Gebruikersvriendelijkheid MacOS 10 versus MacOS 9 - Wat bevalt beter?

Beste mede forumleden,

Hoe vinden jullie de gebruikersvriendelijkheid van MacOS 10 t.o.v. OS 9?

Het kan aan mij liggen, maar ondanks de geliktheid en de extra mogelijkheden van OS 10.2, is OS 9.2 vooralsnog vertrouwder voor me.

Overzichtelijker is het niet direct geworden en in bepaalde opzichten zelfs omslachtiger.

Handig bij 9.2 vond/vind ik bijvoorbeeld het openen van applicaties via de functietoetsen en het direkt kunnen uitzetten van de computer terwijl bij 10.2 een bevestiging wordt gevraagd. De regelbalk/panelen vond ik ook een plus t.o.v. Windows, net zoals de finder. Ook qua leesbaarheid laat MacOS 10 nogal wat te wensen over.
Kortom, het is (nog) niet Macintosh zoals ik het ben gaan waarderen.

Hopelijk weet iemand van jullie hoe de genoemde 9.2 functies naar 10.2 te vertalen. Of is het de bedoeling dat ik met spraakcommando's e.d. ga werken?

Het lijkt toch een beetje een knieval naar de Windows gebruiker die wil "instappen".

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Benieuwd naar respons :wink:

Groet,

andrez.

Ik doe nog steeds 'appeltje N' in de finder. De kolommen (als je iets wil openen) vind ik vaak te smal om goed te kunnen lezen. Het appelmenu heb ik via 'fruitmenu' aangepast. Erg prettig.

Vergeet niet dat OSX nog erg nieuw is. Have faith, give it time…

Openen van programma's met functietoetsen (of andere zaken met andere toetsen) kan je met [url=http://www.macupdate.com/info.php/id/6746]Youpi Key[/url] doen (freeware!).

De computer uitzetten zonder bevestiging: alt-toets ingedrukt houden bij het kiezen van "Zet uit"

Ik heb gemerkt dat het voor Windows gebruikers veel gemakkelijker is aan OS X te wennen dan aan OS 9. Het is voor Mac gebruikers die OS 9 en eerder gebruikte in dat geval lastiger om nieuwe funkties en noem maar op te herleren, om het zo maar even te omschrijven. Het is een stuk gewenning die je moet afleren en weer opnieuw eigen moet gaan maken. Ikzelf kan prima met OS X overweg, al moet ik zeggen dat ik zo af en toe toch inboot in OS 9. Een soort heimwee zal ik maar zeggen.

[quote:post_uid0="Mmmarco"]De kolommen (als je iets wil openen) vind ik vaak te smal om goed te kunnen lezen.[/quote:post_uid0] De kolommen in de Finder kun verbreden. Onderaan in de witte balk (en waar de blauwe scroll evt komt), tussen 2 kolommen in, zitten 2 smalle streepjes. Hiermee kun je de kolommen verbreden. Helaas werkt dit alleen in de Finder en niet als je iets wilt openen in een programma.

[quote:post_uid0="Mmmarco"]De kolommen (als je iets wil openen) vind ik vaak te smal om goed te kunnen lezen.[/quote:post_uid0] Je weet toch dat als je onderin de kolomscheidingen (op de twee streepjes) dubbelklikt de kolommen zich aanpassen aan de bestandsnamen? En dat blijft dan ook bewaard als voorkeur. Die waarschuwing voor het uitzetten vind ik juist handig tegen vergissingen. Volgens mij kun je hem omzeilen door bij het uitzetten de Apple-toets in te drukken.

Ha, ik kom even lekker achteraan kakken zie ik. En bovendien is het de Alt-toets. Nou ja, nu weet je het tenminste zeker. :stuck_out_tongue:

[quote:post_uid0="MacAndreZ"]Hoe vinden jullie de gebruikersvriendelijkheid van MacOS 10 t.o.v. OS 9?

Het kan aan mij liggen, maar ondanks de geliktheid en de extra mogelijkheden van OS 10.2, is OS 9.2 vooralsnog vertrouwder voor me.

Overzichtelijker is het niet direct geworden en in bepaalde opzichten zelfs omslachtiger.[/quote:post_uid0]
Wellicht zullen velen moeten toegeven dat e.e.a. wel even wennen was/is, waarbij ik met name nog (steeds) moet wennen aan de Dock.
Positief t.o.v. OS9 vind ik oa:

• de interface vind ik absoluut verfrissend en helder en daardoor duidelijker.
  • de extra mogelijkheden en vooral stabiliteit, mede door de UNIX-basis.
  • de extra software(mogelijkheden), mede door de UNIX-basis zoals grote database-systemen en grote hoeveelheid freeware en shareware.
  • beter beheer en management van data en users, mede door de UNIX-basis.

