Ik heb al jaren Popcornhour media players, nu een A-400, waar ik muziek en films naar stream vanaf mijn nas (Synology).
De A-400 start heel traag op en is ook traag en beperkt bij lange menu-keuzelijsten met muziek of films. Af en toe lukt het afspelen niet of loopt die vast…
Zo denk ik eraan om de A-400 te vervangen door een htpc toestel en kom ik ook bij een mac mini.
Misschien is er iemand die de mini met dit doel gebruikt en wat info kan geven:
Zoals ik van de imacs gewend ben, neem ik aan dat de mini stil zal zijn? (in een huiskamer heel belangrijk).
Ik meen ook te weten dat de mini een digitale audio (coax/glasvezel) uit heeft? (ik moet aansluiten op stereo receiver (Onkyo TX-8150))
Dan is er de video: ik moet toekomstgericht toch 4k kunnen uitvoeren naar TV; maar ik zie geen DP 1.2 noch HDMI 2.0, maar misschien 1.4 en dan zou 4k 30 fps toch volstaan voor TV?
Ik veronderstel dat de mini kan afgestemd worden op het (hoofdzakelijk) gebruik met een mediaplayer, kodi, plex: kan dit en valt dit mee?
zo kom ik tot een ander belangrijk punt: ik moet de mini daarbij kunnen bedienen met mijn Harmony Ultimate (die behoeft bij voorkeur IR-verbinding): kan dit en hoe goed lukt dit?
ik denk dat met een mini met OS X en bijvoorbeeld kodi en misschien nog meer ontvangstmogelijkheden zijn, dan nu met de A-400?
tenslotte de keuze van de mini: ik denk dat de goedkoopste uitvoering volstaat?
Ik gebruik m ook als htpc, gaat perfect. Vanaf 2011 versie kun je 4K uitvoeren over HDMI, moet je wel softwarehack voor draaien maar goed.
Maar als je Kodi wilt draaien is Mini wel heel duur. Simpel Intel NUCje volstaat.
Dit ziet er dus goed uit.
Waar ik nog aan denk: alhoewel ik helemaal niet onderlegd ben, meen ik dat er in zo’n PCH-400 een video upscaler naar 1920*1080 resolutie zit.
Ga ik dan geen mindere beeldkwaliteit hebben op mijn TV met een mini in geval van oudere films met lage resolutie?
Ik heb een Pioneer Kuro FHD TV en die moet nog een tijd meegaan.
XBMC scalet ook gewoon up hoor. Iedere videokaart doet dat tegenwoordig. Je moet alleen je smaak kiezen: super duper edge enhancing motion flow crap of gewoon simpel bicubic,
Dit is “chinees” voor mij…
Ik ben hier op onbekend terrein.
Ik wil dus mijn mediaplayer toestel (PCH A-400) vervangen door de mac mini, maar OS X is afgestemd op toetsenbord en muis en in mijn zetel wil ik die minimaal gebruiken om film te kijken of muziek te luisteren (vanop nas), wat moet ik dan doen om met mijn AB Harmony vlot te kunnen werken?
Ik schrijf kodi omdat ik dit ergens opgepikt heb, maar weet er niet veel meer van dan dat het om een software player gaat maar blijkbaar met extra’s…
Gebruik ik met een mac mini misschien beter iets anders…?
Je hebt geluk want de Onkyo Remote app doet mijn receiver (Onkyo TX-8150) nog altijd compleet crashen;
zoals iemand in september reeds demonstreerde op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=aUdHkfZDMO0
Ik zal de mac mini (basis model) vandaag hebben.
Ik lees over kodi en plex, wat raden jullie aan?
Zijn er nog speciale zaken (instellingen) waar ik moet op letten bij gebruik van een os x toestel in de eerste plaats als htpc?
Beide zijn erg ok. Probeer ze zelf uit. Als je meerdere apple producten hebt naast je mini (iPhone, iPad) dan heeft Plex daar ook nog goede apps voor die goed samenwerken met Plex op de mini. Geen idee wat Kodi op dit gebied kan.
Ik ben nu eindelijk met mijn mac mini als htpc begonnen.
Gelezen over kodi en plex; kodi geïnstalleerd.
Ik heb 2 problemen:
ik heb eigenlijk geen behoefte aan al die extra voorzieningen van kodi; gewoon browsen in mappen, video, muziek of foto kiezen en afspelen
en dit als een activiteit kunnen uitvoeren met mijn Logitech Harmony Ultimate afstandbediening (audio via stereo-receiver, beeld via TV).
Als ik in de Harmony het apparaat “computer - mac mini” kies, wil die altijd iTunes starten, maar dit wil ik niet, want die kan niet alles aan (AC3, wmv2…).
Ik wil dus een “gewone” mediaplayer zoals “5k player” of “Mac Media Player” kunnen gebruiken, maar dit werkt niet (goed).
Ik heb juist voor een computer als mediaplayer gekozen omdat die alles zou kunnen afspelen.
Ik zie overigens op de harmony bij het apparaat mac mini diverse toetsen zoals functietoetsen of opdrachten zoals “close window” maar als ik die gebruik gebeurt er niets…
kodi: ik heb daartoe de plex mediaplayer geïnstalleerd op de harmony: slechts enkele toetsen werken en dan nog anders dan verwacht;
zo krijg ik op vele toetsen de geluidsvolumeregelaar; snel vooruit kan ik bijvoorbeeld niet vinden…
Ik had ervoor gevreesd dat zonder muis en toetsenbord op de sofa, het allemaal niet zo makkelijk ging worden…
Ik gebruikte een mac mini als htpc en dat werkte toen bijna als een ‘out-of-the-box’ toestelletje.
Plex geinstalleerd en geconfigureerd (Mini met opstart actiescript => plex full screen, Finder & drive mapping,…) met apple remote of philips learnable IR remote erbij. Wireless toetsenbord en muis lagen er wel naast te blinken, maar werden zelden gebruikt
Heeft jaren zo gedraaid tot een apple TV werd aangeschaft.
Dit is gemakkelijk, dacht dat je moest een script maken.
Als ik info zoek over Plex dan zie ik altijd meteen: breng je media onder in een bibliotheek… maar dat wil ik niet; gewoon als een file manager gebruiken: naar de gewenste map en file gaan en afspelen (en ik behoef daar geen externe info bij). Wel bijvoorbeeld een jpeg kunnen bekijken en dan de video afspelen. Kan dit?
Als ik me niet vergis leek de browse functionaliteit (om naar films te navigeren) op een file/folder viewer.
(Recente info plex website: The By Folder subset lets you browse the media folder structure directly based on the folder hierarchy on disk…)
De Poster en de List view gebruikte ik het meest. Het Details view niet echt.
→ Afhankelijk van de Plex view setting was de meegegeven info beperkt tot uitgebreid.
→ Een jpeg van de DVD/BR/… hoes verschijnt altijd (Plex-IMDB-…links) na scannen van de database.