geen midi uit Logic Express

Hi all

het zal wel weer iets heel simpels zijn, maar ik krijg geen geluid uit Logic Express 7. Midi bestandjes met quicktime afspelen gaat wel. Als ik bij audio/midi configuratie midi test met de test button, gebeurt er ook niks…

in Logic heb ik een midi bestandje geimporteerd en het volume van de verschillende sporen slaat wel uit, master volume knippert af en toe da’s ook vreemd. En ik kan ook nergens in Logic een midi device instellen?

wie oh wie?

logic brengt zelf geen geluid voort, dat zal je via een virtual instrument moeten doen

d.w.z. per midi spoor zul je een bijbehorend instrument moeten laden, Logis is geen SMF player !, maar een sequencer…

Hoe is je midi-opstelling, hardwaretechnisch gezien?

[quote:9023bd2acd="vogel"]Hoe is je midi-opstelling, hardwaretechnisch gezien?[/quote:9023bd2acd]

nou… alleen een mac mini :slight_smile:
Het is dus niet de bedoeling dat Logic iets aanstuurt, maar dat de midi van de interne geluidskaart gebruikt wordt…

Ben windows gewend, misschien werkt het helemaal niet zo met een mac ?

Ik lees even mee. :)

[quote:c419b924e7="hupselflup"]het volume van de verschillende sporen slaat wel uit[/quote:c419b924e7]

dat klopt… maar het gaat hier niet om volume, maar een midi signaal wat je naar een externe mididevice kan routen (b.v. een synthesizer of keyboard met General Midi)

dit is te vergelijken met het papieren boek wat in een draaiorgel zit, het bevat informatie, maar geen geluid.

Je kan zo’n midi signaal ook naar een “instrument” (dit is een virtueel instrument binnen Logic (mono synthesizer, Sampler, drumcomputer etc.) sturen, alleen kan dit apparaat niet die informatie er uit filteren die zo specifiek is voor General Midi (d.w.z. soort Klank, volume, Panning, effecten etc) en je zal dus handmatig dit instrument de juiste instellingen gaan geven.

Maar binnen je instrument instellingen kan je dit signaal ook naar het “DLS Music Device” (dit is zeg maar te vergelijken met een interne geluidskaart) routen en deze kan dus wel die GM (general midi) informatie weergeven, alleen zijn dit wel baggerklanken, maar geven je wel een indruk hoe de song ongeveer behoord te klinken.

trouwens : veel beter als de directe synth-player optie onder quicktime zal je niet krijgen, of je moet met veel zoekwerk ieder spoor door de EXS laten weergeven (de juiste klank uitzoeken, evt. toonhooghte corrigeren etc)

Googel maar wat op general midi en je kan bergen aan informatie tegenkomen v.w.b. verdere uitleg.

Kijk, das een goeie uitleg! En om er maar meteen bij te vermelden: midi is DUS GEEN audio, maar gewoon data.

In Logic Pro kan je als je een nieuwe song opent kiezen voor een template genaamd 'classic midi' : hier kan je gebruik maken van de QuickTime-soundjes door een midi-keyboard aan te sluiten of door een midifile in het werkveld te slepen.

Tip : Garageband (3) speelt keurig midifiles af en klinkt bovendien (dankzij de software-instrumenten) een stuk beter dan de GM-geluidjes die QT of Logic genereren.

bedankt voor de reacties. Na flink stoeien was ik er zelf ook al achter gekomen dat je een midispoor eerst aan een instrument moet toewijzen en vervolgens aan een virtueel device.

Hoera!