Gegevens overzetten oude Mac Mini naar nieuwe Mac Mini met 1 scherm: hoe?

Ik ben van plan om een nieuwe Mac Mini aan te schaffen en heb maar 1 monitor tot mijn beschikking. Hoe zet je nu gegevens over van de de oude Mac Mini naar de nieuwe als je maar over 1 scherm beschikt? Dat staat hier niet beschreven: Materiaal verplaatsen naar een nieuwe Mac - Apple Support
Is daar een beetje een makkelijke manier voor en heeft hier iemand ervaring mee?

Dat kan via verschillende manieren:

1. Via het netwerk, kun je via RDC verbinding maken met de ‘oude mini’;
  2. Via het overzetten van een TimeMachine backup (let op, je moet handmatig de uitgesloten mappen overzetten);
  3. Migratie assistent;
  4. Of je mac in Target Disk mode zetten: https://www.howtogeek.com/214322/how-to-boot-your-mac-in-target-disk-mode-for-easy-file-transfers/

Ik gebruik geen TimeMachine dus in Target Disk Mode zou dan op dezelfde manier gaan?

Ik zou in jouw geval optie 3 van Arkman gebruiken.

Sluit beide Macs met een ethernetkabel aan op je router, dat gaat waarschijnlijk vlotter dan via Wifi.

Aansluiten op router? Dacht dat dit ook kon door ze beide te verbinden met een ethernetkabel en dan via de nieuwe mac de oude mac benaderen? Weet alleen niet hoe dat dan weer moet. Kan het misschien ook om ze te verbinden met een USB kabel wat hetzelfde effect heeft als een externe harde schijf?

Ja je kunt ze direct verbinden met een ethernetkabel, maar dan moet je wel een aparte croosover kabel hebben.

Jouw USB wens is de targetmode, maar dat werk volgens mij alleen met firewire/thunderbolt.

En is het dan zo dat je alles via de nieuwe Mac overhevelt van de oude Mac of gaat dat ook via die Migratie tool?

De migratietool zelf heb ik nog nooit gebruikt, daarvan kan ik je niet zeggen hoe het gaat. De targetmode ziet je oude mac als een externe HDD.

Is niet echt moeilijk. Gewoon de stappen volgen:

Mocht je even het scherm op de andere Mac mini nodig hebben, kun je deze gewoon even overpluggen.

Ik vroeg me af is het niet net zo als je een nieuwe Iphone hebt je app’s automatisch mee verhuizen naar je nieuwe iphone als je inlogt met je Apple ID? Want ik ben met name benieuwd hoe dat gaat met de app’s en hoe ik die kan verhuizen want echt veel data heb ik niet, dat zou eventueel nog op een USB stick kunnen.

Dat is enkel zo als je een iCloud-backup terug zet. Anders niet. Bij een timemachine backup zet je een bepaald punt terug van je mac. Bij de migratie assistent ga ik er vanuit dat je kunt kiezen wat je wilt overzetten.

Kun je geen iCloud-backup terug zetten op een nieuwe Mac dan?

Timemachine staat op een lokale schijf. Je Mac back-upt niet naar de cloud :wink:

De iCloud backup is voor je iOS devices.

Ik gebruik geen time machine alleen.

Haha, hoe kom je erbij? Alle Mac’s zijn al zeker 15 jaar auto-sensing op de ethernet-poort en maken er zelf als het nodig is een ‘cross-over configuratie’ van.
Elke ethernetkabel voldoet dus.

goeiedag zeg… Leer ik na 15 jaar nog eens wat! :partying_face:

dan is het terugzetten van een TimeMachine backup geen optie. Houd je dus de migratie assistent en een targetmode over volgens mij!

Dus als je je nieuwe Mac aansluit en je verbind deze met een netwerkkabel (daar hoef je zelfs geen internet voor te hebben want gebruik normaal gesproken die ingang voor mijn internet kabel, gebruik geen WiFi). En waar kan ik dan mijn oude Mac vinden in Finder?

Gewoon beide computers aanzetten (eerst de oude, dan de nieuwe) en aan je netwerk hangen, en de installatie starten. Dan krijg je vanzelf de vraag of je data van een oude Mac wilt overzetten. Werkt opvallend probleemloos.

Las dat je ze niet eens aan je netwerk hoeft te hangen, gewoon aan elkaar koppelen.