Geen geluid meer uit PowerMac 7500

Sinds enkele dagen krijg ik geen geluid meer uit mijn PowerMac 7500.

Na aanzetten hoor ik niet de standaard gong, maar wel een korte “oempf” uit de luidsprekers. Via regelpaneel geluid kan ik allerlei geluiden instellen, maar ik hoor ze niet.
Getest onder OS 9.1 en OS X 10.2.

Dit heb ik allemaal al geprobeerd:

• Volume instellingen wijzigen
  • PRAM zappen
  • Cuda switch
  • OS X vers installeren
  • externe luidsprekers loskoppelen
  • interne luidspreker loskoppelen
  • AV paneel loskoppelen

Wie heeft enig idee waar dit aan kan liggen?

Versterker kapot? Heb je een koptelefoonuitgang? Doet daar het geluid het wel?

Helaas, externe luidsprekers op de luidspreker uitgang doen het ook niet. (Behalve dan die "oempf" bij het starten.)

Ik wil je niet meteen een slecht humeur geven, maar heb je geprobeerd je nieuwe ATA kaart eruit te trekken? Je zei zelf als iets over mogelijke audio problemen... Of had je die problemen al voor je nieuwe ATA kaart?

Gelukkig wel!

Ik heb gisteren inderdaad een ATA kaart met 180 Gb schijf en USB 2.0 kaart erbij gestopt. Maar toen had ik het probleem al. Dus daar kan het niet aan liggen. :lol:

Ik heb gisteren nog een CD afgedraaid via iTunes. Dan hoor ik af en toe wat lage geluiden uit de luidsprekers komen. Een beetje in morse stijl. Er komt dus nog iets van signaal van de Mac af.

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Er zat ook een RealTek 10/100 Mb netwerk kaartje in. En die heeft de geest gegeven. Althans, was daarmee bezig, want de netwerk activiteit deed het nog gedeeltelijk. Leuk als je aan het foutzoeken bent! :x :x

Waarschijnlijk heeft die in z’n val ook het geluid om zeep geholpen.
Helemaal zeker weten doe ik dat niet en het is natuurlijk een wilde gok.
Maar die twee activiteiten zijn ongeveer gelijktijdig opgetreden.

Kaartje is inmiddels vervangen door een reserve RealTek kaartje, maar geluid is helaas nog niet teruggekomen.

:cry: :cry: :cry:

Ik heb geen idee of dit kan werken, maar heb je er over nagedacht om een goedkoop pc geluidskaartje erin te gooien?

M'n 3 slots zitten vol: netwerk, USB 2.0 en ATA.

Het is de bedoeling om aan de USB kaart een goede kwaliteit audio doos te hangen. Een Xitel HiFi link bijvoorbeeld of een ander bekend ding waarvan ik even de naam kwijt ben.

Zo’n super ramp is het dus niet, maar het blijft vervelend.

En mijn PowerMacje geeft weer geluid! Dankzij een tweedehands moederbord dat iemand nog ergens op zolder had liggen. Draait nu dus weer als een zonnetje. Maar de Realtek kaartjes komen er absoluut niet meer in.