Geen geluid bij edit to tape in FCP 4 (help!!)

Hallo forumgenoten,

Ik heb gisteravond mijn film (waar nogal wat tijd in heb zitten) vanuit FCP 4 naar de camera gestuurd (Edit to tape).
Beeld is goed. Maar ik heb helemaal geen geluid op de tape. Geen beeldgeluid, geen muziek, geen commentaar, helemaal niets.
Hoe kan dat?
En vooral: hoe krijg ik wel geluid op de band?
(even terzijde: renderen is het probleem niet, want dat is uitgebreid gedaan).

De instellingen van Edit to tape zijn: PAL en 44 kHz.
Ik heb het vermoeden dat de brontape 12 bits is opgenomen (32 kHz), dus dat zou een probleem kunnen geven (???).
Maar als dat zo is, hoe krijg ik het geheel wel zodanig dat ik goed geluid op de DV-tape krijg?

Het is gisteravond nogal laat geworden en heb nog niet alles kunnen onderzoeken.
Wie kan mij helpen??

Dank voor het meedenken.

Het is in elk geval niet je brontape, want bij het capturen wordt het geluid door FCP gewoon omgezet naar de bitrate die jij hebt ingesteld in je voorkeuren, of naar de standaard-bitrate die bij een bepaalde capture preset hoort. Dat blijkt ook al uit het feit dat je bij je film wel geluid hoort *voor* je hem exporteert naar tape. Wat het probleem wel is weet ik niet direct. Ik ga ff kijken waar het m in zou kunnen zitten.

Probeer eens met print to video mss

Of kijk eens hier: onder het FCP-menu in de menubalk zie je 'audio/video settings'. Klik dat aan en ga naar het tabblad 'A/V devices'. Daar staat welke bronnen voor audio en video worden gebruikt. Je ziet onder 'playback output' waarschijnlijk Apple firewire DV PAL bij video en 'built-in audio' bij audio staan. Daaronder moet *niet* staan aangevinkt dat je voor edit to tape of print to video een andere output wilt gebruiken, ofwel: daar moet je dezelfde bronnen voor gebruiken. Misschien zit het probleem daar. Ik ben benieuwd!

Behalve de bovengenoemde valkuilen zijn er nog een paar, zeker als het laat is!

Als eerste; staat het je geluid in de sequence aan? Ook even het speakertje helemaal links onder checken!

ten tweede; helemaal rechts onder in je edit to tape window boven je ‘out punt’ staat een speakertje klik er op om te zien of deze allemaal aan staan, meestal wel maar niet altijd als je werkt op de 32hz mode, zorg dat deze op je camera (recorder) uit staat.

En misschien overbodig maar staat je afluistering goed, ik weet wat kan gebeuren als het laat is.

Succes!
Allard

[quote:a6977363c9="patjo"]Of kijk eens hier: onder het FCP-menu in de menubalk zie je 'audio/video settings'. Klik dat aan en ga naar het tabblad 'A/V devices'. Daar staat welke bronnen voor audio en video worden gebruikt. Je ziet onder 'playback output' waarschijnlijk Apple firewire DV PAL bij video en 'built-in audio' bij audio staan. Daaronder moet *niet* staan aangevinkt dat je voor edit to tape of print to video een andere output wilt gebruiken, ofwel: daar moet je dezelfde bronnen voor gebruiken. Misschien zit het probleem daar. Ik ben benieuwd![/quote:a6977363c9]

Ik heb na het selecteren van FireWire audio DV geluid op de camera gekregen.
Zo simpel was het blijkbaar, maar je moet het wel vinden… :o

Dank voor de hulp.

Groeten,
Dick