Geen goede oplossing voor missende optical out Apple Tv 4

Dacht de oplossing gevonden te hebben met de chromecast-audio maar helaas, applemusic ondersteund hem niet. Heb gekeken naar HDMI splitters maar dat is het ook niet. Heb tevens nog een Appletv2 maar die werkt ook niet naar behoren omdat AirPlay vaak verbinding verliest icm applemusic. Met name als een nummer voorbij komt uit itunesmatch. De chromecast-audio kost slechts 4 tientjes, en heeft een optical out maar Apple maakt die oplossing onmogelijk met Applemusic. Heeft iemand wel een goede oplossing hiervoor gevonden?

Ik heb een versterker aangeschaft die Airplay ondersteunt dus geen ATV meer nodig. Werkt als een tierelier.

Een aantal opties:

1. Gebruik normale audio jack op een Airport Express.
  2. Tik ergens nog een AppleTV 2 of 3 op de kop.
  3. Schakel over naar Spotify en blijf je Chromecast gebruiken.

Heb maar een Bose Wireless adapter maar als oplossing gekozen. Greep ook mis op geen optical-out meer op de Apple TV.
De Bose werkt overigens super!

Even wachten. Er komt een opvolger. Misschien zit juiste uitgang er wel bij.

Thanks voor het meedenken.
Heb nu op de Atv4 “geluid via” atv2 gekozen en dan blijft de verbinding wel stabiel. Vind het niet ideaal dat ik dit steeds handmatig in de settings moet aanpassen met de TV aan.
Hopelijk komt Apple tot inkeer met de ATV5.

Die BOSE wireles adapter kost 165 euro. Dat is me te duur. Het gaat me alleen om muziek. Werkt die BOSE wel met Applemusic?

om een optische uitgang te creëren op de Apple TV4, heb je deze adapter nodig !

https://www.kanex.com/hdmi-optical-audio

Heb je met die Kanex dan zowel geluid via de HDMI op de tv als via de optische uitgang? Of moet ik dan ook de stereo aan hebben als ik tv kijk om geluid te hebben?

@sjonnie, als ik het probleem goed begrijp wil extra optical ingangen op de Apple TV creëren. In dat geval is Marmitek TS41misschien een goede oplossing. Werd mij geadviseerd door Sonos. Suc6

ik adviseer je dit even na te vragen bij Kanex !..

De Bose werkt dan via Bluetooth vanuit Apple Music. Maar Bose gaat een groot aantal van zijn systemen in de loop van het jaar voorzien van Airplay 2!
Waarschijnlijk ook deze Wireless Adapter. Dan speelt Apple Music af via WiFi

Ben bang dat Apple AirPlay van Apple Music ook zal verbieden op de BOSE net als bij chromecast audio

Airfoil! Dat is een top app en lost veel problemen op.
http://aartjan.nl/blog/airplay-tips/

Weet je zeker dat de combinatie airfoil en chromecast audio Apple Music ondersteund?

Heb toch maar een AirPort express gekocht en met optische kabel aangesloten op mijn externe DAC. Heb nog nooit zo’n goed geluid gehad en eindelijk een totaal stabiele verbinding.

Ik las op fora dat de Kanex niet compatibel is met elke externe DAC en die viel daardoor af.

Airfoil beperkt me tot alleen tot streamen vanaf de MAC.

De AppleTV5 verwacht ik niet een optische uitgang te zullen hebben omdat deze niet te controleren is met DRM in tegenstelling tot HDMI.
Ik denk dat dat ook de eigenlijke reden is waarom die is gesneuveld met de komst van de ATV4.

Als ik vanaf de MAC stream naar de AirPort Express bedien ik alles met de remote app en dat werkt ook prima.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.