geheugen alleen bij Apple?

ik wil een nieuwe Apple iMac 27 bestellen via Icentre en op mijn vraag of het geheugen van 8gb ook door hun zou kunnen worden uitgebreid (dus niet met Apple geheugen) kreeg ik het volgende antwoord:

Normaliter kunnen we 27 inch iMac zelf voorzien van een geheugenuitbreiding, maar dit type geheugen kunnen we helaas nog niet bestellen. Wellicht wel in de nabije toekomst.

Ik ben niet technisch maar ik heb altijd begrepen dat het geheugen via een klepje aan de achterkant kan worden uitgebreid. En dat dit niet perse Apple geheugen hoeft te zijn. Is er iets veranderd?

Nee is nog steeds zo.

https://tweakers.net/pricewatch/400633/crucial-ct2kit102464bf186d.html

Ik denk dat hun antwoord erop neer komt dat hun standaardleverancier die specifieke reepjes (nog) niet in zijn programma heeft.
Is ook helemaal geen probleem, dan bestel je het zelf bij een winkel naar keuze en dat klepje krijg je ook wel open.
Hier vind je o.a. een linkje naar geheugenboeren en misschien nog wel meer wetenswaardigheden. :wink:

Bedankt, hier kan ik mee verder, het is best wel lastig om een Apple computer naar je wensen/gebruik samen te stellen tegenwoordig. Iedere keer wanneer ik een vraag stel krijg ik een ander antwoord… zucht. Ik ben vanaf 2000 ‘Appleraar’ maar ondermeer het Fusion verhaal maakt het er niet makkelijk op. Zeker omdat er steeds conflicterende antwoorden gegeven worden, goed advies is moeilijk te krijgen in de winkel.

Gooi je vragen hier maar neer, dan zullen wij er naar eer en geweten een antwoord op geven…

Besef je echter wel dat in sommige gevallen hét antwoord niet bestaat omdat er per persoon verschillende wensen zijn die meer of minder zwaar wegen…

Mijn Top-tip van vanavond is om in ieder geval te wachten met bestellen tot NA 24 oktober. Er zijn hardnekkige en luide geruchten dat er op die dag een aantal nieuwe hardware-producten van Apple aangekondigd zullen gaan worden…waaronder waarschijnlijk ook een nieuwe reeks iMacs (misschien alleen een speedbump of voortaan iMacs zonder die vermaledijde slome harde schijf aan boord)

Dank je wel voor je reactie, die neem ik zeker ter harte. Kan ik me nog even verder verdiepen. Ik gebruik de creative suite van adobe intensief, dus Lightroom Indesign en photoshop en bij voorkeur bridge ook tegelijkertijd en dan grote bestanden. Of ik monteer video. Dan zie ik zelfs in de winter meer strandballen dan dat ik leuk vind :wink:

Als het draaiende tandtassen waren dan hadden we er minder moeite mee. ?

Kies voor een SSD en veel geheugen (16 Gb of meer) als je veel programma’ s gelijktijd gebruikt. Dan zullen strandballen waarschijnlijk tot het verleden horen. Tevens investeer je in de toekomst. Duurzaamheid speelt dan ook mee.

Geruchten dat er iets nieuws komt zijn er altijd. Dus als je geen haast hebt, kun je altijd wachten.

De desktop Kaby Lake processoren (voor de Early 2017 iMac) komen, volgens de laatste berichten, pas in 2017.

http://www.anandtech.com/show/10610/intel-announces-7th-gen-kaby-lake-14nm-plus-six-notebook-skus-desktop-coming-in-january

Op zich kan ik nog wel even wachten tot de 24e… De keuze voor ssd heb ik al wel gemaakt: 512GB, het geheugen dus ook, dat wil zeggen liever geen Apple want dat scheelt nog al :wink: dan maar later meer erin. Nu nog even 3,3-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,9 GHz of 4,0-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,2 GHz neig naar de laatste en dan AMD Radeon R9 M395X met 4 of 2GB videogeheugen, neig naar 2GB.

Je hebt er al uitgebreid over nagedacht zo te zien. :slight_smile:

Wat je van plan bent aan te schaffen klinkt als een prima systeem waar je de komende jaren veel plezier van gaat hebben.

