gegevens van een ibook naar een andere ibook?

Hoi, Ik zou graag willen weten hoe ik gegevens van een ibook 366 kan verzenden naar een andere ibook 300. Niet per e-mail maar op een simpele manier? Ik heb geen airport, niet bij beide ibooks.

Normaal gezien hebben beide ibooks een ethernet aansluiting. Je kan in eender welke computerwinkel een cross-kabel kopen (meestal zijn die rood).

Als je die cross-kabel in de ene en de andere ibook steekt kan je gewoon het appletalk netwerk gebruiken.

kun je de eene machine aan laten staan, een firewire verbinding maken met een kabeltje en de machine die je wilt leegtrekken opstarten met de T toets ingedrukt. die machine wordt dan een externe FireWire harde schijf. :P

Cross kabel, is dat een kruising tussen een kabel van RJ 45?

Wat moet ik instellen bij Appletalk zodat er een netwerk ontstaat?

[quote:900f9b89e2="Gilda"]Cross kabel, is dat een kruising tussen een kabel van RJ 45?

Wat moet ik instellen bij Appletalk zodat er een netwerk ontstaat?[/quote:900f9b89e2]

Het is eigenlijk een gespiegelde RJ 45, waardoor je hem zonder hub tussen 2 computers kan gebruiken.

Appletalk moet gewoon aan staan op beide computers. gebruik je os9 of os10?

een crosscable is een utp kabel met rj45 stekkertjes waarvan de draden gekruisd zijn om dataverkeer v.v. mogelijk te maken. voor een paar euro te koop bij een computerwinkel.ik weet zo niet uit mijn hoofd welke aders precies gekruisd zijn. verder moet je appletalk activeren op beide computers via systeemvoorkeuren/netwerk en je moet bij samengebruik de persoonlijke bestandsserver activeren. dan moet het lukken, via finder/ga en verbindt met server.

Cross kabel, is dat een kruising tussen een kabel van RJ 45?

Wat moet ik instellen bij Appletalk zodat er een netwerk ontstaat?

Is een crosslink kabel echt nodig? Ik weet eigenlijk niet hoe het met "oudere" modellen van de iBook is, maar die van mij (iBook 800) crosst zelf als er een normale kabel gebruikt wordt.

Alleen de nieuwste Mac's kunnen dat, oudere Mac en Books kunnen dit niet, dus het moet echt wel crossover zijn.

[b:95f3369b50]In os9[/b:95f3369b50] ga je naar de kiezer uit het apple-menu. Daar selecteer je appletalk en dan krijg je in het schermpje ernaast te zien welke mac's er nog in het netwerk hangen.

[b:95f3369b50]In osX[/b:95f3369b50] kies je in de finder uit het “ga” menu “verbind met server” (appeltje-K) en dan krijg je een lijst me t computers die aan het netwerk verbonden zijn, in dit geval slechts 1.

Dan dubbel-klik je de computer waarmee je wil verbinden, je geeft het wachtwoord en gebruikersnaam in, en de harde schijf van de andere computer verschijnt op je bureaublad.

PS: Nog vergeten te zeggen daarnet, Appletalk en Samengebruik (in osX onder het regelpaneel samengebruik “persoonlijke bestandsserver” activeren) moeten op beide computers aan staan als je in twee richtingen een verbinding wil maken.[/b]

[quote:754550563a="wout"][b:754550563a]

[b]In osX[/b:754550563a] kies je in de finder uit het “ga” menu “verbind met server” (appeltje-K) en dan krijg je een lijst me t computers die aan het netwerk verbonden zijn, in dit geval slechts 1.

Dan dubbel-klik je de computer waarmee je wil verbinden, je geeft het wachtwoord en gebruikersnaam in, en de harde schijf van de andere computer verschijnt op je bureaublad.

PS: Nog vergeten te zeggen daarnet, Appletalk en Samengebruik (in osX onder het regelpaneel samengebruik “persoonlijke bestandsserver” activeren) moeten op beide computers aan staan als je in twee richtingen een verbinding wil maken.[/b][/quote:754550563a]

Draadje uit de oude doos :smiley:

Kan ineens mijn mac’s niet meer delen door samengebruik.
Alles zoals hierboven beschreven staat is aan voldaan, maar zodra de je het wachtwoord
in moet voeren, krijg ik de melding dat het wachtwoord niet juist is. Heel vreemd want het
wachtwoord werkt ook gewoon wanneer ik bijv. uitlog uit m’n account en weer inlogt.

Nee, het is geen typefout, ik heb het meerdere malen geprobeerd, helaas tevergeefs :sealed:

Alle mac’s draaien onder 10.3.3. iemand een suggestie?

Heb je op beide macs hetzelfde paswoord?

[quote:0b857b2f27="wout"]Heb je op beide macs hetzelfde paswoord?[/quote:0b857b2f27]

Sorry voor wat late reactie, was effies in slaap gedommeld achter m’n mackske :smiley:

Ja op alle mac’s zelfde account wachtwoorden? zou het daar dan mee te maken hebben?
Heb dit voorheen ook gehad, en werkte wel goed!

Opgelost, 't werkt weer als een zonnetje :innocent:

En zou je de oplossing met ons willen delen? ;)