gedeelde home folder

Ik overweeg een imac te kopen, te switchen. Maar wat mij niet echt duidelijk wordt of het volgende mogelijk is.

Op dit moment werk ik thuis (afwisselend) op twee windowsxp computers (werkkamer/huiskamer). Om vervelend voortdurend synchriniseren van bestanden te vermijden staan al mijn documenten (tekst, spreadsheets, muziek, dtp, foto’s) centraal in een gedeelde folder op de hard disk van een derde windowsxp machine, die automatisch voor de backup zorgt op een aparte hd.
De drie computers zijn in een eenvoudig windowsnetwerk opgenomen. Op al deze computers is de windows systeemmap ‘Mijn documenten’ verplaatst naar de derde (opslag)computer. Ongeacht op welke computer ik werk, opslaan in ‘Mijn documenten’ en de folders daarin resulteert in opslaan op de hd van de derde computer. Precies zo als ik het wil.
Maar wat gebeurt er nu als ik een van de twee (werk) computers vervang door een imac? Kan ik dan de os x ‘documenten’, cq mijn homefolder ook op deze manier op de derde computer zetten, of er op zijn minst naar laten verwijzen, zodat default gedrag (een programma slaat op in ‘documenten’) resulteert in opslag op de gedeelde folder op de windows (osplag) machine? En indexeert Spotlight dan ook deze bestanden?

Concreet: is het mogelijk je home folder(s) op een gedeelde netwerkschijf/folder zetten? Ook als dat een windows netwerk is? En doet Spotlight dan nog iets?

Lees het topic [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=46340]Bestanden delen tussen Mac OS X en Windows[/url] eens door. Daar vind je wellicht het antwoord op je vraag.

Ja, daar heb ik gekeken, maar daar vind ik geen antwoord op mijn vraag. Ik zie wel dat het mogelijk is bestanden te delen tussen windows en os x, maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is of ik transparant (dwz zonder in te hoeven loggen) een standaard map 'documenten' kan hebben die op windows computer x staat en die ik transparant kan benaderen vanuit computer y (met osx) en computer z (met windowsxp), kortom een situatie die geheel vergelijkbaar is mijn met huidige situatie, waarbij computer y (nog) een windows computer is.

Voor zo ver ik weet is dit mogenlijk als je 3e xp bak een ftp server draait. Je kunt dan op je Mac een stukje software installeren wat door middel van het ftp protocol zorgt dat de bestanden op beide de locaties up to date zijn. Echter op een mac heb je meer dan een map documenten. Zo zet je je muziek en video's bijvoorbeeld in een apparte map buiten de documenten om. Ik weet niet of deze dan weer door kunt laten linken naar de submap "Mijn Afbeeldingen / Mijn Video's" in Mijn Documenten op je 3e xp bak.

Zoek even op macupdate.com daar vind je heel wat tools hiervoor.

Je hebt hier geen aparte tools voor nodig.

Alles wat je wilt bereiken kan je doen via de terminal, door een symbolic link aan te maken. De kunst is om de mac via de finder de netwerkschijf van de XP machine te laten mounten. Als je weet onder welke naam deze gemount staat kan je de mappen voor documenten en muzien enzo weggooien en vervangen door een symbolic link naar de gewenste lokatie. OSX volgt dan automatisch de link als hij zo’n map probeert te gebruiken en je bestanden komen dan gewoon op de XP computer terecht.

Op zo’n manier draai ik nu ook garageband op mijn macbook. Op de mac mini staat het programma geinstalleerd en op de macbook heb ik symbolic links aan gemaakt voor de loops en de programma executable. De macbook ziet het verschil niet en voert garageband uit alsof het lokaal staat geinstalleerd.