De situatie: iMac 2011, El Capitan, zelf ingelogd als beheerder, daarna ingelogd als een (andere) gebruiker.
Bij deze gebruiker wil ik naast iCloud een mail-account toevoegen. Het ‘plusje’ is uitgegrijsd en handmatig toevoegen ander mail-account (geen iCloud) lukt wel, maar eindigt in een fout melding.
Daarnaast doet zich het vreemde voor, dat elke keer als ik de gebruiker in kwestie inlog, er steevast geopend wordt met app’s die een aantal sessies geleden nog open stonden. Echter, reeds diverse keren de apps afgesloten voordat de gebruiker uitgelogd werd en zelfs de iMac diverse malen afgesloten. Geen resultaat. Het komt gewoon weer terug bij deze gebruiker.
Plusje hoort grijs te zijn, want je moet kiezen uit de opties rechts (iCloud, Exchange, Google, etc).
In feite heeft dat plusje geen functie meer; het minnetje ernaast nog wel, om een account weg te halen.
De programma’s die openen staan als inlog-items ingesteld? Misschien ook een vinkje bij Systeemvoorkeuren>Algemeen>Sluit vensters bij… etc.
Een nieuw schoon profiel aanmaken en kijk dan eens als je die twee acties (spookprogramma’s die ongevraagd openen en mail configureren) probeert te doen, het dan wel wil lukken. Verder nog niets in dat account doen.
Mocht het andere resultaten geven, kun je daarna verder kijken wat de volgende stappen gaan worden.
Edit: Let op dat er nog een ander vinkje staat wat als enige locatie het afmeld-venstertje heeft:
Thanx voor de tip. Ik ga zo eens een schoon profiel aanmaken om te testen.
Het vinkje waar je op doelt is ook interessant. Bij afsluiten staan er namelijk geen vensters open. Alle apps afgesloten. Bij opstarten komt voorvertoning, foto, finder venster, mail en safari terug. Vreemd he.
Ik laat even weten wat het schone profiel oplevert.
mmmm schone profiel aangemaakt en mail account aan gemaakt. Dit gaat goed tot aan het afronden. Dan komt dezelfde foutmelding, maar de account is wel aangemaakt. Testen van het mail account laat zien dat het werkt, behalve bij het verzenden van een mailbericht komt de prompt om het wachtwoord in te vullen, terwijl deze bij het aanmaken van het account al ingevuld staat.
Maar goed, bij schone profiel werkt het uiteindelijk. Bij bestaande profiel dus niet.
Overigens bij schone profiel ook geen last van vensters die zichzelf opnieuw openen na opstarten.
Wat kan ik nu doen om het bestaande profiel te herstellen?
Dan zou je nog verder moeten zoeken wat er dan bij die mail-instellingen nog mank loopt.
Bestaand profiel herstellen niet echt een optie. Echter bestanden en instellingen handmatig zo veel mogelijk proberen over te nemen kom je wel een heel eind mee. Je kunt het kapotte profiel gewoon laten staan, zolang je die nodig hebt om zaken over te nemen naar de nieuwe account.