Gebruikers rechten..

Hallo,

Ik heb net Panther geheel nieuw op mijn iMac gezet. Daarna heb ik een account aangemaakt.
Daarna heb ik mijn eigen account gemaakt en deze als beheerder gemaakt.
Maar wat blijkt, heel veel bestanden en mappen behoren tot de eerste gebruiker.
Hierdoor vraagt de Finder telkens mijn wachtwoord en moet ik via het info paneel bij “Eigenaar & bevoegdheden” telkens mijn account als “eigenaar” stellen.

Hoe kan ik ALLE bestanden en mappen in één keer mijn account als “eigenaar” instellen.
Ik heb al geprobeert:

• Permissies te herstellen
  • Het eerste account verwijderd, nu komt er bij ‘eigenaar’ “(onbekend)” te staan…

Weet iemand hier een programma’tje voor of een andere manier?

Groeten Dennis

ga naar console en typ chown -R username /path to dir

vervang username door gewenste username en path to dir naar de directory de subdirs zullen ook automatisch aangepast worden

kan je op die manier een volledige user veranderen van naam?

t.t.z. : huidige usernaam is huppeldepupadmin… enz. daarvan zou ik, na tigerinstallatie (clean install en huidige programma’s en instellingen overnemen van mijn huidige computer).

Het enige wat me nog zou tegenhouden om op die manier tiger te installeren zou zijn dat ik met die onnozele username blijf zitten. Als ik die ganse handel eens in 1 keer zou kunnen renamen…

Dank
Davedive

Volgens mij heb je dat zo veranderd in NetInfo manager

[quote:6503e7f4e8="basiel"]ga naar console en typ chown -R username /path to dir

vervang username door gewenste username en path to dir naar de directory de subdirs zullen ook automatisch aangepast worden[/quote:6503e7f4e8]

Ik heb getypt:
chown -R dennis /Users/dennis

Dan komt er een hele grote lijst met verschillende bestanden (mijn hele account) met elke keer daar achter “Operation not permitted”

Hoe los ik dit op?

dit veranderd enkel de permissies en je moet dit doen als de oorspronkelijke user of als admin als je het als admin wilt doen moet je sudo ervoor typen

Alles is gelukt. Bedankt!! :D :lol: :D

Dennis

graag gedaan ben altijd linux gebruiker geweest voor ik naar mac kwam dus dan ken je de commandos wel he.