Geen cd's of DvD's... probleem?

Hallo allemaal, ik ben hier een hele tijd niet geweest, maar nu ben ik weer terug omdat ik voor de gein een iMac G4 (bolletje) erbij heb gekocht waar ik wel het een en ander over wil lezen, dus dan kom je vanzelf weer op het forum terecht. Ik heb de volgende vraag: bij deze G4 heb ik geen cd's gekregen (hij is 3e hands). Er staat Tiger op en ik heb een G5 met Panther. Nu kan ik van die G5 ook nergens meer de CD's vinden, hoewel ik dacht dat ik die er wel ooit bij had gekregen. Het komt er dus op neer dat ik helemaal niks heb om eventueel van op te starten als er eens iets ernstig fout zou gaan. Als je een kopie van de volledige HD hebt, kun je daarmee niet de Mac opstarten, toch? Wat kan ik hier het beste aan doen?

Waarschijnlijk komt er later in het jaar nog een nieuwe iMac deze kant op, zodat ik dan wel een besturingssysteem op schijven heb, maar ik denk niet dat ik daar iets aan zal hebben om die twee oudjes indien nodig weer tot leven te wekken…

Om te beginnen: zelfs al zou je van die G5 nog iets hebben, dat werkt niet op de G4 Schijven die bij een bepaald model hoorden, werken alleen op dat model Je zult dus gewoon de retail versie moeten bemachtigen bij een dealer of b.v.b. markplaats.

Zo’n kopie van de HD maak je met b.v.b. Carbon Copy Cloner (kortweg CCC)
http://mac.softpedia.com/get/Utilities/Carbon-Copy-Cloner.shtml

En natuurlijk: als we het over Leopard zouden hebben gaat dat natuurlijk met Time Machine

Je moet wel dan van de externe HD kunnen opstarten. Voor de Intels kan dat met een USB schijf maar (in ieder geval voor een G4) is Firewire vereist (dacht ik).

Dat klopt Sumar ,

idem als bijvoorbeeld SuperDuper zou gebruikt worden voor een opstartbare kopie te maken.

m vr gr

mowat

Je zou voor de grap eens moeten proberen of die cd van Panther op de iMac werkt...

Ik heb indertijd mijn iBook gered met een installatieschijf van een PowerMac G5, die model-gebonden schijven zijn er pas vanaf Tiger, meende ik. Als je op die PowerMac al een ander systeem draait, is dit zelfs legaal…

Ik hoop het...:) Maar wilma zegt dat ze van de G5 ook geen cd's meer kan vinden. :(

Ik blijf nog even doorgaan met zoeken, maar ik heb weinig hoop dat ik die CD's van de G5 nog vind... sinds 2 verhuizingen nooit meer gezien. Wel jammer om nog eens een oud OS te moeten kopen. Is het dan het handigst om Panther te kopen? Kan ik met een retail-versie daarvan ook de Tiger-machine weer aan de praat krijgen als het nodig mocht zijn?

iMac G4 met Leopard.... hangt heel erg van de CPU af... Ik geloof dat Leopard 876 MHz vraagt...

Tiger gaat er in ieder geval prima op draaien.

Ik zou het op een G4 ook lekker bij Tiger houden.

PS
Je hebt een PB