Geen geluid meer uit MacBook

sinds gisteren krijg ik geen geluid meer uit mijn macbook... ik heb het onderhoudsprogrammatje Onyx gedraaid, en weet niet of het daar aan ligt maar ik heb sinds geen geluid meer, zowel met optische kabel als zonder.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik ben hevig muziek gebruiker en muzikant, kan dus niet zonder geleid van mijn macbook…

hopelijk heeft iemand enige hulp!
alvast bedankt!!!

[quote:db77afcb71="bakvis"]ik heb het onderhoudsprogrammatje Onyx gedraaid[/quote:db77afcb71] Zucht... Wanneer stoppen mensen daar nou toch eens mee ?

Als je hier post, en je verwacht hulp (van unSOUND), moet je natuurlijk niet beginnen met te vertellen dat je Onyx gebruikt (hebt). "Don't mention the O-word".

On topic: heb je al geprobeerd Onyx eraf te gooien? Heb je een (Time Machine) backup gemaakt voordat je met Onyx begon te klooien?

Tja, waarom mensen helpen met problemen die ze eerst zelf bewust opgezocht hebben ? :mrgreen:

Waar ik als eerste zou kijken is, bij de systeemvoorkeuren. Staat daar wel het juiste apparaat geselecteerd ? En controleer de instellingen van het Audio-/Midi hulpprogramma. ( Staat in de map met hulpprogamma’s )

euhmmm vanwaar al dit gezeur over onyx??? me systeem was enorm traag en dit help 9 van de 10 gevallen om het weer lekker te laten draaien. is er echt iets mis met onyx of zulk soort programmatje's?

alles lijkt echter verder helemaal prima! geluid is nogsteeds weg…

Onyx doet niks wat OS X niet zelf al doet, in dat opzicht is het zinloos. Daarbij geeft het wel veel mogelijkheden om je systeem naar de klote te helpen.

Een traag systeem is ook al zoiets geks, laat staan dat Onyx daar iets aan kan doen. Vaak ligt de oorzaak eerder in fout gebruik dan aan gebrek aan onderhoud…

Al die extra programma's zijn niet echt nodig om OSX soepel te kunnen draaien. Vaak helpt het opruimen van overbodige bestanden en het legen van caches al een hele boel. Programma's als Onyx brengen vaak meer problemen met zich mee, dan dat ze echt problemen oplossen..

Je Mac deed toch zelf ook al onderhoud? Alleen dat is in de meeste gevallen 's nachts. Weet wel dat we hier een grote discussie over hadden.

Om te checken wanneer je Mac dat voor het laatst heeft gedaan moet je in de terminal dit plakken:

[code:1:3821ea2993]ls -al /var/log/*.out[/code:1:3821ea2993]

Topic over onderhoud van een Mac

[quote:c60efe0e6e="iPatjj"]Je Mac deed toch zelf ook al onderhoud? Alleen dat is in de meeste gevallen 's nachts. [/quote:c60efe0e6e] En dat, dames en heren, is nou precies de misvatting die er voor zorgt dat te veel mensen hun heil zoeken in onnodige tooltjes.

Op het moment dat de nacht voorbij is, meestal wordt het dan weer dag, en OS X heeft niet zijn routineklusje kunnen doen dan gaat dat overdag gebeuren als de Mac wel aan staat.

Als je Mac traag is of laat reageert met alles wat je aanklikt of doet dan kijk je als eerste in de activiteitenweergave. Hier kun je heel goed zien wat er gedaan wordt op je Mac. Je kunt zien welke applicaties of processen er veel van je processor nemen en welke je geheugen helemaal volstampen met informatie.

Niks Onyx dus…

[quote:d17dd10282="sypie"]Op het moment dat de nacht voorbij is, meestal wordt het dan weer dag, en OS X heeft niet zijn routineklusje kunnen doen dan gaat dat overdag gebeuren als de Mac wel aan staat. [/quote:d17dd10282] [quote:d17dd10282="iPatjj"]Je Mac deed toch zelf ook al onderhoud? Alleen dat is in de meeste gevallen 's nachts. Weet wel dat we hier een grote discussie over hadden. [/quote:d17dd10282] Voordat die discussie weer helemaal overgedaan wordt: hier is het draadje: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=132781

Die link had ik al gegeven hoor Pieterr ;)

Da's al de tweede keer vandaag. Moet maar eens aan een betere leesbril... 8)