Geheugen bijplaatsen (probleem?)

Ik heb gisteren geheugen bijgeplaats in mijn eMac. Ik heb keurig de handleiding gevolgd, tot op 1 punt. Toen ik de machine had opengemaakt heb ik mijzelf keurig 'ontladen' en ben vervolgens gaan proberen de module te plaatsen. Dit lukte niet erg, ik was waarschijnlijk te bang om 'stevig' aan te drukken. Toen kwam ik erachter dat ik was vergeten de stroomkabel los te koppelen. Dit heb ik vervolgens gedaan en daarna de geheugenmodule, met iets meer kracht, geplaatst. (de computer is via een stekkerdoos aangesloten op een niet geaard stopcontact)

Het is voor zover ik weet, prima geinstalleerd, in het ‘over deze mac’ scherm staat keurig de nieuwe hoeveelheid RAM geheugen.

Kan het zijn dat ik wellicht toch iets heb vernield zonder dat dat nu direct te zien is. Ik ben een nieuwe mac gebruiker dus nog wat groen op dit gebied.

Wat ik bijvoorbeeld wel heb gemerkt (en dat heb ik ook hier: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=17746 gepost, maar het hoort waarschijnlijk meer in dit gedeelte thuis), is dat het beeld wat ‘scheef’ stond. Ik kon dit echter herstellen via de voorkeuren door iets te roteren. Als ik de ‘fabrieksinstelling’ koos dan kreeg ik weer een iets gekanteld beeld. Iemand enig idee of dit ‘een gevolg van’ is. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet of het beeldscherm voor deze tijd wel ‘recht’ stond en of dit dus ‘normaal’ is.

Alvast bedankt

edit: titel aangepast

Echt heel verstandig is het niet om geheugen bij te plaatsen als er nog spanning op je systeem staat. Maar of het heel veel kwaad kan betwijfel ik. Of je ram (nog) goed is kun je nooit 100% weten, maar als je geen problemen ondervindt de komende tijd mag je er vanuit gaan dat alles oke is. Dat van het scherm zou ik me niet te druk over maken, ik heb met m'n iMac na een stroomstoring ook wel eens gehad dat m'n beeldinstellingen weg waren. Als je het gewoon bij kunt stellen en dat blijft staan is alles wel oke denk ik.

Ik las ook nog de posting van Danny Dikker [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=81&start=15[/url] (onderaan). Hoop dat hij gelijk heeft.

Als er meer mensen zijn die me hier wat meer over kunnen vertellen, dan hoor ik het graag.

ππ

Ik heb ook zoiets gehad met m'n ouwe iMac. Als ie het gewoon doet is er niks aan de hand. Geheugenproblemen komen meestal vrij snel aan het licht. Vooral als je eMac ineens een donker scherm met herstart melding geeft (panic), dan kan dat door verkeerd of verkeerd geinstalleerd geheugen komen. Merk je niks? Dan veel plezier met je Mac!

Hoewel ontladen 'verstandig' is komt het in de praktijk en met de huidige hardware vrijwel nooit voor (lees: ik heb het in de 20 jaar dat ik compus openmaak nog nooit meegemaakt, en het upgraden van het geheugen in een 512+ (MacED) ging echt niet zachtzinnig....) dat je geheugenchips 'fried'.

Met je compu uit en de stekker in het stopkontakt kan er rest hoogspanning aanwezig zijn. Na even wachten is dat meestal weg. Ook hier geldt, beter om hem er uit te halen, maar echt gevaarlijk is het nou ook weer niet om hem te laten zitten. Tenzij je natuurlijk met je niet-geisoleerde schroevendraaier OVERAL in gaat zitten poken…

henk