Geen echte switcher

Ik weet niet of ik echt tot de catagorie "Switchers" hoor. Het zit nml zo.

In 1984 toen ik nog een jaar of 8 was bracht mijn vader van zijn werk een Apple mee. Zijn baas was in Los Angels geweest en had er een aantal besteld. We hebben toen thuis heel wat met die computers gespeeld. Met name MacAttack en Entrepreneur waren de favoerite spelletjes. :wink: In 1986 verandere mijn vader van baan, wat betekende dat we afscheid moesten nemen van dat Appletje.

Omdat mijn vader wat meer ging doen met DTP kwam er al gauw op zijn werk een Mac IIcx, later gevolgd door een hele reeks andere zwaardere Macs. Ik heb pas nog de factuur gezien van die eerste Mac IIcx, compleet met 21"beeldscherm, laserprinter, Scanner en begenodigde software…dik 60.000 gulden in die tijd!

Later dat jaar kocht hij ook een Mac Classic. Dat is de eerste computer waar ik echt serieus mee bezig ben gegaan. Vooral met projecten als de schoolkrant en opstellen enzo.

Daarna is het wat stil gebleven met de Mac. Mede door de hoge aanschafprijzen en de populairiteit van de PC is heeft Windows zijn weg helaas mogen vinden.

Ergens in 1999 kreeg ik van een vriend een oude LC. Daar heb ik wel wat mee gespeeld, maar dat was meer voor de heb eigenlijk. Los erbij vond ik nog een Plus ED en later nog een Performa 5200.

Ik was al een tijdje op zoek naar een iMac. Gewoon…ook weer voor de heb. Per toeval stuite ik op een welliswaar roze iMac G3 DV met 256mb geheugen. Ik was verbaasd over de Plug en Play van die computer! Bijna alles wat ik aan mijn PC had hangen werkt op die iMac! Ook toen ik via een hub het internet aansloot werkte alles meteen. Dat was ik zeker niet gewend bij een PC! Via via ben ik ook aan OSX Tiger gekomen. Okee…met 256mb geheugen en 400 mhz draait ie niet supersnel…maar er is goed mee te werken.

Ik ben toch wel tot de conclusie gekomen dat ik mijn PC binnenkort weg ga doen en ga over stappen naar een Mac.

Maar toch zit ik met een aantal zaken die ik straks ook weer wil gaan doen.

-Foto’s bewerken in Photoshop (de software heb ik al).
-Muziek enzo via P2P downloaden.
-DVD’s branden
-Ik werk veel met Dreamweaver
-Uiteraard Office

Daarnaast wil ik zoveel mogelijk mijn hardware blijven gebruiken.
-Een nieuwe 17" TFT
-Een Canon printer
-Een Medion scanner
-een dure 5.1 geluidset
-mijn Logitech mediaplay muis

Voor een nieuwe Mac wil ik nog niet kijken. Eerder naar een gebruikte G4 met een flinke harde schijf.

Wat raden jullie me zo aan?

Goeie zet! Ik werk op de zaak met een "oude" G4 400 mhz met extra RAM erbij 1,25 GB en een extra HD van 80 Gb + de originele cd vervangen door DVD writer. Werkt perfect! Ik werk als DTP-er/Webdesigner dus gebruik DW, Adobe CS 1 en CS2 + Office. En dat op een "oude (6 jaar)" Mac!. Als ik jou was ging ik dus zoeken naar een G4/G5 die nu "redelijk" goedkoop worden aangeboden ivm met de komst van de intel Mac's. Zoek op www.tweedehandsmac.nl of via www.macwereld.nl naar een mooie 2de hands G4/G5 en je bent voorlopig een stuk verder!

Wat jij met je computer wilt, deed ik (uitgezonderd Dreamweaver) met een Powermac G4 733 Mhz met 640 MB. Ging prima.

Ik heb 'm uiteindelijk voor €250,- op marktplaats verkocht. Misschien dat ze intussen een paar tientjes goedkoper zijn geworden.

Die dure 5.1 geluidsset zou wel eens minder compatibel kunnen zijn, maar wie weet spreek ik voor mijn beurt en is daar ook al wat op gevonden. Al eens in het [url=http://forum.macosx.nl/viewforum.php?f=14]audioforum[/url] gestruind? Wat voor budget heb je eigenlijk? Een alternatief is misschien een Mac Mini met een extra firewireschijf (zoals de ministack)?

Met de MacTracker kun je snel de verschillen tussen de verschillende Macs opzoeken, zoals upgrademogelijkheden, ondersteuning voor schijven >128GB, welk OS ze draaien etc.
Overweeg anders eens een G5. DIe zullen heel binnenkort rap in prijs dalen, de modellen onder de 2 GHz doen dat al…

Ja....mijn budget. Die heb ik me nog niet gesteld. Ik zet binnenkort mijn PC op Martktplaats en ga eens kijken wat ik daarvoor kan beuren. Van dat geld wil ik een Mac gaan kopen.

Wat betrteft die 5.1 set. Het is geen must dat hij moet werken op een Mac. Eigenlijk gebruik ik hem alleen als ik films zit te kijken. Ik heb al gemerkt dat de Harman Kardon speakertjes in die iMac al brutaal lekker klinken!

Ik zit er trouwens ook over te denken om dan voor tijdelijk 2x 256mb geheugen in mijn iMac te stoppen en een grotere harde schijf in dat ding te monteren. Ik heb nog een 120 GB in mijn PC zitten. Zou die passen?

Vast niet...weet zo ff niet hoe het zit maar er moet bepaalde schijf inzitten ATA of weet ik veel. Da's net ff te technisch voor mij. Ik zou geen geld meer investeren in die iMac. Lekker houden als rag ding om gewoon op te serven, mailderver, scanstation, webserver whatever. Zoek mar naar G4 desktops en g5 desktops liefst met meer dan 1 GB RAM. De grootte van HD is altijd nog aan te passen/cq aan te schaffen. Bedenk wel dat 10.4 meer ruimte vreet dan 10.3. dus ik zou ook kijken/vragen welk syteeem geinstalleerd is.

Als je een geheugenreepje voor die imac [i:2f49617454]koopt[/i:2f49617454], zou ik meteen eentje van 512 MB nemen. Een 120 Gb (P)ATA-schijf (gewone IDE dus) past er zonder meer in en zou ook voluit gelezen moeten worden. In aanvulling op macmikkie hierboven kan ik melden dat niet alleen harde schijven, maar ook geheugenreepjes aan te passen zijn. :sealed:

oeps... :sealed: Al te technisch ben ik niet kwa spullen (heb dagen lopen zoeken waarom schijf niet herkend werd, iets met jumper enzo). Je kan mij beter softwarematig en gebruiksmatig wat vragen. Maar ik hoop dat het kan die schijf cq geheugen kan dan ben een alwwer een stuk verder!

Okee. Dat klinkt al wat beter.

Alleen heb ik begrepen dat je wel een 133 reepje erin kan zetten, maar dan maximaal 256mb groot.

Wat betreft mijn harde schijf, dat is een Maxtor 120 GB met 8 mb cache en Ultra-ATA133 Hoe zou de jumpers moeten zetten? Master of Cable Select? En kan ik een aparte partitie maken waarop ik de data die er nu nog opstaat kan beschermen als ik OSX erop zet?