen over hoe ik die sleutelhanger kan instellen zodat de ‘gebruiker’ ongestoord programma’s mag installeren, maar bv. géén update van systeemsoftware kan doen.

dank bij voorbaat
davedive

Als je een beheerder hebt en bijvoorbeeld een tweede gebruiker, dan kan deze gebruiker ten aller tijde programma's installeren in zijn eigen account maar op het moment dat de gebruiker "APPART" systeem programma's/updates wil gaan installeren wordt het problematisch.. (Dit overigens ook weer in combinatie met het vakje 'mag de computer beheren' uitgeklikt!) De beheerder kan wel enigzins "bevoegdheden" toevoegen aan de gebruiker maar dan ben je beperkt in je mogelijkheden mits je misschien (weet niet zeker of dat werkt) Apple-scripts gaat toevoegen.. Niks wijzer geworden.. Moet zeggen dat 't "sleutelhanger-gebeuren" mij ook soms verward.. :? :?

Tony :wink:

yep,

ik heb nu een ‘gebruiker’ aangemaakt en zie wel of het een probleem wordt.

Eigenlijk zou je een paswoord moeten in de ‘keychain’ stoppen die 'beheerders’bevoegdheid geeft. Het is echter zo dat ik met mijn beheerderspasswoord ook inlog, dus dat is eigenlijk de ‘sleutel’ geven niet?
Ik probeer nog wel eens het een en ander uit met die keychain of indien iemand dat kan verduidelijken, graag.

Dank
Davedive

mja inderdaad

die keychain werkt maar half!
zou toch wel beter mogen werken!