geen opstarten van ceedee...

hier is weer een kopbreker..... mijn harde schijf start niet meer op, OSX 10.3, nadat ik de computer uit zijn sleepstand haalde.... als ik nu probeer op te starten krijg ik na de boing heel kort de grijze apple op het scherm, welke snel vervangen wordt door een soort cirkel met een streep er door, zeg maar een "verboden te parkeren"bord. Logische gedachte is dan opnieuw OSX installeren, met "c"ingedrukt, maar..... zodra deze cd bij het punt aankomt "preparing installation", dus het blauwe scherm met wit window, en draaiende voortgansmeter in dat window, dan loopt mijn opstartschijf, dus de computer vast!!! harde schijf kapot??? als ik nl. een andere HD in mijn Imac 350 zet, dan loopt de opstartcd gewoon door tot het punt van hartelijk welkom bij deze installer, zoals het dus hoort! deze schijf is echter maar 6GB, dus niet echt bruikbaar. de schijf die vastloopt is 60GB, WD, die wil ik dus gebruiken. geheugen is voldoende, 320Kb. Ik vermoed zelf dat ik de WD schijf met 60Gb moet formatteren, maar daarvoor zal ik toch eerst in OSX moeten zitten ,via schijf. Ik heb ook OS9 geprobeerd te laden, loopt ook vast op het bijna einde.... heb ook al PRAM gewist, en ook al via open firmware een totale reset gedaan, helpt dus niet. Is er misschien een toetscombinatie om OSX geforceerd door te laten gaan, of is er een ander alternatief??? erg benieuwd of jullie een antwoord weten, ik inmiddels niet meer..... :oops:

alvast bedankt voor het meedenken, peter

hey,

Start ff op met appel -s
Als ie dat redt, dan moet je ff wachten tot je mac klaar is met txt spugen.
Type dan /sbin/fsck -f en return

daarna reboot

kijk f het dan lukt
anders ff opstarten met de alt toets ingedrukt, als je er dan ook een opstart cd in doet, dan heb je de keuze of de HD of de CD.

suc6

okee, met appel-s slaat de comp. toch weer op slot, tekentje van verkeersbord op scherm(zie boven)... met alt ingedrukt wel keuzemogelijk op scherm, kies ik HD als opstart loopt comp vast, kies ik cd als opstart komt deze niet verder als aangegeven aan het begin van dit draadje... helaas dus nog niet veel verder, maar ik zal toch iets vinden om mijn HD opnieuw te formateren, want dat het daar aan ligt is voor mij verijwel zeker! wie o wie

ik heb trouwens het idee dat de opstartcd vastloopt op het moment dat er toegang gezocht wordt naar de HD..... zou het kunnen dat een aantal prefs niet goed zijn afgesloten, en zo ja, hoe zou ik de HD dan kunnen cleanen/formateren voordat de Imac vasloopt bij het opstarten vanaf cd?? (via open firmware lijkt me logisch, commando's?????? ) wederom bedankt allen voor het meedenken tot nog toe......

Ik heb vorige week ook zo iets meegemaakt. Vreemd kleurig scherm met in de linker boevenhoek witte tekst "firmware......." o.i.d. (mij totaal vreemd) verder stond er zoiets als "starten type in mac-boot" (o.i.d.). Dat mac-boot werkte niet want het verkeersbord verscheen voor de zoveelste keer. Ik heb toen geprobeert mac-bootC wat ook niet hielp. Toen heb ik het volgende gedaan:mac-bootc de c verwijderd met backspace en toen return en tegelijker tijd de C toets ingedrukt. Dat werkte dus. Vraag niet waarom.

Succes

okee ateaz, ik heb apple s gebruikt, gelijk nadat ik van ceedee opstartte, en dan inderdaad een soort DOS gekregen. aan het eind van alle regels met heel veel meldingen toch een soort prompt gekregen, te weten: -SH-205b# achter deze prompt kan ik commando's ingeven, lijkt mij dat ik dus nu ook mijn harde schijf kan xhecken of initialiseren, maar... met wel commando??? als ik help intyp komen alle beschikbare commando's over het scherm rollen, maar ik zou niet weten welke te gebruiken!!! iemand suggesties?????

begrijp inmiddels dat ik in Unix zit, nu nog de juiste commando's.......... heb inmiddels ontdekt dat ik nog wel een inhoudsopgave kan krijgen van mijn harde schijf, dus deze is nog wel "" aanspreekbaar"", maar werkt dus niet als opstartschijf..... ik wil deze schijf dus checken en/of formateren vanuit unix, wie weet de commando's, heb ze nog niet gevonden via dit forum of via google....