CPU verschillen: http://barefeats.com/imac5k16.html

GPU verschillen: http://barefeats.com/imac5k15.html

Dank je wel voor de linkjes. Ga ze bekijken!(y)

En wat die 24e oktober betreft: als er dan iets wordt voorgesteld is daarmee nog niet gezegd dat je die machientjes al met Allerzielen in huis kunt hebben.
Verder heeft de ervaring geleerd dat een nieuwe Mac-generatie niet alleen met al dan niet leuke of nuttige nieuwigheden komt, maar ook vaak zònder gewaardeerde vertrouwde zaken, zodat je bijvoorbeeld niet meer zelf het geheugen kunt wijzigen of je FireWirespullen niet meer (zonder duur verloopkabeltje dat er nog niet is) kunt gebruiken.

Het is eigenlijk erg lullig als je dan wel wat beters te doen hebt, maar het is bij de presentatie van nieuwe spullen zaak er even bovenop te zitten en zo snel mogelijk te weten te komen welke veranderingen er niet in de keynote zijn genoemd en waar je op sites voor sleutelnerds achter moet komen, zodat je nog even snel de vorige generatie van de plank kunt grissen.

Zo ben ik twee jaar geleden nog snel naar de winkel gerend om daar de allerlaatste Late 2012 Mini met quadcore processor te kopen, waar ik intussen verschillende geheugenconfiguraties mee heb geprobeerd, en die met de 4Gb werkgeheugen van de plank niet vooruit te branden was. Je moet er toch niet aan denken dat je erachter komt dat dat niet voldoende is en je het niet meer kunt wijzigen!

Nou dat is inderdaad wel even een dingetje… om maar een modewoord te gebruiken :smiley: Je wilt het liefst een perfecte keuze maken. En inderdaad het nieuwste wil niet betekenen het beste. Hmmm heb ik dus nog een avond om diep en goed na te denken…

Je zal op een gegeven moment ook gewoon een knoop moeten doorhakken, maar ik snap je twijfel hoor. Maar als je eenmaal je nieuwe iMac hebt, maakt het niet zoveel meer uit als er weer een nieuwe uitkomt. De ontwikkelingen gaan snel, maar een volgende generatie is vaak niet een heel grote stap.

Maar het is wel fijn als je je oude spullen nog kunt blijven gebruiken:
https://tweakers.net/nieuws/116871/gerucht-apple-verruilt-usb-a-en-magsafe-op-macbook-pro-en-air-voor-usb-c.html

Klopt hoor, morgen hakken!

Trouwens. Ik begrijp dat je af en toe video monteert?
Een i7 zou ik je sowieso aanraden. i5 processors hebben geen hyper threading en i7 wel. Voor multi tasking of renderen, helpen meer threads je altijd.
Maar lees je ook even goed in over de GPU. Het 5K scherm eist namelijk nogal wat van een GPU. Apple heeft destijds ook special GPU’s door AMD laten ontwikkelen om dit scherm te laten draaien. Maar als je wilt monteren, heb je ook grafische kracht daarvoor nodig.

Toen de eerste 5K iMac net uit was, las ik iets over dat de 2GB GPU wel werkte, maar als je intensievere taken wilde doen het lastig werd. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar ik zou er even op googlen.

Ik weet niet hoe snel je echt hem aan gaat schaffen, maar als je nog een paar dagen kan wachten, dan zou ik het aanraden. En dat is met name vanwege RAM. DDR 4 geheugen is tegenwoordig overal verkrijgbaar voor betaalbare prijzen, maar de huidige Apple’s werken er nog niet mee. Als er iets nieuws uitkomt, zou het mij heel erg verbazen als ze niet overstappen naar DDR 4.

Dank je wel Mac Daddy, monteren doe ik inderdaad ook, en dan gebruik ik photoshop files in combinatie met premiere pro en bijvoorbeeld lightroom (ondat daar de files in staan). Zal het DDR 4 verhaal van je meenemen en me daar ook even in verdiepen!

Denk dat ik je begrijp nu ik even gezocht heb: als er inderdaad overgegaan wordt naar het snellere DDR4 ipv DDR3 dan wordt de snelheid in ram een ander verhaal.