Twee weken geleden deed ik mijn Macbook Pro van bijna twee jaar oud aan en tot mijn schrik kreeg ik maar geen appel in beeld. Het beeldscherm bleef uit. Verder leek alles te werken en startte hij gewoon op. Ook de Time-Machine schijf begon te pruttelen. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg het scherm niet aan de praat. Batterij er in, batterij er uit, PRAM reset etc. Het scherm bleef zwart. Ook het aansluiten van een extern scherm werkte niet.
Er zat niets anders op, ik belde Apple. Die gaven nog wat instructies om dingen te resetten maar het mocht niet baten. Het klonk als een probleem met het logic board. Dat zou me ongeveer €900 gaan kosten. Mij werd aangeraden even langs een reseller te gaan en daar te laten kijken.
Bij de reseller (Switch, België) werd bevestigd dat het waarschijnlijk het logic board moest zijn. Een grote teleurstelling natuurlijk. Dat ga ik niet betalen. Ik wees ze op “de wet van een degelijk product”. Die kenden ze wel maar daarvoor moest ik bij apple zelf zijn.
Ik heb besloten hem niet te laten repareren voor dat geld en was aan het overwegen om maar een nieuwe aan te schaffen. Ik heb thuis ook even onderzoek gedaan. Daar stuitte ik op dit artikel op de Apple website: http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=nl_NL
Daar staat precies mijn probleem uitgelegd met daarbij dat het op een productiefout gaat en gratis vervangen wordt. Ik heb toen als een gek apple weer gebeld, en het artikelnummer doorgegeven met de vraag waarom ze me dat niet meteen konden vertellen. Dat wisten ze natuurlijk ook niet. Ik moest weer even naar de reseller gaan, m’n laptop afgeven en als het daadwerkelijk dit probleem was zou het inderdaad gemaakt worden.
Naar de store gegaan (A-Mac Utrecht). Na een week en één dag kon ik hem weer ophalen. Hij deed het weer maar nu waren er weer andere problemen. De topcase zit in de rechter onderhoek los en er zitten drie krassen op de bovenkant.
Nu kon ik dus weer terug, na een redelijk lang overleg werd toch besloten dat het gemaakt wordt. Ik gaf aan dat ik mijn laptop nu niet kon missen vanwege werk en studie. Ze gaan nu een spoedreparatie doen op een moment dat het mij het beste uit komt.
Volgende week mag ik dus mijn Macbook Pro weer naar Utrecht brengen waar de case wordt gemaakt. Uiteindelijk is dat dus goede service van A-Mac ondanks de slordigheden bij de reparatie. De service van Apple zelf is daarentegen gewoon slecht met onvakkundig personeel aan de telefoon. Waarom zijn ze niet op de hoogte van die productiefout?
Let dus op, als er iets kapot gaat en apple zegt dat het voor je eigen kosten is, ga ook even zelf op onderzoek uit en laat het er niet bij zitten!