Geen internet onder MacOsX

Heb een netwerk met 6 Mac's en 7 PC's die draaien zowel onder MacOsX als MacOs9.2 als windowsXP. Internetverbinding gaat middels DHCP. Kon tot voor kort gewoon op internet maar sinds vandaag alleen onder MacOs 9 en Windows. Als ik kijk in mijn netwerkinstellingen (MacOsX 10.3.9) zie ik dat ik verbonden ben met het internet, dus het bekende groene stipje is aanwezig. maar daar heb je niet zoveel aan als je niet op het net kan of je mail binnen kunt halen. Wel kan ik gewoon verbinding maken met de server. Me helemaal suf gezocht, ook op dit forum, maar kan niks vinden. Het gekke is dat waneer ik dezelfde computer opstart met MacOs9 ik gewoon verbinding krijg. Heb het ook geprobeerd met de firewall uit maar dat maakt niks uit. Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt.

Krijg je één of andere melding bij het opstarten van je browser of je mail?

heb je al geprobeerd om m handmatig in te stellen?

nee ik krijg geen melding tijdens het opstarten van de browsers of mailprogramma's. ik ga eens kijken of handmatig instellen helpt.

Verander de computernaam in je DHCP nummer dat heeft bij wel geholpen. wel even opnieuw opstarten

computernaam in je DHCP nummer ? dat snap ik niet helemaal als je het niet erg vindt.

Hoef je ook niet te snappen, lijkt me geen oplossing die in jouw situatie opeens zou moeten gaan werken.

Toch ff wat meer info: wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je mail probeert op te halen? Er moet toch IETS gebeuren: ronddraaiend tandwiel, uiteindelijk de melding dat geen verbinding heeft kunnen plaatsvinden, of dat al je postbussen op off-line zijn gezet (zijn ze grijs en staat er een soort horizontale blisemschicht achter).

in safari krijg ik na ca. 5 minuten een melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met b.v. de server www.macosx.nl. bij het mailprogramma (thunderbird) krijg ik na een paar minuten de melding dat de verbindingstijd met de server is verlopen.

Daar heb ik de laaste tijd ook last van onder 10.4.1 terwijl de os9 en de win2000 machines door lopen.

Ik gebruik fixed IP addressen. Alle andere verbindingen liggen er uit ook de smb,afp en de ftp. Alleen een herstart lost het probleem op.

Dacht eerst dat het aan 10.4 lag maar ik lees hier dat de initiator het ook in 10.3 heeft ( zal toch niet de 1e OSX virus zijn?)

dit is toch iets anders. een herstart haalt n.l. niks uit. virus? hmm... lijkt me niet.

Als je in je netwerk-voorkeuren de boel op handmatig zet, vervolgens op toepassen, of iets dergelijks klikt en dan weer terug zet op DHCP?

Heb al handmatig ingesteld maar dat mocht niet helpen. Ga maandag weer vrolijk verder. Toch wil ik iedereen danken voor de hulp. Mocht iemand nog een suggestie hebben...graag.

Kreeg een teleurstellende reactie van de helpdesk van mijn provider. Zij adviseren om de router opnieuw te cofigureren. Dan begrijp je er dus echt niets van of je leest niet goed. Of ben ik nou simpel aan het worden. Als alle computers op het netwerk (behalve die op MacOsX.3.9 draaien) gewoon internetverbindig hebben funktioneert de router toch goed zou je zeggen. Is er mischien iemand die hetzelfde probleem heeft gehad? Er moet toch iets veranderd zijn in de keten. Misschien na een security update? Ik blijf verder zoeken maar kan alle hulp gebruiken.