Gebruikt iemand ooit nog... - programma uit de oude doos?

Een klant leverde me net een bestand aan in Macromedia Freehand. And i couldn't help wondering: gebruikt iemand dit nog? Is men niet massaal overgestapt op Illu? Wat zijn de eventuele voordelen van Freehand? Of is het een programma uit de oude doos om snel weer te vergeten?

Firefly ???

Schijnbaar toch niet... er komen nog geregeld updates uit...

Is best een mooi pakket, hoewel ik zelf Illu gebruik.
't Is maar net waar je mee begonnen bent en wat je voorkeur heeft en wat je gewend bent.
Alhoewel het geen kwaad kan om eens iets anders te proberen. Als je de negatieve klanken hoort over Quark, en de positieve over InDesign…

Maar Adobe verknalt het in ieder geval niet met slechte update-policies!

En dat kan Quark niet zeggen!

:stuck_out_tongue:

Freehand wordt nog veel gebruikt in de grafische wereld. Lange tijd was het programma, na een wat langere leercurve, absoluut uitgebreider dan Illustrator. Nu is het verschil kleiner geworden. Beiden draaien onder OSX. (Freehand was wel veel eerder dan Illustrator)

Psis..dzi...Ooit nog wel in Freehand geklooid..zag er wel mooi uit maar inderdaad overal waar ik verder kwam was Illustrator aanwezig...dan sterft het een beetje uit he...laten we hopen dat dat met QXP ook gebeurt!! :p

Verder merk ik als graficus dat het nogal landgebonden is...

Bestanden van duitse klanten bijvoorbeeld zijn bijna altijd in Freehand, terwijl Engelse klanten graag in Coreldraw of Illustrator aanleveren…

Wat ik begrijp, zijn er twee 'stallen': Adobe en Macromedia. Ieder levert een setje (grafische) software.

Adobe: Photoshop, ImageReady, Illustrator, LiveMotion, GoLive

Macromedia: FreeHand, FireWorks, DreamWeaver, Flash

Je kan met beide paketten min of meer dezelfde dingen. Ik zit aan de kant van Adobe. Ik weet daarom ook ff niet zo snel wat er aan de pixelbewerking bij MacroMedia zit (Photoshop kent geen 'gelijken' maar toch). Ik denk niks.

In ieder geval 'praten' paketten van dezelfde fabrikant goed met elkaar. LiveMotion en Illustrator halen bijvoorbeeld Photoshopbestanden binnen, met behoud van de lagen. Als ik in GoLive een plaatje dubbelklik, opent het in Photoshop. Als ik dan in Photoshop save, update mijn GoLive document weer automatisch.Volgens mij doen de MacroMedia paketten onderling ook vergelijkbare dingen.

En dan nu na dit nodeloos lange verhaal ook iets dat op een antwoord lijkt: ja, volgens mij wordt FreeHand zeker nog veel gebruikt. Met name dus door mensen die in de MM hoek zitten en de mensen die er ooit simpelweg mee begonnen zijn.

t viel me wel op dat Freehand erg druk in uiterlijk is. Overal balkjes en paletjes en tabjes en dingetjes. Maar waarschijnljk  is t inderdaad maar wat je gewend bent.

Ik ga meer voor Illu, toch.

[quote:post_uid0]Met name dus door mensen die in de MM hoek zitten[/quote:post_uid0]... Huh in mijn hoek zit geen Freehand only AI...:p Ik gebruik de Adobe lijn en van Macromedia Flash en Dreamweaver.... Ik moet zeggen dat ik heel blij ben met de integratie van de Adobelijn in de eigen programma's zoals Tiny al schetste. Zeker nu ook met de mogelijkheid van het direct bewerken van je AI bestanden in InDesign 2 (ik hoop dat ze dat voor PS in ID3 ggan inbouwen!)

[quote:post_uid0="MacMickey"][quote:post_uid0]Met name dus door mensen die in de MM hoek zitten[/quote:post_uid0]... Huh in mijn hoek zit geen Freehand only AI...:p Ik gebruik de Adobe lijn en van Macromedia Flash en Dreamweaver.... Ik moet zeggen dat ik heel blij ben met de integratie van de Adobelijn in de eigen programma's zoals Tiny al schetste. Zeker nu ook met de mogelijkheid van het direct bewerken van je AI bestanden in InDesign 2 (ik hoop dat ze dat voor PS in ID3 ggan inbouwen!)[/quote:post_uid0] Die combi heb ik ook vaak gehoord. Flash en Dreamweaver schijnt ook heel goed samen te werken en als je serieus met Flash bezig bent, is het programma Flash ook beter dan LiveMotion. Jammer genoeg nog geen 'kruisbestuiving' tussen de twee kampen. In de toekomst wellicht?

Ik denk niet dat dat heel snel gaat gebeuren. Nog niet zo lang geleden (mei 2002) zijn er div rechtszaken geweest tussen Adobe en Macromedia over bv patent 5.546.528 van Adobe (voor degenen die niet zo uit hun hoofd weten welk patent dit is :p : in dit patent is de methode vastgelegd hoe Adobe in haar programma's meerdere sets van info weer geeft in hetzelfde gebied van een computerbeeldscherm oftwel hoe zien je tabvensterjes eruit). Deze zaak werd gewonnen maar 2 weken later was het gelijk aan de kant van MM over schending van hun patenten. Gevolg: Miljoenen $ aan advocaten en de stand is nu dus Adobe:1 Macromedia:1 Klanten: 0 (die moeten nl het geld ophoesten voor deze lawsuits). Leve het sue-en! :(

[quote:post_uid0="MacMickey"]Ik denk niet dat dat heel snel gaat gebeuren. Nog niet zo lang geleden (mei 2002) zijn er div rechtszaken geweest tussen Adobe en Macromedia over bv patent 5.546.528 van Adobe (voor degenen die niet zo uit hun hoofd weten welk patent dit is :p : in dit patent is de methode vastgelegd hoe Adobe in haar programma's meerdere sets van info weer geeft in hetzelfde gebied van een computerbeeldscherm oftwel hoe zien je tabvensterjes eruit). Deze zaak werd gewonnen maar 2 weken later was het gelijk aan de kant van MM over schending van hun patenten. Gevolg: Miljoenen $ aan advocaten en de stand is nu dus Adobe:1 Macromedia:1 Klanten: 0 (die moeten nl het geld ophoesten voor deze lawsuits). Leve het sue-en! :([/quote:post_uid0] Ik heb begrepen dat de uitkomst is dat ze juist een staakt het vuren hebben bereikt. De klant zou alleen maar de dupe worden van al die lawsuits. Dus wie weet...

Er staat trouwens in de laatste Computer Arts (ik kreeg hem een paar dagen geleden) een leuke tutorial over POP-art. Ze beginnen te zeggen dat je het met meerdere vector programma's kunt doen maar ze gebruiken zlef FreeHand.