Geen rode ogen, maar groene.

Heb regelmatig als ik plaatjes schiet van de diertjes in huis, dat ze met groene ogen zitten.

bijvoorbeeld :

[img:fada993cd0]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11590[/img:fada993cd0]

Is hier iets aan te doen op de camera (Nikon D70), of de manier van het schieten, of maar met photoshop bewerken ? Iphoto kun je de rooie ogen niet weghalen, want het is groen.

iemand suggesties ?

eerst met photoshop de groene ogen rood maken, en dan met iphoto wegdoen :P

Ogen selecteren en desaturate gebruiken...

Bij de opname indirect flitsen. Dus een opzetflitser gebruiken en die bv tegen de muur richten. Is (bijna) altijd mooier dan de directe flatsflits die in de camera zit :)

Bedankt voor de tips! Ga het gelijk uitproberen vanavond!

In de categorie nutteloze trivia: veel dieren hebben tussen net- en vaatvlies iets reflecterends, in tegenstelling tot mensen. Als licht twee keer het netvlies passeert zie je meer in het (bijna) donker. Bij mensen zie je dus het goeddoorbloede vaatvlies (rood, dus) terwijl je bij veel dieren een soort spiegeltje ziet.

iemand toevallig ook nog een idee hoe je dit in photoshop weg kan werken? Rode oogjes dingt werkt uiteraard niet ;) (met desaturate is het me nog niet mooi gelukt)

[quote:0c890459ba="fistkikker"]In de categorie nutteloze trivia: veel dieren hebben tussen net- en vaatvlies iets reflecterends, in tegenstelling tot mensen. Als licht twee keer het netvlies passeert zie je meer in het (bijna) donker. Bij mensen zie je dus het goeddoorbloede vaatvlies (rood, dus) terwijl je bij veel dieren een soort spiegeltje ziet.[/quote:0c890459ba] Ook bij een vuistkikker?

[quote:bae1fde2b9="marloez"]iemand toevallig ook nog een idee hoe je dit in photoshop weg kan werken? Rode oogjes dingt werkt uiteraard niet ;) (met desaturate is het me nog niet mooi gelukt)[/quote:bae1fde2b9]

even een aanpassinglaag maken (niveaus, kleurbalans, verzadiging, selectieve kleur of een andere)
vervolgens kleur je daar de ogen mee om. Als je nu het masker van die laag vult met zwart en alleen op de plaats van de ogen met de brush wit erin ‘kleurt’ heeft je aanpassingslaag alleen op de ogen effect. :stuck_out_tongue:

Nog een optie: zwart penseel, modus op lichtsterkte, hardheid ergens tussen 60 en 80 en dekking ergens tussen 50 en 70 (net wat het mooiste is).

[quote:7aca3e249c="was frans"][quote:7aca3e249c="marloez"]iemand toevallig ook nog een idee hoe je dit in photoshop weg kan werken? Rode oogjes dingt werkt uiteraard niet ;) (met desaturate is het me nog niet mooi gelukt)[/quote:7aca3e249c]

even een aanpassinglaag maken (niveaus, kleurbalans, verzadiging, selectieve kleur of een andere)
vervolgens kleur je daar de ogen mee om. Als je nu het masker van die laag vult met zwart en alleen op de plaats van de ogen met de brush wit erin ‘kleurt’ heeft je aanpassingslaag alleen op de ogen effect. :P[/quote:7aca3e249c]

:wink: thnx, daar ga ik eens even voor zitten vanavond… ik leer het al! :stuck_out_tongue:

Uit de oude doos: Misschien heb je [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=48568&highlight=rode+ogen#48568]hier[/url] wat aan...