je zou kunnen proberen om een image kopie van je ipod te maken mbv het (terminal) dd commando
- Ipod connecten
- Terminal opstarten:
- het ‘mount’ commando geven
- uitvinden wat de ‘disk’ aanduiding is voor je ipod
( moet zoiets zijn als /dev/disk3s0 … (in mijn voorbeeld ) )
- om de gehele image te maken (en niet allen een enkele ‘slice’ (partitie)) moet je de naam ombouwen tot : /dev/rdisk3
let op de ‘r’ en het verdwijnen van de sX stukje …
- nu geef je het volgende commando
sudo dd if=/dev/rdisk3 of=/Users/Shared/mijn-Image
if staat voor input file of staat voor … (nou ja dat valt wel te raden)…
LET hierbij wel op … de outputfile die je bij “of=” aangeeft wordt zonder pardon overschreven, geef hier dus een niet bestaande filenaam op in een directory met voldoende ruimte (minimaal zo groot als je ipod dus)./
het voorbeeld hieronder wordt een image bestaand van mij iriver H300 aan in de /Users/Shared directory aangemaakt:
unknown:~ dhawk$ [color=red:3ab90ccdfa]mount[/color:3ab90ccdfa]
/dev/disk0s9 on / (local, journaled)
devfs on /dev (local)
fdesc on /dev (union)
<volfs> on /.vol
/dev/disk1s2 on /Users/dhawk (local, nodev, nosuid, journaled)
/dev/disk3s1 on /Volumes/H300 (local, nodev, nosuid)
unknown:~ dhawk$ [color=red:3ab90ccdfa]ls -l /dev/rdisk3[/color:3ab90ccdfa]
crw-r----- 1 dhawk operator 14, 13 Aug 16 21:12 /dev/rdisk3
[color=red:3ab90ccdfa]sudo dd if=/dev/rdisk3 of=/Users/Shared/H300Image[/color:3ab90ccdfa]
oh … en het terugplaatsen op je nieuwe ipod gaat op een zelfde manier …
verwissel hier de if= en of= files…
LET op : er is een kans dat je een andere /dev/rdiskX moet kiezen (check dus opnieuw met mount
of het hetzelfde is)
[color=red:3ab90ccdfa]sudo dd if=/Users/Shared/H300Image of=/dev/rdisk3[/color:3ab90ccdfa]
Nog even dit:
- dd en zeker in combinatie met sudo is een gevaarlijk commando (let dus op wat je intypt)
- als de grootte van je nieuwe ipod kleiner is dan de huidige dan gaat het niet goed…
- als de grootte van je nieuwe ipod groter is, zal het denk ik wel werken, maar mis je de extra ruimte
good luck