Gebruikers liever niet in inlog scherm..

Hallo, Ik wil graag dat bepaalde mensen extern (via internet) kunnen inloggen op mijn mac via afp. Nu heb ik dit opgelost door gebruikers aan te maken. Het enige nadeel is dat die gebruikers nu natuurlijk ook in mijn inlog scherm staan en een eigen desktop etc. hebben. Is het mogelijk om dit te omzeilen? Eventueel overstappen op ftp vind ik nog te doen (mits het de ingebouwde server van Apple is) maar liever niet. Alvast bedankt!

Uit je inlogscherm halen kan met [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18801]HideOrShowPreviousLogin[/url]. De rest moet je mee leven denk ik.

:expressionless:

Je kan toch automaties inloggen ? Dan zie je andere users helemaal nooit meer. Zit in Prefs-System-Accounts.

Je kan toch ook de optie naam en wachtwoord aan zetten ipv lijst met gebruikers dat vind je in de systeem voorkeuren:accounts en tapje inlogopties.

Ja dat zijn allemaal wel opties maar geen oplossingen voor mij. (Ik heb jouw reactie nog niet geprobeert, HRH) Ik wel nl. wel meerdere gebruikers in mijn inlog scherm, mijn huisgenoten. Maar niet alle; externe inloggers. En ik wil ook icoontjes hebben, omdat ik foto's van ons als icoontje heb. En anders ziet het er ook niet echt meer mac uit maar al een stuk UNIX-er. Maar ik zal HRH zijn/haar tip even proberen!

Ik ben bang dat mijn optie niet de oplossing is voor je probleem want je ziet daarmee helemaal geen andere gebruikers meer. Ik zou toch eens in de richting van ftp kijken als ik jou was.

ff ideetje: als ik een user aanmaak in terminal, en niet in de GUI, dan staan ze ook niet in mijn inlogscherm (bijvoorbeeld mysql en dergelijke). Volgens mij moet je dus die GUI-gebruikers er weer uittiefen, en opnieuw aanmaken in de terminal. Dan moet je wel uitzoeken hoe je dat in terminal doet ('apropos user' en dan iets met adduser ofzo, heb ff geen term paraat) en die gebruikers authoriseren voor de directories waar je ze bij wilt laten.

En klaar is 2manydjs.

@ araminta,

die Terminal doet óngelooflijk véél. Ik sta telkens te kijken hoe UNIX-geeks hiermee overweg kunnen. Maar, Apple is dat nu net niet dat beroemde/beruchte Californisch IT bedrijf dat de leuze KISS ‘Keep It Simple, Stupid’ hoog in het vaandel voert? Waar is het [b:f81650254a]gebruikersgemak[/b:f81650254a] dan waar Apple zo hoog met oploopt?
:stuck_out_tongue: :wink:

HRH, ik wel best over stappen op FTP, maar dan wil ik niet nieuwe FTP software installeren. Kan de apple FTP wel gebruikers aanmaken? Desnoods met een tool? Als het echt niet anders kan ga ik wel met de terminal kloten, maar echt Mac is dat inderdaad niet. En ik ben bang dat ik als unix kneus mijn hele systeem weer op zijn gat leg..

Met Netinfo-Beheer naar de betreffende user gaan en de regel met 'realname' volledig weghalen. De betreffende gebruiker komt dan niet meer voor in je inlogscherm.