Werk nu sinds juli met OSX en heb nog geen enkele crash o.i.d. gehad en wil eigenlijk niet meer terug naar OS9, alhoewel dat voorlopig nog niet te omzeilen is omdat ik PhotoShop en Illustrator onder OS9 nog af en toe nodig heb.

Als FileMaker-ontwikkelaar maakt ik geregeld zgn. crossplatform-oplossingen voor Mac en windhoos, maar als er werkelijk iets is waar ik echt niet aan kan wennen dan is het de interface van een pc :frowning:

Hoe dan ook… het is en blijft een kwestie van wennen :wink:

[quote:post_uid0]Helaas werkt dit alleen in de Finder en niet als je iets wilt openen in een programma. [/quote:post_uid0]

In een programma bedoelde ik…

ThanX voor de link, mika_janssens.

Ik was na 2 weken OSX al volledig vertrouwd met de nieuwe omgeving, sterker nog na 2 maanden vond ik OS9 een hel om in te werken, ik vond het gebruiksgemak dat ik eerder in OS9 terugvond volledig kwijt en heb sindsdien OS9 gelaten voor het was.

Het openen van apps doe ik nog steeds via functietoetsen maar ik heb wel geen apple keyboard ik heb een Logitech keyboard. De regelpanelen bestaan toch nog steeds? Heet nu systeem voorkeuren.

Het afzetten van de computer zonder die pop-up is ook mogelijk je moet het gewoon instellen in voorkeuren. Alhoewel die functie voor een verstrooid iemand als ik wel handig is.:wink:

Ik vind OSX een zeer grote stap vooruit, tja het is aanpassen natuurlijk, maar je wil toch geen stap terug zetten zeker?

Opbeurende berichten en bruikbare tips om de overgang (verder) te vergemakkelijken. Ik zal, net als warnerraven, nog wel wat heimwee hebben en daarom terugvallen op OS 9 zo nu en dan, maar straks is het ook wat mij betreft (alleen nog?) OS 10 wat de klok slaat. Grappig genoeg heb ik net de nieuwe IE versie 5.1.6 voor OS 9 gedownload (na nogal eens vastlopen van z'n voorganger) en iemand schrijft in een recensie daarover dat deze nieuwe versie hem zelfs beter bevalt dan die voor OS 10!?

[quote:post_uid0="MacAttack"]Het afzetten van de computer zonder die pop-up is ook mogelijk je moet het gewoon instellen in voorkeuren.[/quote:post_uid0] be my partner. Hoe doe je dat dan? ik vind nix in SysPrefs dat hierop lijkt. ???

oops had mis gekeken, dat was om zet uit en herstart te verbergen   :0 heb je nog lang lopen zoeken? ;) ik zei toch al dat ik een verstrooid iemand ben  :( hooray voor de pop up dus  :p

Zo verstrooid ben je volgens mij toch ook weer niet. Ik meen me te herinneren dat dit bij de installatie wel degelijk een voorkeursoptie was. Maar blijkbaar kun je je keuze later niet meer veranderen.

Nou mensen, ik ben inmiddels ook om hoor. Gebruik OS 9 alleen nog als het niet anders kan (Photoshop 6 bijv.) en vanuit een beetje heimwee misschien ;) Door gedonder kon ik internet eerst niet gebruiken via OS 10.2, maar bij Planet is de "Mac expert" eindelijk ook weer bijgespijkerd en nadat die me eindelijk het net op kon helpen is dat ook geen reden meer om nog in te loggen via OS 9. Op wat kleinigheden na, zie ik vnl. voordelen. Vooral het niet of nauwelijks meer vastlopen is een verademing! 't is allemaal weer zoveel leuker en aantrekkelijker geworden, dat ik me afvraag wat ze hier nog weer tegenover kunnen stellen, bijvoorbeeld qua interface. Het gaat maar door!

Mij bevalt uiteindelijk toch 10 beter dan 9. Was wel even wennen maar het ziet er zoveel beter uit! Als ik af en toe even terug switch hou ik nooit langer dan 10 minuten uit... Het ziet er gewoon niet meer uit!

Ik werk nog maar een paar weken full-time in OSX, maar als ik even in OS9 terugmoet heb ik het idee dat ik een paar jaar terugstap.