Ik vind het vrij raar, heb net voor alle zekerheid mijn Terminal opengedaan (/Applications/Utitlities/Terminal.app) en daar eerst wat gezocht, welke commando's zouden ondersteund zijn, maar is toch vrij raar. Misschien dat je met appeltje-S wel beschikt over deze commando's. Want als ik 'help' intikt, werkt dit nog niet eens en bij jou dus wel!

Het eerste waar ik aan denk om een schijf te controleren is fdisk, maar ben niet zeker of dit enkel voor FAT is, staat zoiets over in de handleiding. De andere tegenhanger is disk (maar werkt niet in mijn Terminal) Het commando om iets te formatteren is onder UNIX normaal gezien format.

Ik zou hier wel heel voorzichtig mee zijn… heb je al een backup? Je vindt aangesloten schijven en eventuele partities terug via het commando: [i:a0428a26c5]cd /Volumes; ls[/i:a0428a26c5] door naar een schijf te gaan, gebruik je dan het commando [i:a0428a26c5]cd Schijfnaam[/i:a0428a26c5], respecteer wel de hoofdletters en als je schijfnaam een spatie bevat gebruik dan [i:a0428a26c5]cd “Schijfnaam met spaties”[/i:a0428a26c5] met het commando [i:a0428a26c5]ls[/i:a0428a26c5] toon je de lijst van de bestanden (en met [i:a0428a26c5]ls -a[/i:a0428a26c5] ook de onzichtbare bestanden) het kopieren doe je met het [i:a0428a26c5]cp[/i:a0428a26c5]-commando, vb: [i:a0428a26c5]cp “~/Desktop/mijn map” “/Volumes/Backupschijf/mijn map”[/i:a0428a26c5]

Iets superhandig van UNIX is dat je voor elk commando [i:a0428a26c5]man[/i:a0428a26c5] kunt intikken, wat het verkorte is van manual, dan krijg je alle hulp die over dat commando beschikbaar is. Voorbeelden: [i:a0428a26c5]man fdisk[/i:a0428a26c5], [i:a0428a26c5]man format[/i:a0428a26c5], [i:a0428a26c5]man disk[/i:a0428a26c5], etc.

En wat me nu net te binnenschiet, kan je van daaruit geen MacOS X applicatie opstarten? Als je dan via UNIX naar de systeem-CD gaat en daar het programma lanceert? Zo kan je ‘just for fun’ iCal openen vanuit de Terminal met het commando [i:a0428a26c5]open /Applications/iCal.app[/i:a0428a26c5] en mits de installer van MacOS X toch geen draaiend MacOS X systeem nodig heeft, zou dit dan niet lukken? Dan kan je te werk gaan met Apple’s Disk Utility, wat me veel handiger lijkt niet?

Geregistreerd op: 16-1-2004 Berichten: 24 Woonplaats: texel Geplaatst: Do Mei 06, 2004 7:07 pm

rondje van het huis… het juiste commando om de root dirs weer in orde te maken van de HD was dus "fdisk - ******** “” waarbij de sterretjes dus een aantal letters enzo zijn, ik zal jullie niet ermee vermoeien. verder was de naam van de harddisk RDISK 0, je moet er maar opkomen… maar goed, Stove en Zora, wederom heel erg bedankt voor het meedenken, draadje kan weer gesloten worden, ik ben benieuwd wat mijn volgende probleem gaat worden!!! op dit moment staat mijn HD weer ouderwets te formateren, dus ik denk, lees hoop, dat het goed komt…
hoe gaan we dat doen met die APPLE-taart???
greetz van texel, zou het misschien eiland-moeheid zijn met die Imac van mij…

hier dan een kopietje van hetzelfde onderwerp zoals te vinden is op applebits…, zoals je kunt lezen had ik het probleem inmiddels onder de knie!!! nog bedankt voor je reactie , je zat er erg dichtbij!!!
cheeriooooo… :wink: :wink: