Gebruikers oudere Macs klagen over problemen met Monterey

Monterey is het nieuwste besturingssysteem voor de Macs. De overgang naar het nieuwe macOS gaat niet voor iedereen heel soepel.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Voorlopig zelf weinig problemen gevonden op mijn Macbook Pro 2015. Wat ik gelezen heb op Macrumors naast de opstartproblemen is geheugenproblemen, time machine dat erg traag zou zijn en een te traag OS bij installatie op externe third party ssds omdat de EFI alleen zou upgedate worden bij interne Apple Ssds.

Dat geheugen probleem heb ik hier gezien met mijn M1 MacBook Air. Normale programma’s zoals mail en FireFox gebruiken ineens een hoop geheugen. Ik kreeg een melding dat het systeem door zijn applicatie geheugen heen was. Voor de installatie van Monterey had ik hier geen last van. Het lijkt erop dat er een memory leak is.

Dus niet alleen oude Macs, ook de nieuwe Apple silicon Macs.

MacBook Pro 2017. “Zo ver, zo goed”. Maar misschien is dat nog niet oud genoeg.

Time Machine was altijd al apetraag in backup en restore en dat blijft met Monterey zo. TM is een van de meest achtergebleven stukken van macOS dat desondanks af en toe mijn hachje redt.

Ik had problemen met het uitzetten van mijn MBP (2019) en iMac (2019). Wat bleek, na wat speurwerk dat de Timemachine (ssd) schijven het probleem zijn. Ik heb Monterey op de macs gezet terwijl de backup schijven waren aangesloten. Daarna zagen de macs nog wel een gewone externe schijf maar niet meer als een Timemachine schijf. Je ziet ook niet meer wat op de schijf staat. Dus noodgedwongen mijn backup/timemachine schijven moeten wissen. Erg onhandig dus. Heb Apple gebeld en ze zouden er naar gaan kijken of het een bug is. Wie weet.
Daarnaast werkt de kaarten-app erg traag, zeker met in de satelliet-modus.
Positief is dat ik het gevoel heb dat Monterey mijn macs net iet soepeler en sneller laat lopen.

Misschien dan toch maar Carbon Copy Cloner gebruiken?