Gedeelde HP Officejet 6210 (op xp-pc) niet te vinden

Na een paar uurtjes zoeken op het forum geef ik het op en hoop ik dat iemand van jullie me kan helpen. Ik zal proberen alles zo compleet mogelijk uit te leggen en als ik iets vergeten ben te melden hoor ik dat graag.

Hier in huis hebben we 2 xp-pc’s (1 boven, 1 beneden) en een imac (keukentafel) staan. De pc beneden en de imac hebben draadloos internet (ADSL) en de pc boven is met kabel aan de modem verbonden.

Verder is de printer, HP Officejet 6210, via een USB-kabel met de pc beneden verbonden. Deze printer is op de pc gedeeld en heeft de naam (heel logisch) HP Officejet 6210. De mac driver die bij de printer op cd stond heb ik geprobeerd te installeren, maar toen bleek dat de printer niet de op imac aangesloten was stopte de installatie. Dus de driver van internet afgehaald en dat ging stukken beter. Alles werd geïnstalleerd en ik kreeg de HP setup-assistant. Maar die kan bij USB geen apparaat vinden (duidelijk, aangezien de printer niet aande mac hangt), maar bij TCP/IP ook niks vinden.

Dan maar met Printerconfiguratie proberen. Als ik een printer toe wil voegen, heb ik allereerst bij Protocol de keuze tussen IPP, LPD en HP Jet Direct - Socket. Als ik de laatste selecteer en ik voer daarna bij Adres ‘pcbeneden’ (=naam) in geeft ie iig wel geldig en volledig adres weer. Bij Wachtrij vul ik niks in, Naam krijgt van mij ‘pcbeneden’, Locatie is leeg en bij Druk af via wil ik de juiste driver kiezen. Hier staan wel veel HP’s in, maar niet de mijne. Daar baal ik dus al van.

Dan proberen door op ‘Meer printers’ te klikken. Daar kies ik voor Windows-Netwerk (gevonden in de vele draadjes op het forum) en zoek ik pcbeneden op. Maar als ik die selecteer krijg ik niks te zien. Geen printer, helemaal niks. En nu begin ik toch al meer te balen.
Bij Systeemvoorkeuren, Afdrukken en Faxen, kom ik bij hetzelfde uit, en daar weet ik de uitkomst al van.

Nu heb ik in verschillende draadjes ook iets gelezen over Bonjour. Wat is dat eigenlijk, ik snap het niet echt.
Kan iemand mij helpen? Ik kan natuurlijk wel bestanden op de gedeelde map van de pc zetten en ze daar uitprinten, maar ja, zeg nou zelf, dat is wel heel erg omslachtig!

Ik weet dat het een heel verhaal is, maar ik heb geprobeerd om alles goed uit te tiepen.

Edit: We hebben de printernaam veranderd in 1 woord, en ik kan hem nu iig vinden en dus selecteren. Nu krijg ik alleen nog een foutmelding als ik wil afdrukken. Dan is ie bezig met voorbereiden en dan krijg ik een melding, dat er iets mis is gegaan. Dat is nog voordat je het printertje in je dock te zien krijgt.

PLEASE, SOMEBODY HELP!!

Staat er op de winPC een firewall aan? Zo ja, dan moet je die instrueren om gedeelde mappen en printers toe te laten.

Er staat wel een firewall aan, maar ik kan wel aan de gedeelde documenten op de pc komen en bestanden daar neerzetten.

Maar de printer kan ik nu al wel zien en selecteren, maar hij geeft nog een foutmelding bij het afdrukken. Volgens mij is dit omdat er geen juiste driver in het lijstje staat als je de printer aanmaakt.
Wat zijn eigenlijk GIMP-drivers? Ik heb er wel eens over gelezen, maar ik snap het niet echt. Zou het anders kunnen zijn dat ik zo’n GIMP moet installeren en dat het printen dan wel kan lukken? En waar kanik de juiste downloaden?

Van veel HP apparaten zijn inderdaad gimp-drivers beschikbaar. Deze staan gewoon in je macosx installatie, of op je install-dvd

Bedoel je dat ze al standaard in het lijstje staan bij printermiodel? het klopt dat er een heleboel HP's te zien zijn, mar juist de mijne staat er niet tussen. Ik zal wel eens kijken of ik ze ergens kan downloaden.