Gebruikersgroepen aanmaken

Weet iemand hoe ik groepen kan aanmaken waaraan ik verschillende toegangsrechten kan toekennnen? Zodat ik onder "eigenaar en bevoegdheden" in het "infovenster" steeds verschillende zelf-aangemaakte groepen kan toekennen aan het item "groep/toegang"?

Zoals het onder OS9 ging, dus eigenlijk.

De groepen waar je het over hebt, hebben niets te maken met de groepen zoals we die herkende onder OS 9. Onder groep kun je één persoon instellen die het bestand kan lezen en bewerken, etc. Deze persoon zou je vriend/vriendin kunnen zijn of bijvoorbeeld guest (niet aan te raden).

Normaal gesproken kun jij als hoofdgebruiker het bestand lezen en bewerken, een andere gebruiker het bestand lezen en de rest kan het bestand niet eens zien.

De 'Users & Groups' uit OS 9 is inderdaad niet aanwezig in OS-X...

Je kunt echter nog altijd groepen zelf aanmaken. Hiervoor moet je gewoon even handig leren omgaan met NetInfo Manager (In ‘Applications’ -> ‘Utilities’)

Zie hier een screenshot

Je moet in de ‘Directory’ groups een nieuwe Subdirectory aanmaken.
De value in property name veranderen in de naam van je eigen groep.
Een nieuwe property aanmaken (users), en hier vervolgens net zoveel values in aanmaken als je wilt.

Dan kun je voortaan als je Appletje+I gebruikt, bij ‘Ownership & Permissions’ jouw eigen groep gebruikers kiezen…

PS: Mocht de zelf aangemaakte groep niet in het standaard pull-downmenu aanwezig zijn, kies dan de onderste optie in die lijst: “Other” daar staat jouw eigen groep dan wel in.

Ik hoop dat je er wat aan hebt…

Je tip is duidelijk en helder, alleen werkt de link niet! :P

gerepareerd! Thnx ;)

't is wel even wat anders dan os9... maar net wat ik weten wilde!

Bedankt!

je moet trouwens ook een gid opgeven, anders werkt het niet?

Zijn er restricties aan dat gid?

Is er trouwens ergens een soort manual voor die Netinfo-manager? Zou mij toch een rustig gevoel geven: RTFM!

probeer [code:1:788e829bb0]man niutil[/code:1:788e829bb0] in terminal

of deze link (gaat meer over NeXTstep, maar da’s gewoon de voorloper van mac os x)