geen backups maken met timemachine van schijven via airport extreme

Dag OMT'ers,

Dit is mijn eerste vraag hier op omt, ik hoop dat het helpt.
ik heb sinds een half jaar een airport extreme. Op deze airport extreme heb ik een usb 2.0 hub aangesloten en daaraan heb ik 2 harde schijven van beide 1 tb hangen. Deze wil ik draadloze backups laten maken van mijn mac en mijn macbook air.
De schijven doen het perfect als ik ze rechtstreeks op mijn mac aansluit maar niet als ik ze via mijn airport extreme er backups van probeer te maken. Ik krijg deze beelden.

Ik hoop dat iemand de tijd zou willen nemen om mij te helpen!

[img]/uploads/community/4dfb614ccc6668193904e15ac53072dc5bd410ef_0.png[/img]

[img]/uploads/community/90324686ccc7f07392264f5477e26a57829b81b2_0.png[/img]

Misschien dat het er niets mee te maken heeft, maar zonder hubje, werkt het dan ook niet?

nee... helaas hetzelfde verhaal.
Ik krijg ze niet bij mijn beschikbare schijven in timemachine terwijl ze wel als beschikbare schijven staan bij mijn airport extreme als ik het airport-configuratieprogramma open.

er staat zelfs bij apple dat het wel zou moeten kunnen, zie de link helemaal onderaan.

er staat:
" Alles beschikbaar voor iedereenMaar wat als je bestanden wilt uitwisselen via het draadloze netwerk en tegelijk ook wilt kunnen printen op een draadloze printer? Geen nood. Je sluit gewoon een USB-hub aan op de AirPort Extreme en sluit je apparaten aan op de hub. Zo kun je tegelijkertijd een printer en een harde schijf delen, of verschillende printers en/of harde schijven."

http://www.apple.com/nl/airportextreme/features/harddrivesharing.html

Had vroeger ook zo'n opstelling. Denk dat je de initiële backup moet maken terwijl je externe schijf gewoon aan je mac hangt. Na deze eerste backup 'kent' Timemachine de schijf en kon ik hem zonder problemen aan de airport extreme hangen en mijn backups maken!
Suc6

ja, maar er staat niet met zo veel woorden, dat je op die schijven een TM-backup kan maken.

Werkt hier prima, al jaren.

Sinds enkele maanden heb ik ook twee schijven aan mijn AirPort Extreme hangen, waarop twee Macs hun backups maken.

De hub is een simpel ding van Sitecom, maar wel met een losse poweradapter. Ook de twee WD Elements schijven hebben ieder een eigen voeding.
De AirPort Extreme is geen electriciteitscentrale, houd daar rekening mee. Ik raad persoonlijk sterk af om hubs en schijven (met name 2,5'') zonder eigen voeding te gebruiken. Als de AirPort vindt dat er teveel stroom wordt getrokken wordt de schijf eruit gegooid.

[img]/uploads/community/f87160961515d03b62884dff4ff292df90c1b52b_0.png[/img]

Het is overigens bijzonder slordig van Apple dat nog steeds niet de uitlijningsbug eruit gehaald is, waardoor de weergave van het tijdstip van de laatste backup wegvalt.

Was het niet zo dat je MacOS via een terminal commando moest enablen om TimeMachine backups te maken op een andere schijf dan een TimeCapsule?

Zie:

[url=http://code.stephenmorley.org/articles/time-machine-on-a-network-drive/]TimeMachine backup op een netwerk schijf...[/url]

Werkt hier prima. 4 Macs, 2 schijven. 2 en 1.5 TB. Die van 2TB heeft vier partities. Voor iedere Mac zijn eigen backup partitie. De 1.5TB is voor algeheel gebruik.
Hoe zijn je schijven geformatteerd? De mijn zijn voor Apple geformatteerd. Misschien dat dat de truuk is?

Bedankt allemaal, het is gelukt. Ik moet inderdaad de usb hub extra voeding geven.
Ik heb nog één vraag;
[quote]
Werkt hier prima. 4 Macs, 2 schijven. 2 en 1.5 TB. Die van 2TB heeft vier partities. Voor iedere Mac zijn eigen backup partitie. De 1.5TB is voor algeheel gebruik.
[/quote]
hoe kan je meerdere mac op een schijf backups laten doen? door de schijf op te delen in partities? hoe doe je dit?

Via schijfhulpprogramma. Alle data wordt gewist dus bezint eer gij begint.

Niet vereist om partities te maken, maar het kan wel.

Dat heeft vooral als voordeel dat ze ieder hun eigen stukje ruimte hebben, zodat niet de ene Mac 80% van de schijfruimte na verloop van tijd opslokt zodat de andere bijna geen ruimte meer heeft.

Of gewoon een hele grote harde schijf kopen natuurlijk.:wink:

Je kunt prima dezelfde schijf voor meerdere Macs als Time Machine-schijf gebruiken. Maakt niet uit of dit nou een Time Capsule, andere netwerk-, NAS-, USB-, of FireWire-schijf is.

[quote]
Dat heeft vooral als voordeel dat ze ieder hun eigen stukje ruimte hebben, zodat niet de ene Mac 80% van de schijfruimte na verloop van tijd opslokt zodat de andere bijna geen ruimte meer heeft..
[/quote]

En dat is nu net de reden dat ik voor die verschillende partities heb gekozen.
Als nu een TM volume vol loopt dan wordt die automatisch opgeschoond. De anderen houden gewoon mooi de ruimte.