Geen geluidsmeldingen bij inkomende sms'jes in Berichten.

Al lange tijd krijg ik geen geluidsmeldingen bij inkomende sms’jes in de app Berichten. Wel badges. In Instellingen > Berichtgeving > Berichten staat ‘Geluiden’ wel aan. In Instellingen > Berichten is niets te vinden over meldingen.

Wat is er mis?

Staat ie niet op ‘Stil’?

Haha, nee egnie!

Ik noem het maar omdat ik er zelf een keer (of twee) ben ingetrapt. ?

Ook wel eens gehad. De telefoon opnieuw opstarten door beide knoppen ingedrukt te houden tot het Apple logo weer verschijnt heeft het verholpen. Dit is dus niet hetzelfde als uit en aanzetten.

Welke beide knoppen? Ik heb er drie…

Welke iPhone? Er zijn er een heleboel…

Hier, een link: https://www.lifewire.com/how-to-reset-iphone-2000288

Heb je verder wel geluid bij alle apps (bv meldingen van WhatsApp)?

Ja. Verder alles normaal.

Heb je de harde reset al geprobeerd? Zoniet zeg dan even welk model iPhone je hebt dan kunnen we je precies zeggen hoe dat te doen.

Ik heb een Phone X. Ja, een reset gedaan. Nu afwachten tot er iemand mij een echt sms’je stuurt. Geen Apple-berichtje, want die hoor ik wel.

Harde reset is toch twee knoppen ingedrukt houden en dan Zet Uit schuiven?

O, sorry, dat is een gewone. Nu een echt harde gedaan volgens de link hierboven.

Dat gaat toch niet helemaal goed geloof ik, want ik heb dat nu twee keer gedaan en er werd niet om mijn simpin-code gevraagd. Ik kon telkens direct bellen…

Verschijnt er wel een schuifknop (slider) bij stap 3? (Die moet je dus negeren)

Jazeker en ik laat de knop pas los als ik  zie (en weer is verdwenen!). Dan na minstens 20 seconden weer opstarten. Inmiddels 3 keer gedaan. Nog steeds geen simpin-code hoeven in te vullen.

Laminar op 2 november 2020 om 09:37 Nu afwachten tot er iemand mij een echt sms’je stuurt. Geen Apple-berichtje, want die hoor ik wel.
Dat kan dan lang duren, want wie stuurt er nog vintage SMS'jes? Apple gebruikers zullen je vaak een iMessage sturen, en alle anderen berichten via WhatsApp. Toch?

Maar je kunt iMessage tijdelijk uitzetten; dat moet je dan wel op alle apparaten waar het staat ingesteld doen.

Overigens geeft deze info van je wel een andere kijk op de zaak.

En wat die SIM pincode betreft: is er wel een pincode ingesteld voor de SIM?

Er zijn (openbare) instanties die je nog steeds een controle-sms’je sturen (b.v. Zorgdomein, ING). En terecht: niet iedereen heeft een iPhone of Whatsapp. Echte sms’jes komen alleen binnen op de iPhone, niet op de Mac, niet op de iPad, niet op de Watch. Met iMessage bedoel je tochtte app Berichten, neem ik aan? En met uitzetten bedoel je verwijderen van de iPhone? Dan ben ik waarschijnlijk ook alle bestaande berichten kwijt?

Als ik hier een harde reset doe (iPhone SE) hoef ik ook geen Sim pincode in te typen. Als ik het zo lees heb je het goed gedaan (schuif negeren en pas loslaten als je het Apple logo ziet). Ken je niet iemand met een Android telefoon? Vraag even of ze je een SMS sturen.

Oeps, je hebt helemaal gelijk: de controle codes komen per SMS. En die krijg ik ook vaak, want ik schakel altijd, overal, direct (als het kan) tweefactorauthenticatie (2FA) in. Dat is wel het minimale aan veiligheid wat je jezelf moet opleggen, en behoorlijk dom als je 2FA niet gebruikt.

Echte SMS’jes komen wel degelijk binnen op alle andere apparatuur; zodra in dat andere apparaat (iPad, Mac) ook het mobiel telefoonnummer is toegevoegd. Dat is juist zo makkelijk: als ik op de Mac ergens inlog via 2FA, dan komt het SMS ook op die Mac binnen; vaak hangt ie een veld met de code bij het invulveld en soms vult ie het direct zelf in.

iMessage zet je uit in Instellingen>Berichten>iMessage (iOS); op de Mac: Berichten voorkeuren>iMessage>Schakel deze account in uitvinken. Je verliest geen berichten of wat dan ook.

Maar voor de test hoef je dit idd niet te doen; je logt idd ergens in met 2FA, dan krijg je ook dat SMS’je, en kun je horen of het een geluid geeft. Ik heb trouwens het idee dat zo’n heel kort SMS’je met alleen de code, ook niet altijd een geluidje geeft op de iPhone.

@fatboy: Ik had me als test al een code laten sturen door Zorgdomein. Geen geluid.

@GoeieDag: Mijn telefoonnummer staat op de Mac wel aan in Berichten > Voorkeuren > iMessage.

Wat daar niet aanstond was Schakel Berichten in iCloud in. Nu wel aangezet.

Nu wel geluid op m’n iPhone en zelfs op m’n Watch. Niet op de Mac overigens, maar dat is niet belangrijk.

Dat Schakel Berichten in iCloud in is bedoeld om de berichten op alle apparaten synchroon te houden, en als backup.