Helaas, ik ben nog steeds niet wild enthousiast over OSX. Ik ben aan m'n syteempje 9 verknocht en alles werkt daarbij als een lier. Bij OSX is het er wat mij betreft niet veel duidelijker op geworden. Alles is over het algemeen wel mooier, dat geef ik graag toe. Maar het blijft trager. Zet je computer maar eens uit en vergelijk dat met systeem 9. Gebruik maar eens een helpfunctie (en laat gelijk even de hond uit). De laatste tijd wordt zelfs de verbinding met het internet regelmatig verbroken (door een externe site is de melding), iets wat me in 9 nooit overkomen is. Verbinding maken met een andere Mac via ethernet? Wanhoop. Geef mij de vertrouwde kiezer maar. Nog zo'n ergenis: als je dubbelklikt op de titelbalk van een venster verdwijnt ie (met veel bombarie (wow, geest uit de fles)) in de dock! Wie heeft dat bedacht? Erg onhandig als je het mij vraag. Even snel in een venstertje onder een ander venster kijken is er dus niet meer bij. Ook de labels zijn pleite. Ik heb al gelezen dat je met allerlei externe programmaatjes die dingen weer terug kan krijgen (zoals bijv. het applemenu), maar eigenlijk is dat dus armoede en dat hoort gewoon in het systeem terug. Een computer moet als eerste geschikt zijn om handig mee te werken. Dat het er leuk uitziet is niet het belangrijkste (en dat zeg ik als grafisch vormgever...foei). Dus vooralsnog vind ik OS-9 veel prettiger werken. Veel sneller, minder log dankzij het uitblijven van al die stroperige grafische effecten in OSX. Maar ik heb ook vertrouwen in de toekomst hoor. Wees eerlijk: het nieuwe syteem staat nog steeds in de kinderschoenen en nog niet iedereen is tevreden. :(

Moest zelf ook ff wennen aan osX, maar nu wil ik voor geen goud meer terug naar os9...

windowshade X is een haxie van unsanity…
www.unsanity.com
>> hiermee kun je de windowshade functionaliteit van os 9 terug halen…(dat het venster naar boven oprolt).
Ik ben ERRUG blij met windowshade X…en ik mis het altijd als ik op een andere mac werk zonder…
zeker een aanrader…

:idea: :lol:

Hoewel ik nu alleen nog maar OS X op mijn Macs heb staan, mis ik de simpelheid van OS 9 een beetje maar. Het installatieprogramma van OS 9 is 100x beter dan OS X. In OS 9 kon je tenminste kiezen of je Internet Explorer wilde hebben geinstalleerd etc. en nu niet. En de talen gaan gewoon mee of je het vinkje uitzet of niet.

En omdat OS X unix is heeft het speciale zorg nodig. Macjanitor, System Optimiser etc. Dat had je in OS 9 niet. OS X is gewoon te vol! En daardoor waarschijnlijk traag.

Maar OS X ziet er mooier uit, werkt toch fijner, ik ben gek op de Dock, is nog nooit vastgelopen en er zijn vele programma’s verkrijgbaar ervoor:)

Ik ben sinds drie weken ook begonnen met een test project met osx. En dit is dan op mijn werk , maar het s de bedoeling dat als alles naar wens loopt, dat alle mac's worden geupgrade naar osx. En zelfs onze appleshare IP server naar een osx server! Deze test wordt uigevoerd op een: G4 400Mhz/40Gb HD/1.18 Gb geheugen.

In het begin was het natuurlijk wel even zoeken, hoe en wat maar het werkt voor mijn gevoel best prima, ik draaide thuis op mijn mac ook al osx 10.15, dus ik wist al wel wat meer over osx.

Maar goed, er zitten inderdaad als grafisch ontwerper wat haken en ogen aan. Zoals Xpress samen met suitcase enzo.
Wat ik heel storend vind is in Xpress dat het commando om de DOCK te verbergen het zelfde is als stap en herhaal (Appeltje + Shift + D)
Ook moet ik inderdaad nog wel wennen aan de nieuwe toetscommando’s zoals bijvoorbeeld:

• nieuwe map: is nu appeltje + shift + N … ipv appeltje N
  • verwijder schijfeenheid: appeltje E … ipv appeltje Y
  • kiezer: appeltje K (zeer handig!!!)

Wat ik inderdaad een nadeel vind is dat osx een stuk trager s op de mac’s waar voorheen os 9 op draaide, ook met veel geheugen (bij mij meer dan 1 Gb). Het gaat allemaal wel een stuk soepeler! Maar toch.

Ik zit dan nog wel in een test fase, maar moet straks wel gaan beslissen of we nu of over een tijdje overgaan naar osx. En het grootste knelpunt zal Xpress dan zijn.

Verder ben ik heel tevreden over osx! Sommige applicaties, zijn er heel erg op vooruitgegaan. Sommige zijn zelfs sneller dan in os9!!! zoals photoshop en acrobat!

Wat natuurlijk ook heeeeeeel belangrijk is, is dat osx veel stabieler is, voor wat ik nu heb ervaren, zelfs heel erg stabiel. Ik heb nu bijna tot geen vastlopers meer… (lang lever force quit!!!)
Voor heen was dat tussen de 3 tot soms wel 15 keer herstarten per dag!
(moet ik wel zeggen dat ik dan het onderste uit de kan haalde op mijn mac. Ik wilde soms sneller zijn dan hij ;P)

Dus, trek je eigen conclusie maar…!
Probeer het anders eerst, je kan altijd terug!!!
en nee, ik heb geen aandelen in Apple :slight_smile: